23 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Peter Schjeldahl, nowojorski krytyk sztuki o głosie poety, umiera w wieku 80 lat

Peter Schjeldahl, nowojorski krytyk sztuki o głosie poety, umiera w wieku 80 lat

Peter Charles Schgeldahl urodził się 20 marca 1942 r. w Fargo w stanie Karolina Północna i dorastał w małych miasteczkach w Północnej Dakocie i Minnesocie. Jego ojciec, Gilmore, lepiej znany jako Shelley, był wynalazcą i biznesmenem, którego firma produkowała maszyny do produkcji toreb plastikowych, a później wyprodukowała pierwszego satelitę komunikacyjnego NASA, Echo I. Matka Petera, Charlene (Hanson) Schgeldahl, pracowała jako kierownik biura męża.

Peter uczęszczał do Carleton College w Northfield w Minnesocie, ale zrezygnował po drugim roku. Znalazł pracę w Jersey Journal w Jersey City, New Jersey, gdzie spędzał wakacje zanurzając się w artystycznym świecie Lower East Side na Manhattanie i uczęszczał na warsztaty poetyckie Kennetha Kocha w The New School. Po powrocie do Carleton wraz z kolegami założył The Mother, magazyn prezentujący poezję New York School, którego jest teraz młodszym członkiem.

Następnie opublikował kilka tomików poezji. Od 1964: New and Selected Poems, wielotomowy zbiór jego poezji, został opublikowany w 1978 roku. Wkrótce w wywiadzie dla magazynu Interview, „Krytyka sztuki zjadła poezję”. Ale poezja, jak pisał we wstępie do Let’s See: Writings on Art z New Yorkera (2008), zaszczepiła w nim nawyk „podążania za prawdą ze słuchu, gonienia zdziwienia i niewiedzy, co powiedzieć, dopóki nie” już to powiedziałem.

Pan Schjeldahl opuścił Carleton w 1964 roku bez dyplomu i wyjechał do Paryża, gdzie odkrył swoją pasję do sztuki, zwłaszcza malarstwa. Powrót do Nowego Jorku rok później, motywowany przez Thomasa B. Później napisał: „Większości tego, co wiedziałem naukowo o sztuce, nauczyłem się w terminach”, „aby sprawiać wrażenie, jakbym wiedział, o czym mówię — co robiłem stopniowo”.

Zaczął regularnie pisać dla Art News, a od 1967 roku dla The New York Times, od czasu do czasu zapuszczając się w krytykę filmową i telewizyjną, zanim w połowie lat siedemdziesiątych zrezygnował z pisania o sztuce. To był krótki odpoczynek.