9 lipca, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Oto dlaczego rywale SpaceX są źli z powodu planów wystrzelenia statku kosmicznego

Oto dlaczego rywale SpaceX są źli z powodu planów wystrzelenia statku kosmicznego
SpaceX wystrzeliwuje rakiety Falcon 9 z wyrzutni 39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy'ego oraz z wyrzutni 40 na stacji kosmicznej Cape Canaveral.  Firma planuje rozwinąć infrastrukturę do wystrzelenia rakiet Starship na lądowisku 39A i 37. United Launch Alliance wystrzeliwuje rakiety Vulcan i Atlas 5 z lądowiska 41, a Blue Origin umieści swoją rakietę New Glenn na lądowisku 36.
Zbliżenie / SpaceX wystrzeliwuje rakiety Falcon 9 z wyrzutni 39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego oraz z wyrzutni 40 na stacji kosmicznej Cape Canaveral. Firma planuje rozwinąć infrastrukturę do wystrzelenia rakiet Starship na lądowisku 39A i 37. United Launch Alliance wystrzeliwuje rakiety Vulcan i Atlas 5 z lądowiska 41, a Blue Origin umieści swoją rakietę New Glenn na lądowisku 36.

NASA (etykiety Ars Technica)

United Launch Alliance i Blue Origin wyraziły zaniepokojenie planami SpaceX dotyczącymi wystrzelenia z Florydy ogromnej rakiety Starship.

W dokumentach złożonych w zeszłym miesiącu przez Federalną Administrację Lotniczą ULA i Blue Origin wyraziły obawy dotyczące wpływu startów statków kosmicznych na ich działalność na wybrzeżu kosmicznym na Florydzie. Blue Origin, firma kosmiczna Jeffa Bezosa, nalegała, aby rząd federalny rozważył ograniczenie liczby startów i lądowań statków Starship, startów testowych i innych operacji oraz ograniczenie działalności SpaceX do określonych godzin.

Założyciel i dyrektor generalny SpaceX, Elon Musk, nazwał zgłoszenie Blue Origin do FAA „wyraźnie nieszczerą reakcją. Niewłaściwe jest, aby firma próbowała (po raz trzeci) blokować postęp SpaceX poprzez odwoływanie się do prawa”. Porozmawiamy o tym wkrótce.

Federalna Administracja Lotnicza i SpaceX przygotowują się do przygotowania oświadczenia o oddziaływaniu na środowisko startów i lądowań rakiety Super Heavy i rakiety Starship w kompleksie startowym 39A w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego NASA, podczas gdy Siły Kosmiczne Stanów Zjednoczonych współpracują ze SpaceX nad podobnym projektem. przegląd środowiskowy lotów Starship z kompleksu startowego Space 37 na pobliskiej stacji kosmicznej Cape Canaveral.

Przeglądy te prawdopodobnie nie zostaną ukończone najwcześniej pod koniec 2025 roku i dopiero wtedy SpaceX otrzyma zielone światło na wystrzelenie statku Starship z Florydy. SpaceX musi także zbudować infrastrukturę startową w obu lokalizacjach, co może zająć dwa lata. Trwa to już w Launch Complex 39A.

READ  Klip z gry Steam Hit Lethal staje się wirusowy, a gra chwalona jest za „niesamowitą” bliską rozmowę

Duży pocisk o dużych rozmiarach

Podczas procesu przeglądu środowiskowego FAA musi rozważyć regularność lotów statków kosmicznych wielokrotnego użytku – do 120 startów rocznie, Według TechCruncha– Według ULA i Blue Origin będzie to miało wpływ na innych dostawców usług startowych działających na Cape Canaveral. Proponowana przez SpaceX ostateczna częstotliwość startów z każdego miejsca będzie częścią projektów ocen środowiskowych, które zostaną udostępnione do publicznego wglądu pod koniec tego roku.

SpaceX planuje wystrzelić satelity Starlink, ładunki klientów i misje w celu wsparcia lądowania na Księżycu w ramach programu NASA Artemis z platform startowych na Florydzie. Uruchomienie platformy startowej na Florydzie to jedna z kilku przeszkód stojących przed programem SpaceX mającym na celu opracowanie wersji pojazdu Starship do lądowania na Księżycu wraz z demonstracją tankowania na orbicie.

Oczekuje się, że starty i lądowania rakiety Starship Super Heavy „będą miały większy wpływ na środowisko niż jakikolwiek inny system startowy działający obecnie w Kennedy Space Center lub Pacific Space Center” – napisał Blue Origin. W swojej obecnej konfiguracji rakieta Starship jest najpotężniejszą rakietą w historii, a SpaceX pracuje nad większą wersją, mającą 150 metrów wysokości i zawierającą prawie 15 milionów funtów (6700 ton) paliwa. Ten większy wariant zostanie wystrzelony z Cape Canaveral.

„To bardzo duża rakieta i wciąż rośnie” – napisał dyrektor generalny ULA, Torey Bruno. W poście na X„Taka ilość paliwa wymaga wydzielenia strefy ewakuacyjnej w przypadku tankowania, obejmującej obiekty innych osób. Wypuszczanie (cotygodniowe) powoduje szkodliwy poziom dźwięku w całej drodze do miasta. Kapsztad nie jest przeznaczony dla monopolu”.

Rakieta Starship firmy SpaceX wystartuje z bazy Starbase podczas drugiego lotu testowego w Boca Chica w Teksasie, 18 listopada 2023 r.
Zbliżenie / Rakieta Starship firmy SpaceX wystartuje z bazy Starbase podczas drugiego lotu testowego w Boca Chica w Teksasie, 18 listopada 2023 r.

W miejscu startu SpaceX w południowym Teksasie wyznaczono strefę ewakuacji w odległości 1,5 mili (2,5 km), kiedy statki Starship i pojazdy Super Heavy zostaną napełnione metanem i paliwem ciekłym tlenem. Podczas samego startu punkt kontrolny znajduje się dalej, ponad 5 kilometrów od lądowiska.

READ  Nintendo ogłasza swoją pierwszą grę Switch-Party bez żadnych fanfar

„Ogólna zdolność wystrzeliwania rakiet z Cape Canaveral zostanie zmniejszona, jeśli inni dostawcy będą zmuszeni do ewakuacji swoich obiektów po każdym tankowaniu pojazdu” – napisał Bruno.

Nie znamy jeszcze promienia stref zamkniętych dla operacji Starship na Florydzie, ale Blue Origin napisał, że wpływ działalności Starship na Florydzie „może być większy niż w Starbase”, być może ze względu na większą rakietę, którą SpaceX planuje wystrzelić z Przylądek Canaveral. Jeśli tak się stanie, podczas operacji statku kosmicznego konieczne będzie ewakuowanie pobliskich platform startowych.

Biorąc pod uwagę położenie geograficzne przylądka Canaveral, wydaje się, że ULA ma większe obawy. Miejsce startu rakiet Vulcan i Atlas V znajduje się niecałe 3,5 km od kompleksu startowego 39A (LC-39A). ULA stwierdziło, że propozycja SpaceX dotycząca przeprowadzenia do 44 startów z LC-39A „skutkowałaby znacznym zamknięciem przestrzeni powietrznej i ziemi, spowodowałaby zauważalne skutki akustyczne podczas bliskich operacji i może spowodować gruz, cząstki stałe i szkody materialne”.

United Alliance stwierdziło, że ryzyko to może uniemożliwić mu realizację kontraktów na wystrzelenie ważnych satelitów bezpieczeństwa narodowego dla armii USA.

„Jako największa istniejąca rakieta, wypadek spowodowałby poważne, a nawet katastrofalne w skutkach uszkodzenia, podczas gdy normalny start pozostawiłby skumulowany wpływ na konstrukcje, sprzęt rakiety nośnej i inny krytyczny sprzęt wspierający start” – powiedział ULA.