Tesla powiedział w poniedziałek, że dostawy w ostatnich trzech miesiącach roku wzrosły o 18 procent w porównaniu z poprzednim kwartałem, rozczarowując analityków z Wall Street i wywierając presję na Elona Muska, dyrektora generalnego firmy, aby skupił się na przemyśle samochodowym, zamiast naprawiać Twittera.
Tesli to powiedział Dostarczony 405 000 pojazdów elektrycznych od października do grudnia. Analitycy z Wall Street spodziewali się, że Tesla sprzeda około 420 000 pojazdów, w porównaniu z 343 000 w trzecim kwartale.
W 2022 roku firma sprzedała łącznie 1,3 miliona pojazdów, co oznacza wzrost o 40 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. To mniej niż 50-procentowy roczny cel wzrostu, który wyznaczyła sobie Tesla.
Podczas gdy wzrosty były imponujące jak na standardy branży motoryzacyjnej, Tesla stała się najcenniejszym producentem samochodów na świecie, rosnąc w błyskawicznym tempie, powszechnie kojarzonym z firmami technologicznymi z Doliny Krzemowej.
W ostatnich miesiącach Tesla wydawała się narażona na konkurencję ze strony uznanych producentów samochodów i rosnące stopy procentowe, które sprawiły, że jej samochody elektryczne stały się bardziej przystępne dla ludzi. Dowody na to, że Tesla jest śmiertelnikiem, przyczyniły się do 65 procent Spadek cen akcji Tesli w 2022 roku skłonił inwestorów do skupienia się bardziej na tradycyjnych miernikach, takich jak sprzedaż i zyski, niż na marzeniach o dominacji nad światem.
Sprzedaż w czwartym kwartale była niższa niż oczekiwali analitycy, którzy już obniżyli swoje prognozy, i niższa niż sugerowali kierownictwo Tesli zaledwie kilka miesięcy temu. Tesla powiedział, że wyprodukował 440 000 pojazdów w ciągu kwartału, o 34 000 więcej niż dostarczył, co sugeruje, że problemy z łańcuchem dostaw i problemy produkcyjne nie były głównym wyjaśnieniem rozczarowującej sprzedaży.
Martin Ficha, szef relacji inwestorskich Tesli, powiedział na Twitterze, że różnica między dostawami a produkcją odzwierciedla pojazdy przekazywane klientom.
W poniedziałek nie było handlu w Nowym Jorku ze względu na święto Nowego Roku. Ale liczby prawdopodobnie wzmocnią obawy inwestorów, że Musk zbytnio koncentruje się na Twitterze, którego nabył w październiku.
„Nie ma sposobu, aby to załagodzić” – powiedział Gary Black, dyrektor zarządzający funduszu inwestycyjnego Future Fund. — powiedział na Twitterze. Spodziewał się, że analitycy obniżą swoje szacunki dotyczące sprzedaży i zysków Tesli w 2023 roku. Tesla poda wyniki za 2022 rok 25 stycznia.
W zeszłym tygodniu pan Musk próbował uspokoić pracowników Tesli, mówiąc im, aby nie skupiali się na cenie akcji i powtarzając zapewnienia, że producent samochodów stanie się najcenniejszą firmą na świecie, podał Reuters.
Chiny, największy na świecie rynek motoryzacyjny, są głównym przedmiotem zainteresowania inwestorów. Gwałtowny wzrost liczby przypadków Covid-19 w Chinach wpłynął na popyt i zmusił firmę do okresowego zawieszenia produkcji w swojej największej fabryce w Szanghaju.
Ponadto chiński producent BYD wyprzedził Teslę w sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, co budzi dalsze wątpliwości co do zdolności Muska do osiągnięcia światowej dominacji w przemyśle motoryzacyjnym.
Wzrost sprzedaży Tesli przewyższa jakiegokolwiek głównego konkurenta pod względem procentowym. Firma jest również jednym z najbardziej dochodowych producentów samochodów na świecie i buduje nowe fabryki w Teksasie i Niemczech.
Jednak firma stoi w obliczu ostrzejszej konkurencji ze strony tradycyjnych producentów samochodów, takich jak Ford, General Motors i Volkswagen. Firmy te mają dziesięciolecia doświadczenia w masowej produkcji tanich samochodów, a niektórzy inwestorzy uważają, że ci producenci samochodów mogą dogonić Teslę szybciej niż oczekiwano.
Tesla stoi również w obliczu spowolnienia popytu konsumpcyjnego, częściowo z powodu wyższych stóp procentowych. Czas oczekiwania na modele Tesli skrócił się, a firma obniżyła ceny samochodów w Chinach i zaoferowała zachęty dla kupujących w Stanach Zjednoczonych.
Nabywcy samochodów, zwłaszcza lewicowi, świadomi ekologii konsumenci, którzy zwykle kupują samochody elektryczne, również wydają się odwracać od Tesli z powodu pana Muska. Jego nieobliczalne zachowanie na Twitterze i jego gorąca mowa na platformie mediów społecznościowych spowodowały, że tak się stało Podoba mi się to dla konserwatystów i Dyrektorzy z Doliny Krzemowej Ale rozgniewał innych.
Daniel Ives, analityk w Wedbush Securities, który błagał Muska, by skoncentrował swoją energię na Tesli, powiedział, że dostawy w czwartym kwartale były dobre, biorąc pod uwagę trudne otoczenie gospodarcze. „Uważamy, że był to stosunkowo dobry występ” — powiedział Ives na Twitterze.
Sprzedaż Tesli może wzrosnąć teraz, gdy jej samochody się kwalifikują Zachęty federalne 1 stycznia. Nowe prawo wyeliminowało limit liczby pojazdów jednego producenta, który kwalifikuje się do ulg podatkowych w wysokości do 7500 USD. Tesla wyczerpała swój limit.
Pojazdy Tesli produkowane w fabrykach firmy w Teksasie i Kalifornii również spełniają wymagania, zgodnie z którymi pojazdy muszą być budowane w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie lub Meksyku, aby kwalifikować się do kredytów.
Pan Musk, płodny użytkownik Twittera, nie zareagował od razu na poniedziałkowe numery dostaw. W niedzielę życzył swoim zwolennikom „wspaniałego dnia 1 2023”, dodając: „Jedno jest pewne, nie będzie nudno”.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych