- autor, Graema Bakera
- magazyn, BBC News, Waszyngton
Stany Zjednoczone ogłosiły plan zakazu sprzedaży oprogramowania antywirusowego rosyjskiej firmy Kaspersky rzekomo powiązanej z Kremlem.
Sekretarz handlu Gina Raimondo powiedziała w czwartek, że stwierdzono, że wpływ Moskwy na spółkę stanowi poważne ryzyko dla amerykańskiej infrastruktury i usług.
Powiedział, że Stany Zjednoczone zostały zmuszone do podjęcia działań ze względu na „zdolność i… zamiar Rosji wykorzystania broni i gromadzenia danych osobowych Amerykanów”.
„Kaspersky zasadniczo nie może, między innymi, sprzedawać swojego oprogramowania ani dostarczać aktualizacji oprogramowania już używanego w Stanach Zjednoczonych” – stwierdził Departament Handlu.
Kaspersky oświadczył, że zamierza wykorzystać „wszystkie prawnie dostępne możliwości” w walce z zakazem i zaprzeczył, że brał udział w jakiejkolwiek działalności zagrażającej bezpieczeństwu USA.
Plan wykorzystuje szerokie uprawnienia przyznane przez administrację Trumpa w celu zakazania lub ograniczenia transakcji między firmami amerykańskimi a firmami technologicznymi z krajów „zagranicznego przeciwnika”, takich jak Rosja i Chiny.
Plan uniemożliwi aktualizacje oprogramowania, odsprzedaż i pobieranie licencji produktu od 29 września, a nowa działalność zostanie ograniczona w ciągu 30 dni od ogłoszenia.
Sprzedawcy i odsprzedawcy, którzy złamią przepisy, zostaną ukarani grzywną przez Departament Handlu.
Departament Handlu wymieni także dwa rosyjskie i jeden brytyjski oddział firmy Kaspersky, który rzekomo współpracował z rosyjskim wywiadem wojskowym.
Firma od dawna jest celem amerykańskich organów regulacyjnych. W 2017 roku Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego wyrzucił swój flagowy produkt antywirusowy z sieci federalnych, oskarżając go o powiązania z rosyjskim wywiadem.
Chociaż międzynarodowa firma ma siedzibę w Moskwie, ma biura w 31 krajach na całym świecie, obsługując ponad 400 milionów użytkowników i 270 000 klientów korporacyjnych w ponad 200 krajach, podał Departament Handlu.
Skategoryzowane dane biznesowe dotyczące liczby klientów, których dotyczy problem w USA.
Jednak urzędnik Departamentu Handlu cytowany przez Reuters powiedział, że jest to „znaczna liczba” i obejmuje rządy stanowe i lokalne, a także firmy świadczące usługi telekomunikacyjne, energetyczne i zdrowotne.
„Introwertyk. Ewangelista alkoholu. Ekspert od mediów społecznościowych. Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik Twittera”.
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji