27 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

SpaceX chce przejąć wyrzutnię na Florydzie od konkurencyjnej ULA

SpaceX chce przejąć wyrzutnię na Florydzie od konkurencyjnej ULA
W pełni wyposażona rakieta Starship firmy SpaceX i superciężki wzmacniacz na platformie startowej w południowym Teksasie.
Zbliżenie / W pełni wyposażona rakieta Starship firmy SpaceX i superciężki wzmacniacz na platformie startowej w południowym Teksasie.

Jedna z największych platform startowych Sił Kosmicznych w Cape Canaveral zostanie pusta jeszcze w tym roku po ostatnim locie rakiety Delta IV Heavy należącej do United Launch Alliance. SpaceX chce przekształcić ten rozległy obiekt w nowy dom dla swojej rakiety nośnej Starship.

Jak podaje British Daily, trwa obecnie ocena środowiskowa propozycji SpaceX dotyczącej nabycia Space Launch Complex 37 (SLC-37) na przylądku Canaveral, a na marzec zaplanowano trzy osobiste spotkania publiczne i jedno wirtualne w celu zebrania opinii lokalnych mieszkańców. Poczta. Nowa strona internetowa opisuje plan.

Następnie agencje federalne, pod przewodnictwem Departamentu Sił Powietrznych, opracują oświadczenie o oddziaływaniu na środowisko, aby ocenić, w jaki sposób starty i lądowania statków kosmicznych będą miały wpływ na ląd, powietrze i wodę wokół SLC-37, który znajduje się na terenie Sił Kosmicznych na Oceanie Atlantyckim. . Wybrzeże.

Badania środowiskowe obiektów wystrzeliwujących rakiety trwają zwykle ponad rok, więc upłynie trochę czasu, zanim jakakolwiek większa konstrukcja będzie mogła rozpocząć przystosowanie SLC-37 do operacji wystrzeliwania statków kosmicznych. W takim przypadku urzędnicy federalni spodziewają się opublikować projekt oświadczenia o oddziaływaniu na środowisko do grudnia, a następnie raport końcowy do października 2025 r.

Mówiąc bardziej bezpośrednio, ULA ma jeszcze kolejną rakietę Delta IV Heavy, która ma zostać wystrzelona z SLC-37 w marcu wraz z tajnym satelitą szpiegowskim Narodowego Biura Rozpoznania. Po zakończeniu wystrzelenia ULA zakończy działalność w SLC-37, ostatecznie przekazując obiekt Siłom Kosmicznym, które będą szukać nowego najemcy. Od miesięcy źródła branżowe wskazywały na SpaceX jako na głównego pretendenta do nabycia SLC-37 po tym, jak ULA ukończy platformę startową.

Ale to nie jest jeszcze przesądzona sprawa. W zeszłym roku starszy urzędnik ULA powiedział Arsowi, że firma jest również zainteresowana utrzymaniem obecności na SLC-37.

Nowa rakieta ULA Vulcan, która zadebiutowała w zeszłym miesiącu i zastąpi pojazdy nośne Delta IV i Atlas V, wykorzystuje inną platformę startową kilka mil od brzegu od SLC-37. ULA modernizuje i rozbudowuje swoje obiekty naziemne na przylądku Canaveral, aby zwiększyć tempo startów Vulcan, a urzędnik ULA powiedział Ars, że firma może chcieć w dalszym ciągu wykorzystywać hangar do obróbki rakiet na południe od wyrzutni Delta IV do przechowywania i przetwarzania poziomego rakiety. Rakiety Wulkan.

Niewiele jest szczegółów na temat wszystkiego, co SpaceX chce zrobić z SLC-37, ale urzędnicy napisali na stronie internetowej przeglądu środowiskowego, że SpaceX „zmodyfikuje, ponownie wykorzysta lub zburzy istniejącą infrastrukturę SLC-37, aby wspierać starty i lądowania Starship-Super Heavy”.

Ten widok z lotu ptaka przedstawia ciężką rakietę Delta IV United Launch Alliance czekającą na start z kompleksu Space Launch Complex 37 na stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie.
Zbliżenie / Ten widok z lotu ptaka przedstawia ciężką rakietę Delta IV United Launch Alliance czekającą na start z kompleksu Space Launch Complex 37 na stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie.

Historia SLC-37 sięga lat 60. XX wieku, kiedy NASA wykorzystała to miejsce do ośmiu lotów rakiet Saturn I i Saturn IB w ramach przygotowań do programu Apollo. Obiekt pozostawał nieaktywny przez 30 lat, dopóki Boeing nie wprowadził się do niego, aby wyposażyć SLC-37 w rakietę Delta IV, która przeleciała obecnie 34 razy więcej niż SLC-37. Platforma startowa składa się obecnie z mostu zwodzonego o wysokości 330 stóp (100 m), stałego pylonu, stałej wieży pępowinowej i rowu płomieniowego dla misji Delta 4.

Statek kosmiczny, największa rakieta na świecie, nie potrzebowałby żadnej takiej infrastruktury, więc jeśli SpaceX przejmie lądowisko, obiekt prawdopodobnie zostanie poddany szeroko zakrojonej rozbiórce i budowie.

Jeśli SpaceX nie otrzyma pozwolenia na używanie SLC-37, firma mogłaby zbudować zupełnie nową platformę startową o nazwie Space Launch Complex 50. Jeśli taką drogą podąża SpaceX, SLC-50 zostanie zbudowany na niezagospodarowanym terenie na północ od SLC-37 i na południe wyrzutni statku flagowego SpaceX przeznaczonego do rakiety Falcon 9 w Space Launch Complex 40.

Żegnaj LC-49, witaj SLC-37

Zainteresowanie SpaceX utworzeniem sklepu w SLC-37 pokazuje, że firma poważnie podchodzi do budowy drugiej bazy statków kosmicznych na wybrzeżu kosmicznym na Florydzie. W 2022 roku SpaceX zbudowało wieżę startową i platformę startową dla statku kosmicznego w Launch Complex 39A (LC-39A), zlokalizowanym w Centrum Kosmicznym im. Kennedy'ego. Jednak w ubiegłym roku firma nie poczyniła tam zbyt dużych postępów, ponieważ zespoły skupiły się na lotach testowych statku Starship z południowego Teksasu.

Elon Musk, założyciel i dyrektor generalny SpaceX, mówi, że Starship to rakieta, która spełni jego marzenie o budowie osady na Marsie. Opisał także statek kosmiczny jako środek podróżowania z punktu do punktu na Ziemi. Obydwa stopnie statku kosmicznego zaprojektowano tak, aby nadawały się w pełni i szybko do ponownego użycia, przy czym bardzo ciężki wzmacniacz i górny stopień statku kosmicznego wracają na Ziemię w celu lądowania z napędem. Platformy startowe statku kosmicznego będą pełnić funkcję lądowisk.

Zanim którekolwiek z tych marzeń stanie się rzeczywistością, statek kosmiczny musi dotrzeć na orbitę. Pierwsze dwa pełne loty testowe statku Starship w zeszłym roku nie dotarły tak daleko, ale SpaceX jest blisko drugiego startu w listopadzie. SpaceX ma nadzieję na realizację misji suborbitalnej podczas trzeciego startu testowego statku kosmicznego, prawdopodobnie na początku marca.

Docelowo Musk przewiduje wystrzeliwanie statku kosmicznego kilka razy dziennie w ramach różnych misji, przewożenie ludzi, satelitów, ładunku lub tankowanie tankowców na orbitę. Aby to zrobić, SpaceX będzie potrzebować wielu lądowisk i platform startowych. SpaceX rozważało pomysł pływających morskich lądowisk i startów, ale plany te zostały wstrzymane.

W najbliższej przyszłości SpaceX planuje zbudować drugą wieżę startową dla Starship na należącym do firmy poligonie testowym Starbase w hrabstwie Cameron w Teksasie. Na LC-39A znajduje się również częściowo zbudowana wieża startowa, a teraz SpaceX skupiło się na SLC-37.

SpaceX już wcześniej planowało zbudowanie od podstaw kolejnej platformy startowej statku kosmicznego na terenie NASA w Kennedy Space Center. Badania środowiskowe przeprowadzone przez NASA dla tego miejsca, znanego jako Launch Complex 49, Uruchomiony w 2021 roku. Rzeczniczka NASA Patty Billing powiedziała w piątek firmie Ars, że agencja nie pracuje już w Launch Complex 49.

„W tej chwili nie prowadzimy żadnych działań związanych z LC-49 na pokładzie Kennedy’ego” – powiedział Billing. „Wszelkie wcześniejsze działania dotyczące LC-49 zostały zawieszone i nie podjęto żadnych działań”.

Jednym z pierwszych zastosowań operacyjnych statku Starship będzie służyć jako lądownik księżycowy przeznaczony dla programu Artemis NASA. SpaceX opracowuje wersję Starship do transportu astronautów na powierzchnię Księżyca i z powrotem, jednak aby Starship mógł dostać się na Księżyc, musi zostać zatankowany na niskiej orbicie okołoziemskiej. Będzie to wymagało około 10 lub więcej lotów w celu uzupełnienia paliwa przy użyciu wersji statku kosmicznego zwanej tankowcem, a wszystkie zostaną wystrzelone w ciągu kilku tygodni. Te loty tankowcami będą uruchamiane na superciężkich dopalaczach z lądowisk w Teksasie i na Florydzie.

Równolegle z trwającymi lotami testowymi statków kosmicznych i demonstracjami technologii tankowania w kosmosie, SpaceX musi zbudować więcej platform startowych, aby to wszystko było możliwe. Chociaż SpaceX wycofało się z kilku pomysłów na platformę startową Starship, zainteresowanie firmy SLC-37 sugeruje, że nadal ma duże plany dotyczące Starship na Florydzie.