Pracownicy Stellantis NV reprezentowani przez United Auto Workers mogą otrzymać czeki z tytułu udziału w zyskach o wartości 13 860 dolarów, chociaż niektórzy mogą otrzymać więcej, a inni mniej w zależności od przepracowanych godzin, oznajmił producent samochodów w czwartek.
Do testów kwalifikuje się około 38 000 pracowników. Wypłata stanowi spadek o 6,1% w stosunku do ubiegłorocznej kwoty 14 760 dolarów przy zatrudnieniu 40 500 uprawnionych pracowników.
Ogłoszenie to stanowiło część rocznych wyników finansowych producenta samochodów opartych na skorygowanej marży zysku operacyjnego w Ameryce Północnej, która w ubiegłym roku wyniosła 15,4%. To spadek z 16,4% w 2022 r. z powodu problemów z asortymentem zapasów producenta samochodów i utraty niecałe 800 mln dolarów zysków w wyniku strajków United Auto Workers i kanadyjskiego związku zawodowego Unifor.
Według Stellantis tegoroczne wypłaty powinny pojawić się na wypłatach uprawnionych pracowników 29 lutego.
„Ta płatność z tytułu udziału w zyskach stanowi wyraz uznania dla wysiłków naszych pracowników reprezentowanych przez UAW, którzy pomogli osiągnąć dobre wyniki finansowe opublikowane dzisiaj przez firmę Stellantis” – powiedział w oświadczeniu Carlos Zarlenga, nowy dyrektor operacyjny Stellantis w Ameryce Północnej. „Jedna z najwyższych wypłat w historii firmy wyraźnie pokazuje, że cenimy wkład naszych pracowników i zobowiązujemy się do nagradzania ich, gdy ich wyniki wspierają sukces firmy”.
Według producenta samochodów podział zysków został obliczony na podstawie umowy o pracę z 2019 r., którą Stellantis zawarł z UAW. Zgodnie z tymi warunkami firma przez lata wypłacała każdemu pracownikowi udział w zyskach w łącznej wysokości ponad 51 300 dolarów.
Dodatkowi pracownicy o niskich zarobkach, w przeciwieństwie do ich tymczasowych odpowiedników w General Motors i Ford Motor Co., nie kwalifikują się w tym roku do udziału w zyskach. Przed podpisaniem nowej umowy w zeszłym roku dodatki stanowiły 12% 43 000 pracowników Stellantis w USA, należących do związków zawodowych, chociaż UAW uzyskało sformułowanie nakazujące przejście tych pracowników na pełny etat po dziewięciu miesiącach pracy.
Pracownicy reprezentowani przez UAW otrzymują w Ameryce Północnej do 900 dolarów za 1% marży zysku w oparciu o indywidualne godziny pracy w zeszłym roku. Oznacza to, że w zależności od tego, ilu pracowników pracuje, niektórzy mogą otrzymać ponad 13 860 dolarów, natomiast pracownicy, którzy np. mają większą liczbę absencji lub pracują w fabrykach z dłuższymi przestojami, mogą nie otrzymać ogromnego odszkodowania.
W zeszłym roku związek podkreślił zyski z udziału w zyskach w swojej umowie na 2023 r. Zgodnie z tymi warunkami, które nie mają zastosowania do ogłoszonych w czwartek wypłat, pracownicy, których zatrudnienie wygasa po 31 grudnia i przed wygaśnięciem czeków dotyczących podziału zysków, nadal kwalifikują się do rekompensaty. Ponadto wynegocjowała wynagrodzenie oparte na podziale wyników dla dodatkowych pracowników w oparciu o formułę podziału zysków.
W sumie Stellantis twierdzi, że w roku 2023 przekaże na całym świecie prawie 2 miliardy dolarów (1,9 miliarda euro) w formie udziałów w zyskach i premii zmiennych, po tym jak producent samochodów zaobserwował rekordowe przychody netto w wysokości 203,4 miliarda dolarów (189,5 miliarda euro) i rekordowy zysk netto wynoszący 20 miliardów dolarów ( 18,6 mld euro). Stellantis podał, że w zeszłym roku wypłacał 2 miliardy euro świadczeń zależnych od wyników.
„Te programy podziału zysków i zmiennego wynagrodzenia to coś więcej niż tylko odzwierciedlenie wyników i osiągnięć naszych pracowników” – powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares. „Są one sprawiedliwym wyrazem uznania dla ich zaangażowania w sukces jako zespół”.
Producent samochodów zapowiedział również rozszerzenie swojego planu zakupu akcji do 242 000 pracowników na całym świecie w 2024 r. W zeszłym roku firma uruchomiła program pilotażowy we Włoszech i Francji, wnosząc odpowiedni wkład w wysokości 1073 dolarów (1000 euro).
Tymczasem Stellantis zaproponował akcjonariuszom dywidendę w wysokości 1,66 dolara (1,55 euro) na akcję do czasu ich zatwierdzenia. Ogłosiła także w tym roku program skupu akcji własnych na otwartym rynku o wartości 3,22 dolara w sztabkach (3 miliardy euro).
Pracownicy Stellantis reprezentowani przez UAW mogli liczyć na najwyższe wypłaty w porównaniu do konkurentów z Detroit. GM zapłaci do 12 250 dolarów około 45 000 uprawnionym pracownikom godzinowym. Płatności opierały się na zyskach producenta samochodów z Detroit w zeszłym roku w Ameryce Północnej wynoszącym 12,3 miliarda dolarów.
Płatności na rzecz Ford Motor Co. 10 416 dolarów, chociaż może być również niższa lub wyższa w zależności od przepracowanych godzin. Wynik opiera się na ubiegłorocznym globalnym skorygowanym dochodzie operacyjnym w wysokości 10,4 miliarda dolarów. Uprawnionych jest prawie 58 000 pracowników.
Twitter: @BreanaCNoble
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych