27 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Stellantis likwiduje fabrykę w Illinois, robi krok w kierunku zamknięcia

Stellantis likwiduje fabrykę w Illinois, robi krok w kierunku zamknięcia

DETROIT (AP) — Stellantis jest bliski zamknięcia fabryki w Belvidere w stanie Illinois, przygotowując się do kosztownego przejścia z pojazdów spalinowych na pojazdy elektryczne.

Fabryka, która obecnie zatrudnia około 1350 pracowników, została we wtorek oficjalnie umieszczona przez firmę w stanie „bezczynności”. Termin ten oznacza, że ​​zamierza zamknąć fabrykę.

Przyszłość Belvidere prawdopodobnie będzie punktem zapalnym w nadchodzących krajowych rozmowach kontraktowych tego lata z United Auto Workers, co może doprowadzić do bolesnego strajku.

We wtorkowym oświadczeniu UAW powiedział, że decyzja o bezczynności zakładu nie pozostanie niekwestionowana.

„Ten rozpad gospodarczy jest wyborem, którego dokonali Stellanci, aby wygenerować większe zyski” – powiedział w oświadczeniu wiceprezes związku, Rich Boyer. „Będziemy podkreślać chciwość ich korporacji wobec pracowników, społeczeństwa, podatników i konsumentów”.

Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Carlos Tavares, dyrektor generalny firmy powstałej z połączenia Fiata Chryslera i francuskiego PSA Peugeot, powiedział, że Stellantis „szuka rozwiązań” dla Belvedere, który nie ma teraz nowego samochodu do zbudowania. We wtorek z taśmy fabrycznej zjechał ostatni kompaktowy Jeep Cherokee.

Tavares powiedział, że firma wdraża przejście na pojazdy elektryczne, które są o 40% droższe w produkcji niż te napędzane silnikami spalinowymi. Powiedział, że Stellantis nie może przenieść zwiększonych kosztów na konsumentów, ponieważ wielu nie będzie stać na nowe samochody. Nie może też sprzedawać pojazdów elektrycznych ze stratą, więc ponosi dodatkowe koszty.

„Musimy dostosować się do tego nowego świata” – powiedział Tavares. „Fakt, że rynek się zmienił, jest rzeczywistością, z którą musimy się zmierzyć”.

Powiedział, że firma nie zabiega o konkretne koncesje od zakładu w Belvidere. To jest problem globalny. To nie jest kwestia Belwederu.

Tavares powiedział, że Stellantis powinien poprawić swój ślad produkcyjny i dystrybucyjny. Powiedział: „Jeśli tego nie naprawimy, wszyscy będą mieli kłopoty”.

Ale prezes UAW, Ray Curry, powiedział, że „nierozsądna decyzja” firmy zakłóci życie, wykorzeni rodziny i spowoduje reperkusje w regionalnej sieci łańcucha dostaw części. Sean Fine, jego przeciwnik w zbliżających się wyborach oficerów UAW, powiedział, że związek powinien egzekwować klauzule w swojej umowie zapobiegające zamykaniu fabryk.

Związek powiedział, że negocjował, a Tavares powiedział, że firma zgodziła się na pakiety emerytalne, a także dobrowolne wypowiedzenie i urlop przedemerytalny dla pracowników. W oświadczeniu UAW stwierdzono, że pracuje również nad relokacją zainteresowanych pracowników. Związek twierdzi, że dotyczy to około 2300 pracowników.

Fabryka w Belvidere może sprawić, że Stellantis stanie się liderem w rozmowach kontraktowych rozpoczynających się tego lata z trzema producentami samochodów z Detroit. Jako potencjalne ostrzeżenie dla producentów samochodów, związek zawodowy podniósł w zeszłym tygodniu płacę strajkową z 400 do 500 dolarów tygodniowo.

W ciągu ostatnich dwóch lat Związek Pracowników Migrujących stał się bardziej agresywny wobec pracodawców, ponieważ pracowników zaczęło brakować. Zastrajkowała przeciwko CNH Industrial i Deere & Co. oraz system University of California i Volvo Trucks, aby uzyskać większe podwyżki płac i inne korzyści.