Michael Buckner za Variety
SAG-AFTRA i główne studia spierają się w kilku irytujących kwestiach, ponieważ aktorzy filmowi i telewizyjni strajkowali w piątek po raz pierwszy od 1980 roku.
Według źródeł po obu stronach, największym punktem spornym jest żądanie związku na 2% przychodów z transmisji strumieniowych. Obie strony są daleko od siebie, jeśli chodzi o podstawowe podwyżki płacy minimalnej, przy czym studia oferują 5%, 4% i 3,5% w ciągu trzech lat obowiązywania umowy, podczas gdy związek domaga się 11%, 4% i 4%.
Ale to tylko zarysowuje powierzchnię. Strony spierają się w dziesiątkach kwestii, z których kilka zostało ogłoszonych publicznie.
W niektórych przypadkach obie strony nie zgadzają się co do różnic. W czwartek zaangażowali się w rzadką publiczną dyskusję na temat wykorzystania sztucznej inteligencji do kopiowania aktorów drugoplanowych.
Duncan Crabtree-Ireland, dyrektor wykonawczy związku, oskarżył studia o chęć dopłaty za dzień pracy przy skanowaniu. Sojusz Producentów Filmowych i Telewizyjnych głośno sprzeciwił się, twierdząc, że jego propozycja wyraźnie ogranicza ponowne wykorzystanie do dodatkowego projektu.
Oto zestawienie głównych i mniejszych nieporozumień, które doprowadziły do strajku.
SAG-AFTRA wymaga, aby wykonawcy płacili 2% przychodów generowanych przez każdy program na platformę streamingową. Union użyje Content Valuation, narzędzia pomiarowego wprowadzonego przez Parrot Analytics zeszłej jesieni, aby określić, ile każdy program jest wart na platformie.
Parrot Analytics wykorzystuje wyszukiwania Google, wzmianki w mediach społecznościowych i inne źródła danych do pomiaru popytu na każdy program. Metryka nie próbuje określić odbiorców, ale raczej wpływ każdego programu na przychody firmy. Aby to oszacować, wykorzystuje kwartalne dane o przychodach i udział w przychodach z każdego programu na platformie — w tym subskrypcji i reklam.
SAG-AFTRA – kierowana przez przewodniczącą związku Fran Drescher – twierdzi, że płacenie wykonawcom jest niezbędne do sukcesu programu. Nie jest powiązany z Parrot Analytics, ale związek twierdzi, że studia nie sprzeciwiają się żadnemu innemu sposobowi mierzenia wydajności. Studia twierdzą, że wyjaśniły wcześnie i często wyjaśniały, że cała koncepcja była niewykonalna, biorąc pod uwagę wyzwania związane z dokładnym pomiarem sukcesu.
Według Crabtree-Ireland Treasure był „inspiracją” projektu. Omawiając sprawę w pokoju, powiedział negocjatorom AMPTP, że jego ojciec, Morty, był analitykiem systemowym i „patrzy na systemy”. Dał też jasno do zrozumienia, że kwestia kontraktu jest dla niego priorytetem.
AMPTP zaoferował SAG-AFTRA takie same warunki ekonomiczne, jakie zostały zatwierdzone przez Directors Guild of America. Pierwszy rok kontraktu obejmuje podwyżkę o 5% oraz podwyżki o 4% i 3,5%. SAG-AFTRA argumentuje, że nie nadąża za inflacją i żąda 11%, 4% i 4%.
AMPTP oferował dodatkowe podwyżki niektórym kategoriom wykonawców: 11% dla aktorów drugoplanowych w programach strumieniowych i 58% dla gwiazd gościnnych. (W późniejszym punkcie SAG-AFTRA zaakceptował podwyżkę.)
SAG-AFTRA spodziewa się 230% wzrostu pozostałości zagranicznych transmisji strumieniowych, według źródła studyjnego. AMPTP oferuje taki sam wzrost jak DGA: 76%.
SAG-AFTRA nie dąży do zakazania sztucznej inteligencji, ale chce zapewnić, że wykorzystanie zgody aktora do stworzenia nowego spektaklu odbywa się za wynagrodzeniem i uznaniem. AMPTP twierdzi, że się zgadza, ale Crabtree-Ireland twierdzi, że diabeł tkwi w szczegółach.
„To tak sprytnie ułożony schemat, że normalna osoba, która na niego patrzy, nie widzi w nim wszystkich dziur” – powiedział. „Istnieją duże luki, przez które można przejechać ciężarówką Mack”.
Powiązana zawartość: Zasady strajku SAG-AFTRA: brak premier, pokazów nagród, wydarzeń FYC
Związek wymaga, aby aktor wyraził zgodę na wykorzystanie swojego występu do trenowania systemu AI. AMPTP zaakceptuje, że szkolenie AI zostanie wykorzystane do zmiany lub odtworzenia wizerunku aktora. Ale według Crabtree-Ireland, AMPTP da studiom carte blanche do tworzenia „sztucznych” artystów lub szkolenia systemów AI do innych celów.
SAG-AFTRA chce, aby studia uzyskały zgodę związku na indywidualne zastosowania sztucznej inteligencji, czego studia odmówiły. Pojawiły się również kontrowersje dotyczące aktorów drugoplanowych.
SAG-AFTRA chce ograniczyć korzystanie z przesłuchań nagrywanych samodzielnie, które po pandemii stały się standardem branżowym. Związek chce, aby takie audyty miały nie więcej niż pięć stron. AMPTP zapewnia limit ośmiu stron. Obie strony pracują na warunkach dotyczących czasu realizacji i uzgodnienia, które jasno określa, że nie jest wymagane żadne specjalne oświetlenie ani sprzęt.
- Składki emerytalne i zdrowotne
Producenci płacą składki na ubezpieczenie emerytalne i zdrowotne na podstawie zarobków artystów do pewnego limitu. W przypadku półgodzinnego odcinka pułap wynosi 15 000 USD; 24 500 $ za godzinę. SAG-AFTRA chce podnieść te pułapy odpowiednio do 45 000 USD i 75 000 USD, co odpowiada 40-letniej inflacji. AMPTP zgodził się podnieść pułapy do 20 000 i 30 000 USD.
Actors Access to strona internetowa, która ma wirtualny monopol na ogłoszenia castingowe. Aktorzy mogą się rejestrować, publikować swoje biografie i materiały z przesłuchań oraz dołączać oferty pracy. Witryna ma zarówno poziom bezpłatny, jak i premium, a za przesyłanie rolek pobierana jest opłata. SAG-AFTRA argumentuje, że ci, którzy płacą za poziom premium, są traktowani preferencyjnie. Związek nakazuje, aby osoby poszukujące pracy na podstawie umowy nie musiały płacić za dostęp do pracy.
Powiązana zawartość: Fran Treasure krytykuje „obrzydliwe” i „niewyraźne” komentarze Boba Igera
Gary Marsh, który prowadzi firmę, mówi, że aktorzy nie muszą płacić za przesyłanie materiałów do przesłuchań. Powiedział, że nie wie, w jaki sposób jego firma zaangażowała się w negocjacje. AMPTP argumentował, że klauzula skierowana do stron trzecich, które nie brały udziału w negocjacjach, nie może zostać zaakceptowana.
- Preferowane okresy dla aktorów telewizyjnych
W erze streamingu aktorzy są zmuszeni czekać coraz dłużej, aby usłyszeć, czy ich program został wznowiony. Jest to jeden z głównych sposobów, w jaki przejście na transmisję strumieniową wpłynęło na pensje aktorów. SAG-AFTRA osiągnęła porozumienie z Netflix w zeszłym roku, które ogranicza okresy opcji do 18 miesięcy od rozpoczęcia produkcji w sezonie. Związek chce zawrzeć taką samą umowę z innymi firmami reprezentowanymi przez AMPTP. Grupa studyjna twierdzi, że zgodziła się to zrobić dla aktorów zarabiających mniej niż 65 000 $ za odcinek za półgodzinne programy i mniej niż 70 000 $ za odcinek za godzinne programy.
- Aktorzy drugoplanowi z Los Angeles i Nowego Jorku
Kontrakt SAG-AFTRA obejmuje aktorów drugoplanowych tylko w kilku miejscach w całym kraju — przede wszystkim w Nowym Jorku i Los Angeles. Chociaż związek chciał dodatkowej reprezentacji w całych Stanach Zjednoczonych, AMPTP argumentował, że nie może wykorzystywać negocjacji kontraktowych do rozszerzenia swojej jurysdykcji i nie jest wiążący w negocjacjach. SAG-AFTRA wycofała plan.
SAG-AFTRA argumentuje, że jej umowa powinna obejmować występy podtrzymujące. Zarządzanie wydajnością nie jest wyraźnie określone, chociaż większość tej pracy jest wykonywana na warunkach kontraktowych. Podobnie jak w przypadku kwestii aktorów drugoplanowych, AMPTP twierdzi, że związek niewłaściwie wykorzystuje negocjacje w celu rozszerzenia swojego mandatu.
(Zdjęcie: prezes SAG-AFTRA, Fran Drescher)
„Introwertyk. Ewangelista alkoholu. Ekspert od mediów społecznościowych. Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik Twittera”.
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji