Dwóch amerykańskich i czterech europejskich dyplomatów powiedziało CNN, że nie ma srebrnej kuli, aby rozwiązać złożone wyzwanie, a urzędnicy rozważają szeroki zakres opcji bezpiecznego transportu żywności drogą kolejową, morską i powietrzną. Możliwe scenariusze są badane i opracowywane niezależnie od tego, czy Rosja się na to zgadza.
Dyplomaci powiedzieli, że wyzwanie będzie głównym przedmiotem zainteresowania sekretarza stanu USA Anthony’ego Blinkena, kiedy zwołuje on spotkanie ministerialne w sprawie bezpieczeństwa żywnościowego i prowadzi dyskusję na ten temat w ONZ w Nowym Jorku w środę i czwartek.
Inny urzędnik zaznajomiony z dyskusjami powiedział: „To nie jest skończona umowa. Jest wiele ruchomych elementów, więc wiele rzeczy może pójść nie tak w tych dyskusjach”.
W związku z obawami o globalne niedobory żywności, pilne działania narastają, ponieważ ceny pszenicy, zbóż, kukurydzy, soi i olejów roślinnych poszybowały w górę w ostatnich tygodniach z powodu rosyjskiej inwazji. Jednak nie ma prostego rozwiązania z poważnymi przeszkodami w całym transporcie, ponieważ wojna nie wykazuje oznak zatrzymania.
Czas ma znaczenie: magazyny produktów rolnych na Ukrainie wyczerpią się w ciągu najbliższych dwóch miesięcy, wyjaśnił przedstawiciel Światowego Programu Żywnościowego. Jeśli w najbliższych miesiącach nie będzie ruchu, ukraińscy rolnicy nie będą mieli gdzie przechowywać plonów z nadchodzących sezonów i nie dostaną wystarczającej kwoty na utrzymanie działalności.
Według Departamentu Stanu USA przed wojną dostawy pszenicy z Rosji i Ukrainy stanowiły prawie 30% światowego handlu, a Ukraina jest czwartym co do wielkości eksporterem kukurydzy i piątym co do wielkości eksporterem pszenicy. Światowy Program Żywnościowy Organizacji Narodów Zjednoczonych, który pomaga walczyć z globalnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, każdego roku kupuje około połowy pszenicy z Ukrainy i ostrzega przed poważnymi konsekwencjami, jeśli ukraińskie porty nie zostaną otwarte.
Wykorzystanie zboża jako „narzędzia w wojnie mieszanej”
Kwestia ta była głównym tematem zarówno spotkania ministrów spraw zagranicznych G7 w Niemczech, jak i Rady Handlu i Technologii USA-UE we Francji w miniony weekend.
„Nie możemy być naiwni. Rosja rozszerzyła teraz wojnę z Ukrainą o wiele krajów jako wojnę zbożową” – powiedziała w sobotę po spotkaniu G7 niemiecka minister spraw zagranicznych Annalena Birbock. „To nie są szkody uboczne, to narzędzie w wojnie hybrydowej mające na celu osłabienie spójności z wojną rosyjską”.
We wspólnym oświadczeniu wydanym po spotkaniu ministrowie spraw zagranicznych G7 powiedzieli, że „są zdecydowani wnieść dodatkowe środki i wesprzeć wszelkie stosowne wysiłki mające na celu zapewnienie dostępności i dostępu do żywności, energii i zasobów finansowych oraz podstawowych towarów dla wszystkich”. Ministrowie spraw zagranicznych wezwali także Rosję do „natychmiastowego wstrzymania ataków na główną infrastrukturę transportową Ukrainy”, aby umożliwić eksport produktów rolnych.
„W tej chwili trwają dyskusje, aby zobaczyć, jak można odblokować te przejścia. Wiemy, że na Morzu Czarnym założono miny. Rosjanie uniemożliwili wejście lub wyjście ukraińskim statkom. Tak powiedział minister. Generał zwrócił się do Rosjan, o czym również rozmawialiśmy. że Ukraina była kiedyś „spichlerzem dla rozwijającego się świata”.
Chociaż sekretarz generalny ONZ Antonio Guterres omawiał ten problem podczas spotkania z prezydentem Rosji Władimirem Putinem w zeszłym miesiącu, nie doszło do przełomu. Dyplomaci amerykańscy i europejscy powiedzieli, że niektórzy dyplomaci amerykańscy i europejscy chcą, aby ONZ odgrywała bardziej aktywną rolę, ale organizacja jest niezdecydowana z powodu toczących się walk.
Najskuteczniejszym sposobem transportu zboża jest jego wysyłka, ale rosyjska blokada stanowi duże wyzwanie. Źródła podają, że szlaki morskie są nadal badane, prawdopodobnie przy użyciu neutralnych łodzi oznaczonych przez ONZ. Ale dyplomaci powiedzieli, że istnieją obawy, jak agresywny będzie proces testowania takiego pomysłu z Rosją.
„Morze Czarne nie jest całkowicie wykluczone, ale jest bardzo złożone”, powiedział jeden z nich, dodając, że Guterres był aktywnie zaangażowany w te wstępne dyskusje na temat transportu towarów statkiem.
Urzędnik dodał, że wykorzystanie samolotów transportowych jest najmniej prawdopodobnym z trzech wariantów, ze względu na niebezpieczeństwa w powietrzu i ich stosunkowo małą pojemność w porównaniu z pociągami i statkami.
Rosji udało się zamknąć dostęp Ukrainy do Morza Azowskiego, ale Ukraina zachowuje kontrolę nad swoim wybrzeżem Morza Czarnego i portem w Odessie, głównym centrum eksportu morskiego. Jednak ze względu na rosyjską agresję statki nie opuszczają obecnie Odessy. Rosja również zbombardowała port rakietami, a obecność rosyjskich i ukraińskich min sprawia, że podróże morskie są ryzykowne.
Przedstawiciel USA i inne źródło zaznajomione z trwającymi rozmowami powiedział, że Turcja – która jest głównym graczem na Morzu Czarnym i kontroluje dostęp do niego – jest zaangażowana w dyskusje z Rosjanami na temat wysiłków.
„Istnieje dużo dyplomacji, aby wywierać presję na Rosję, aby zachęcić do stworzenia bezpiecznego korytarza i jest to obszar, na którym najbardziej koncentruje się ONZ” – powiedział europejski dyplomata.
Dyplomaci mówią CNN, że jednym z rozwiązań jest transport zboża koleją, ponieważ jest to obecnie najbezpieczniejszy sposób transportu dużych ilości. Trwają także rozmowy między Ukrainą a Unią Europejską w sprawie wykorzystania kolei do transportu dostaw do Rumunii, Słowacji i Polski. Jednak wysiłki komplikują różnice w systemach kolejowych używanych przez Ukrainę i kraje sąsiednie.
Ukraina twierdzi, że Rosja sabotuje produkcję rolną
Dodatkowa pomoc dla Ukrainy w wysokości 40 miliardów dolarów, która została zatwierdzona przez Izbę Reprezentantów USA, ale czeka na przyjęcie przez Senat USA, obejmuje ponad 5 miliardów dolarów na rozwiązanie problemu globalnego braku bezpieczeństwa żywnościowego spowodowanego wojną. Większość tych środków trafi do USAID „w celu zapewnienia pomocy żywnościowej w nagłych wypadkach ludziom na całym świecie, którzy cierpią głód w wyniku konfliktu na Ukrainie i innych pilnych potrzeb humanitarnych ludności i społeczności na Ukrainie”. . Do podsumowania Komisji ds. Przydziałów Domowych.
„Najszybszym i najbardziej zrównoważonym sposobem na globalne bezpieczeństwo żywnościowe jest otwarcie ukraińskich portów” – powiedziała Daria Kalinyuk, wybitna ukraińska aktywistka społeczeństwa obywatelskiego, i wezwała społeczność międzynarodową do dostarczenia Ukrainie broni potrzebnej do pomocy militarnej.
„Potrzebujemy pocisków przeciwokrętowych na Ukrainie, aby odstraszyć rosyjskie okręty wojenne i potrzebujemy interwencji ONZ oraz innych krajów i państw, które muszą odzyskać kontrolę na wodach międzynarodowych” – powiedziała przy okrągłym stole z dziennikarzami niemieckiego marszałka. Fundusz w Waszyngtonie. zeszły tydzień.
„Przyjazny analityk. Przez całe życie pionierem kulinarnych. Irytująco skromny ćpun internetu”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy