Pentagon poinformował we wtorek, że chiński samolot bojowy przeprowadził w zeszłym tygodniu „niepotrzebne agresywne manewry” w pobliżu amerykańskiego samolotu wojskowego przelatującego nad Morzem Południowochińskim.
Amerykańskie Dowództwo Indo-Pacyfiku opublikowało materiał wideo z incydentu, który miał miejsce w piątek, gdy sekretarz obrony USA Lloyd Austin przebywał z wizytą w regionie z przystankami w Japonii, Singapurze i Indiach.
Jest to ostatnie z serii podobnych spotkań i odbywa się w czasie wzmożonych napięć między Waszyngtonem a Pekinem. Chińskie wojsko wielokrotnie odrzucało amerykańskie próby zorganizowania spotkania między Austinem a jego chińskim odpowiednikiem.
Amerykańscy wojskowi oskarżyli pilotów Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej o lekkomyślne zachowanie w regionie, w tym gdy chiński myśliwiec przeleciał w odległości 6 metrów od amerykańskiego samolotu wojskowego operującego na Morzu Południowochińskim w grudniu.
Rzecznik Departamentu Obrony USA powiedział, że chiński myśliwiec znalazł się w odległości 400 stóp (około 121 metrów) od dziobu samolotu.
Po tym, jak chiński pilot „przeleciał bezpośrednio przed dziobem” RC-135, amerykański samolot został zmuszony do „przelotu przez turbulencje” – poinformowało wojsko USA.
Pentagon dodał, że samolot „prowadził bezpieczne i rutynowe operacje” w międzynarodowej przestrzeni powietrznej i nadal będzie to robił „tam, gdzie pozwala na to prawo międzynarodowe”.
Chiński myśliwiec przeleciał przed samolotem sił powietrznych USA © Podręcznik Departamentu Obrony USA/Reuters
Chiński myśliwiec przeleciał przed samolotem sił powietrznych USA © Podręcznik Departamentu Obrony USA/Reuters
Chiny, które roszczą sobie prawa do znacznej części Morza Południowochińskiego i Tajwanu, często oskarżają Stany Zjednoczone o zagrażanie pokojowi w regionie. Waszyngton argumentuje, że jego działania wojskowe stoją na straży międzynarodowego porządku opartego na zasadach przeciwko groźbom i przymusowi.
Rzecznik chińskiego MSZ Mao Ning powiedział w środę, że „prowokacyjne i niebezpieczne” zachowanie USA było przyczyną napięć morskich w regionie i „poważnie naruszyło suwerenność i bezpieczeństwo Chin”.
„Chiny będą nadal podejmować niezbędne środki w celu ochrony swojego bezpieczeństwa i suwerenności” – dodał.
Incydent z zeszłego tygodnia uwydatnił ryzyko nieplanowanej konfrontacji między Pekinem a Waszyngtonem w czasie, gdy stosunki dyplomatyczne są osłabione w wyniku napięć geopolitycznych i gospodarczych.
W 2001 roku amerykański samolot szpiegowski zderzył się z chińskim myśliwcem 70 mil od wybrzeża wyspy Hainan i amerykański samolot został zmuszony do awaryjnego lądowania. Stosunki między mocarstwami pogorszyły się po katastrofie, w wyniku czego chińskie wojsko przesłuchało i zatrzymało grupę.
Urzędnicy administracji Bidena zabiegali o więcej spotkań ze swoimi chińskimi odpowiednikami, aby spróbować wzmocnić więzi z Pekinem.
Sekretarz handlu USA Gina Raimondo spotkała się z chińskim ministrem handlu Wangiem Wendao w Waszyngtonie w zeszłym tygodniu, podczas pierwszej chińskiej wizyty wyższego szczebla w stolicy USA od 2020 roku. Doradca ds. bezpieczeństwa narodowego USA Jack Sullivan spotkał się niedawno z najwyższym ministrem spraw zagranicznych Chin, Wang Yi. Oficer polityczny w Wiedniu.
Chiny nie zgodziły się jednak na zmianę terminu wizyty sekretarza stanu USA Anthony’ego Blinkena w Pekinie. Odwołał wcześniej zaplanowaną podróż w lutym po nieporozumieniu dyplomatycznym po zestrzeleniu chińskiego balonu szpiegowskiego nad Stanami Zjednoczonymi.
Dodatkowe raporty Mikeya Dinga z Pekinu
„Introwertyk. Ewangelista alkoholu. Ekspert od mediów społecznościowych. Nieuleczalny myśliciel. Miłośnik Twittera”.
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji