General Motors powiedział w czwartek, że zastosuje technologię Tesli do ładowania swoich samochodów elektrycznych, w tym do sprzedaży modeli wykorzystujących wtyczki zapoczątkowane przez Teslę.
Ogłoszenie, które pojawiło się dwa tygodnie po tym, jak Ford zawarł podobną umowę, prawdopodobnie sprawi, że wtyczki Tesli staną się standardem branżowym i wywrze presję na firmy ścigające się w budowaniu podobnych sieci w miarę wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych. Umowy oznaczają, że właściciele pojazdów Forda i GM będą mogli korzystać z ładowarek Tesli, które często są jedynymi dostępnymi w wielu miejscach i cieszą się dobrą reputacją niezawodności.
Mary T. Barra, dyrektor generalny producenta samochodów, powiedziała podczas prezentacji strumieniowej Rozmowa na Twitterze Z Elonem Muskiem, CEO Tesli i właścicielem Twittera.
Pan Musk powiedział, że umowa „zasadniczo byłaby świetną rzeczą do przyspieszenia przyjęcia pojazdów elektrycznych”.
Może jednak budzić obawy, że Tesla, która już dominuje w sprzedaży pojazdów elektrycznych, może przyćmić konkurentów w szybko rozwijającym się biznesie ładowania.
Podczas gdy GM dostaje więcej ładowarek, Tesla będzie zarabiać na sprzedaży energii właścicielom modeli innych producentów samochodów. Tesla pobierała opłaty od właścicieli tych innych samochodów więcej niż od właścicieli własnych samochodów. Firma zajmująca się pojazdami elektrycznymi musi również otworzyć swoją sieć, aby zakwalifikować się do części z 7,5 miliarda dolarów, które rząd federalny wydaje na przyspieszenie budowy stacji ładowania.
Przyjmując standard ładowania Tesli, Ford i GM również ryzykują uzależnieniem od swoich zaciekłych konkurentów. Żaden producent samochodów ze stanu Michigan nie sprzedaje tak wielu samochodów elektrycznych jak Tesla, ani nie obsługuje sieci ładowania.
Umowa niesie również ryzyko dla Tesli. Popularność jej samochodów spowodowała korki na stacjach ładowania firmy w niektórych miastach i wzdłuż niektórych autostrad. Właściciele Tesli mogą być zdenerwowani, ponieważ będą teraz musieli stać w kolejce z samochodami wyprodukowanymi przez Forda i GM
„Nie sądzę, aby właściciele Tesli byli zadowoleni z oglądania ładowania Forda Mustanga Mach-E, gdy czekają w kolejce” – powiedział Ben Rose, prezes firmy Battle Road Research, która śledzi przemysł motoryzacyjny.
Bitwa między wtyczkami ładowania Tesli a obecnie używanymi przez Forda, GM i… Inni producenci samochodów pamiętają konkurencję między kasetami wideo Betamax i VHS w latach 80. VHS ostatecznie wygrał bitwę.
Z jednej strony konkurencja między standardami jest niestabilnym problemem technicznym, a każda ze stron twierdzi, że jej wtyczka jest najlepszą opcją. Ale może to mieć długoterminowe skutki dla milionów ludzi, którzy w nadchodzących latach przestawią się na samochody elektryczne.
Tesla sprzedaje samochody z komponentami znanymi jako North American Charge Standard. Ford, GM i większość innych producentów samochodów sprzedawała samochody typu plug-in przy użyciu wspólnej wtyczki systemu ładowania. Oba nie są kompatybilne.
Szybkie ładowarki oferowane przez firmy takie jak EVGo czy Electrify America mają zwykle obie wtyczki i mogą ładować zarówno Tesle, jak i samochody producentów korzystających z CCS, w tym Mercedes-Benz, Volkswagen i Volvo. Przez większość swojej około 10-letniej historii sieć Tesli była zamknięta dla samochodów innych producentów, ale firma niedawno zaczęła zezwalać innym samochodom na korzystanie z niektórych jej ładowarek.
Reakcja zawodników w czwartek była przesądzona. „Popieramy wszelkie działania mające na celu zwiększenie popularności pojazdów elektrycznych” – powiedział w e-mailu dyrektor generalny Blink Charging, Brendan Jones. „Uważnie obserwujemy rynek i dostosujemy się, jeśli uznamy to za konieczne” – dodał.
Inwestorzy z zadowoleniem przyjęli transakcję. Akcje Tesli i General Motors wzrosły o około 3 procent w rozszerzonym obrocie w czwartek.
Ten rok zapowiada się decydujący dla ambicji General Motors w zakresie samochodów elektrycznych. Dzielą nas tygodnie od wprowadzenia zasilanej bateryjnie wersji pickupa Chevroleta Silverado. Planuje również wprowadzenie elektrycznych wersji SUV-ów Blazer i Equinox.
Ford przyspiesza produkcję samochodu elektrycznego F-150 Lightning w fabryce w Dearborn w stanie Michigan.
Pan Musk powiedział podczas rozmowy z panią Barrą, że Tesla nie wykorzysta swojej kontroli nad największą siecią ładowania w kraju, aby zaszkodzić konkurentom. Ale jeśli standard Tesli stanie się dominujący, inni operatorzy będą polegać na konkurentach w zakresie informacji potrzebnych do produkcji i instalacji sieci ładowania.
Jonathan Levy, dyrektor handlowy EVgo, powiedział, że firma ma nadzieję, że północnoamerykański standard zostanie wdrożony w sposób, który umożliwi dostawcom z całej branży zaoferowanie kierowcom pojazdów elektrycznych większej liczby opcji ładowania.
Od początku 2024 roku właściciele pojazdów elektrycznych Forda i GM będą mogli zakupić przejściówki umożliwiające podłączenie do szybkich ładowarek Tesli. W 2025 roku obie firmy planują sprzedawać samochody przystosowane do północnoamerykańskiej wtyczki Tesli. Właściciele będą potrzebować adaptera do podłączenia do ładowarek CCS.
Łącząc siły z zaciekłym rywalem, Ford i General Motors przyznali, że potrzebują sieci Tesli do sprzedaży samochodów elektrycznych.
„Niezawodne, powszechne ładowanie w miejscach publicznych jest kluczowym czynnikiem zwiększającym popularność pojazdów elektrycznych” – powiedział dyrektor generalny Forda, Jim Farley, w e-mailu, gdy firma ogłosiła w zeszłym miesiącu umowę z Teslą. „Sieć Tesla Supercharger dowiodła swojej niezawodności i stworzyła już korytarze ładowania w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie”.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych