Na tej ilustracji widać posiłek Subway na stole w restauracji Subway 12 stycznia 2023 r. w Austin w Teksasie.
Brandon Bell | Obrazy Getty’ego
Roark Capital kupił Subway, kończąc ponad pięćdziesiąt lat rodzinnego posiadania sieci kanapek i rozpoczynając nową erę dla upadającej firmy.
Czwartkowa zapowiedź kończy długotrwały proces sprzedaży sieci, który rozpoczął się publicznie w lutym. Mówi się, że Subway zażądało 10 miliardów dolarów, a to wysoka cena, która odstraszyła tylu potencjalnych zalotników, co konglomeraty restauracyjne, a na aukcjach mogły ją pokonać jedynie firmy private equity. Inni zgłoszeni oferenci to TDR Capital i Sycamore Partners.
Subway i Roark nie ogłosiły ceny transakcji.
Obecne portfolio Roark obejmuje kilkanaście sieci restauracji. Subway przewyższa je wszystkie pod względem liczby restauracji i ma większą roczną sprzedaż niż wszystkie restauracje z wyjątkiem Dunkin’.
Poprzez spółkę holdingową Inspire Brands Roark jest właścicielem Dunkin’, Baskin-Robbins, Sonic, Arby’s, Buffalo Wild Wings i Jimmy John’s. Firma działająca osobno i działająca pod marką Focus Brands jest właścicielem restauracji Auntie Anne’s, Carvel, Cinnabon, Jamba, McAlister’s, Moe’s Southwest Grill i Schlotzsky’s. Rourke zainwestował także 200 milionów dolarów w fabrykę serników na początku pandemii Covid, aby pomóc borykającej się z trudnościami sieci uniknąć bankructwa.
Subway próbuje zmienić swoją działalność pod przewodnictwem dyrektora generalnego Johna Chedseya, który dołączył do firmy w 2019 r. Firma przeszła reorganizację Jej skład zatrudnił nowych franczyzobiorców i zainwestował w technologię. W pierwszej połowie roku sprzedaż w tych samych sklepach wzrosła o 9,8%, co wskazuje, że ta zmiana może być już ugruntowana.
„Ta transakcja odzwierciedla długoterminowy potencjał wzrostu Subway oraz znaczną wartość naszej marki i franczyzobiorców na całym świecie” – stwierdził Chedsee w czwartkowym oświadczeniu.
Założona w 1965 roku przez Freda DeLucę i Petera Bucka firma Subway rozrosła się z pojedynczego sklepu z kanapkami w Connecticut do międzynarodowego giganta restauracyjnego.
Jednak od prawie dekady sprzedaż firmy spada. Słynna umowa na kanapki o długości 5 stóp i agresywny rozwój wywarły presję na zyski franczyzobiorców. Na sieć jeszcze bardziej uderzył głośny proces byłego mówcy Jareda Fogle’a i śmierć dyrektora generalnego DeLuca, oba zdarzenia miały miejsce w 2015 roku.
Z dokumentów ujawniających franczyzę wynika, że Underground zakończył rok 2022 z prawie 20 600 otwartymi lokalizacjami w Stanach Zjednoczonych, co oznacza spadek w porównaniu z najwyższą liczbą 27 100 w 2015 roku. Choć sieć nadal zamyka lokale franczyzowe, tempo wyraźnie spadło. W zeszłym roku sieć zamknęła 571 lokali, w porównaniu z ponad 1600 restauracjami zamkniętymi w 2020 roku.
Po jego śmierci połowa firmy DeLuca została pozostawiona jego rodzinie. Buck, który zmarł w 2021 roku, zapisał swój majątek organizacji charytatywnej prowadzonej przez jego synów. – powiedział Chedsee Biznes restauracyjny w Internecie Przekonał obie rodziny do rozważenia sprzedaży firmy.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych