Otwórz bezpłatnie Editor's Digest
Rula Khalaf, redaktorka Financial Times, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
Taylor Swift może już w niedzielę przejść do historii, jeśli po raz czwarty zdobędzie najbardziej prestiżową nagrodę muzyczną w kategorii album roku, stając się pierwszą artystką, która tego dokonała od czasu ustanowienia nagród Grammy w latach 50. XX wieku, pokonując takie legendy jak Frank Sinatra.
Jednak za sukcesami komercyjnymi i kulturalnymi stoi przemysł muzyczny, który w tym roku wydaje się mniej pewny.
Swift był w tym tygodniu prawdziwym toastem za Los Angeles, ponieważ najbardziej wpływowi dyrektorzy i artyści branży muzycznej zebrali się na wydarzeniach towarzyszących największej nocy w branży. Oprócz splendoru ceremonii i czerwonych dywanów, nagrody Grammy niosą ze sobą konsekwencje biznesowe, a zwycięscy artyści zazwyczaj otrzymują wzrost sprzedaży i transmisji, a także większą siłę przebicia w przyszłych kontraktach.
Swift, którego sprzedaż stanowiła w ubiegłym roku szacunkowo 2 procent całkowitego biznesu muzycznego w USA, był większy niż cały gatunek jazzu czy muzyki klasycznej. koronowany Najbardziej wpływowa osoba w branży według magazynu Billboard – wyróżnienie, jakie wydawnictwo muzyczne zazwyczaj przyznaje mężczyznom na stanowiskach kierowniczych.
W wieku 34 lat Swift pokonała w środowy wieczór całą salę, w tym szefa własnej wytwórni, dyrektora generalnego Universal Music Luciena Grainge, który wskoczył na drugie miejsce rankingów Billboardu. „Nigdy w mojej karierze nie byłem tak szczęśliwy, że jestem drugi na liście”. Sarkastycznie Grainge jest niezwykle konkurencyjny.
Jednak sukces Swifta jest anomalią, a nie wskaźnikiem dla reszty biznesu.
Universal, gigant branżowy, z którym Swift podpisał kontrakt, w nadchodzących tygodniach zwolni setki pracowników. Według osób zaznajomionych ze sprawą firma nie zorganizuje corocznego pokazu artystów przed rozdaniem nagród Grammy, co jest zwykle wystawnym wydarzeniem, ze względu na obawę, że w związku z wyprzedażami okaże się niewrażliwa.
Dyrektor generalny dużej wytwórni muzycznej określił nastrój w Los Angeles w tym tygodniu jako „kac” po kilku latach gwałtownego wzrostu. „Teraz jesteśmy na innym etapie” – powiedział dyrektor generalny. „Spojrzmy prawdzie w oczy.”
Inne firmy muzyczne również redukują miejsca pracy – zwłaszcza Spotify, usługa przesyłania strumieniowego, która w zeszłym roku zwolniła ponad 2000 pracowników. W marcu ubiegłego roku Warner Music zwolniło około 4 procent personelu, czyli 270 stanowisk, podczas gdy wydawnictwo BMG zwolniło w październiku prawie 40 pracowników.
Branża muzyczna wciąż rośnie, ale w wolniejszym tempie, niż chwaliła się w poprzednich latach, gdy streaming był w powijakach. W ciągu dziewięciu miesięcy kończących się 30 września 2023 r. przychody Universalu wzrosły o 7% rok do roku. Dla porównania wzrost przychodów w analogicznym okresie 2022 roku wyniósł 24 proc. Inne grupy muzyczne odnotowują podobne spowolnienie.
Tymczasem w ostatnich miesiącach branżę muzyczną ogarnął niepokój związany ze sztuczną inteligencją, podczas gdy dwa filary branży, Universal i TikTok, toczą totalną bójkę o pieniądze. Po fiasku gorących negocjacji licencyjnych Universal podjął w tym tygodniu dramatyczny ruch, wycofując swoją muzykę z TikTok.
Na znak napiętych stosunków między obydwoma krajami w ciągu ostatnich kilku dni obie spółki notowały na giełdzie akcje. TikTok nazwał posunięcie Universalu „chciwym” i „egoistycznym”, podczas gdy Universal oskarżył chińską grupę mediów społecznościowych o „znęcanie się”.
Od czwartku muzyka Swift była systematycznie usuwana i wyciszana na TikTok, wraz z utworami ogromnej grupy gwiazd Universal, takich jak Ariana Grande, Drake, Lana Del Rey, ABBA i Olivia Rodrigo. Fani już się do tego przyzwyczaili Okładki Ich ulubionymi piosenkami do słuchania są posty na TikToku.
Noah Kahan, wschodząca gwiazda nominowana do nagrody Grammy w kategorii „Najlepszy nowy artysta”, wyraził zaniepokojenie decyzją swojej wytwórni. „Nie będę już mógł promować mojej muzyki na TikToku… Prawdopodobnie wszystko będzie w porządku, prawda?” – powiedział w poście w aplikacji. „Zamierzam wylądować na nogach, prawda? Prawda?”
„Twitter geek. Nieprzejednany czytelnik. Dumny fanatyk mediów społecznościowych. Subtelnie czarujący muzyczny nerd.”
More Stories
Barry Keoghan dołącza do Cilliana Murphy’ego w serialu Netflix „Peaky Blinders”.
Koreańska piosenkarka popowa Taeil opuszcza grupę śpiewającą z powodu oskarżeń o przestępstwa na tle seksualnym
„Swifties for Kamala” zbiera pieniądze od celebrytów i pieniądze na kampanię dla Demokratów