Pięć lat po uruchomieniu uproszczony system podatku GST spowodował, że pobór podatków w Indiach osiągnął rekordowy poziom.
Anand Purohit | moment | Obrazy Getty
Od wprowadzenia podatku od towarów i usług w Indiach minęło już 5 lat i choć dochody rządowe poszybowały w górę, niektórzy analitycy twierdzą, że może być za wcześnie na świętowanie.
Indie – Piąta największa gospodarka na świecie z więcej niż 3 biliony dolarów PKB Od czasu wprowadzenia podatku od towarów i usług w lipcu 2017 r. udało jej się podwoić podstawę opodatkowania.
Chociaż zbiory wzrosły, a zgodność poprawiła się, analitycy zauważają, że niekoniecznie prowadzi to do wzrostu gospodarczego.
Zbiory GST wzrosły z około 7,2 biliona rupii, czyli 90 miliardów dolarów, w Rok obrotowy 2017-2018 Dla mnie 14,8 biliona rupii w roku podatkowym kończącym się w marcu 2022 r.Pokazują statystyki rządowe.
Chociaż pobór dochodów z podatku GST jest wyższy w wartościach bezwzględnych, niektórzy zastanawiają się, czy wzrost poboru będzie kontynuowany.
„GST nie może pobudzić wzrostu. Zamiast tego wzrost zwiększa pobór podatku GST. Tak więc przyszły pobór podatku GST będzie zależeć od wyników wzrostu indyjskiej gospodarki. Jeśli wzrost spowolni dalej, pobór podatku GST będzie miał negatywny wpływ”, kolega The najstarszy w New Delhi, Abhijit Mokhopadhyay Research Foundation, think-tank, powiedział CNBC.
„Jakoś pojawiła się zasada, że jeśli miesięczny pakiet GST przekracza 1 bilion rupii, czyli 12 miliardów dolarów, to odnosi sukces” – powiedział.
Między innymi wyższa inflacja prawdopodobnie osłabi popyt i doprowadzi do niższych zbiorów, powiedział Mukhopadhyay. „Wzrost cen towarów i artykułów spożywczych znacząco przyczynił się do ściągania podatku GST. Jeśli inflacja będzie nadal rosła, w końcu będzie to miało efekt tłumienia” – powiedział.
Co GST osiągnął w Indiach
Podatek od towarów i usług – wprowadzony przez rząd premiera Narendry Modiego – nałożył 17 podatków lokalnych, takich jak akcyza, podatek od usług i podatek od wartości dodanej. i 13 innych opłat.
W ramach ogólnokrajowego systemu podatkowego te różne podatki Został on zastąpiony przez cztery struktury cenowe, od 5% podatku na podstawowe przedmioty do najwyższej stawki 28% na takie rzeczy jak samochody i towary luksusowe.
„GST pozostaje historyczną reformą podatkową dla niepodległych Indii, pomimo wielu problemów z wdrażaniem, które miały miejsce w ciągu pierwszych pięciu lat”, powiedział CNBC Rajan Katoch, były minister przemysłu ciężkiego Indii.
Katush powiedział, że nie tylko wzmocniła koordynację w ramach landu, ale także „ulepszyła odzyskiwanie podatków, powstrzymała pośrednie uchylanie się od płacenia podatków i przyciągnęła do formalnego systemu coraz więcej mniejszych podatników”.
Wprowadzenie mechanizmu GST pomogło dostosować różne stawki podatków pośrednich, zapewniając czystszą i bardziej przewidywalną strukturę.
Radhika Rao
Główny ekonomista i dyrektor generalny DBS Bank, Singapur
Przed wprowadzeniem GST indyjski system podatkowy – często złożony i nieprzenikniony – był bardzo trudny w obsłudze.
„Dobry i prosty podatek”, jak to określił Modi, zwiększył liczbę zarejestrowanych podatników GST do 13,6 mln z około 6 mln pięć lat temu, według danych cytowanych przez indyjskiego ministra finansów Nirmalę Sitharamana. W artykule w lokalnych mediach.
Wpływ na inwestycje zagraniczne „czarny pieniądz”
Istnieją różne opinie na temat tego, czy podatek GST uczynił Indie bardziej atrakcyjnym miejscem do inwestowania, czy też skutecznie ograniczył „czarny pieniądz” – niedeklarowany dochód, od którego nie płaci się podatku.
Od dawna wiadomo, że czarny pieniądz odgrywa rolę w działalności gospodarczej Indii. W 2012 r. indyjskie Ministerstwo Finansów Wydała „białą księgę” na temat czarnego pieniądza, którą rząd zdefiniował jako „wszelkie dochody, za które nie zapłacono podatków nałożonych przez rząd lub władze publiczne”.
Były minister przemysłu Katuch twierdzi, że GST miał wpływ na czarny pieniądz.
„Gdzie [GST] Doprowadziło to do sformalizowania transakcji, które wcześniej miały nieformalny charakter, tak, mogło to doprowadzić do zmniejszenia czarnych lub nierozliczonych przepływów pieniężnych”, dodając, że trudno oszacować skalę redukcji.
Ale nie wszyscy się zgadzają.
„Czarne pieniądze są generowane w nieruchomościach, handlu i polityce. We wszystkich trzech przypadkach transakcje pieniężne są kontynuowane. Ani demonizacja, ani reforma podatkowa nie przyniosły większego efektu” – powiedział CNBC ekonomista z New Delhi, Sanjaya Baru.
Demonizacja odnosi się do kontrowersyjnego ruchu rządu Modiego w 2016 r., aby wycofać banknoty o dużych nominałach jako prawny środek płatniczy. Jako sposób na wydalenie czarnych pieniędzy.
Rząd miał nadzieję, że reformy podatkowe zwiększą atrakcyjność Indii dla zagranicznych inwestorów, ale według Barrowa, który był doradcą medialnym byłego premiera Manmohana Singha, może tego nie udowodniono.
„Teoretycznie podatek od towarów i usług (GST) ma zwiększyć atrakcyjność Indii dla inwestorów zagranicznych, szczególnie w sektorze produkcyjnym. [foreign direct investment] W produkcji nie było to imponujące.”
GST nie może promować wzrostu. Zamiast tego wzrost zwiększa pobór GST. Dlatego przyszły pobór podatku GST będzie zależeć od wyników wzrostu indyjskiej gospodarki.
Abhijit Mukhopadhyay
Senior Fellow, Observer Research Foundation, New Delhi.
Ranking Doing Business w Indiach Banku Światowego wzrósł do 63 miejsce w 2020 roku Z 100 miejsce w 2017 roku Skok o 37 pozycji w okresie 3 lat.
Chociaż nie można tego bezpośrednio przypisać reformom podatkowym w Indiach, płacenie podatków jest jednym z prawie dziesięciu czynników wykorzystywanych do pomiaru łatwości prowadzenia działalności gospodarczej w krajach objętych rankingiem.
„Wysiłki reformatorskie administracji dotyczyły wszystkich obszarów mierzonych przez Doing Business, koncentrując się na płaceniu podatków, handlu transgranicznym i rozwiązywaniu niewypłacalności” Podano w raporcie Banku Światowego za rok 2020.
przyszła debata polityczna
Rosnąca inflacja to nie jedyna chmura na horyzoncie dla planu GST.
Oczekuje się, że Indie podejmą w sierpniu ryzykowną politycznie decyzję dotyczącą wprowadzenia benzyny, oleju napędowego i tak zwanych „towarów grzechu”, takich jak alkohol i tytoń, w ramach podatku od towarów i usług, podatku federalnego.
„Produkty petro powinny być objęte ramami GST. Może to znacznie zwiększyć przychody, a także ograniczy inflację” – powiedział Mukhopadhyay z Observer Research.
Jest to jednak ambitny cel i może stać się wyzwaniem politycznym. Ten towar jest teraz pobierany przez Rządy stanowe, w niektórych przypadkach główni przeciwnicy polityczni, i nie będzie łatwo przekonać ich do rezygnacji z tego lukratywnego strumienia dochodów.
Oddzielnie rząd federalny stoi również przed innymi żądaniami ze strony rządów stanowych.
Od 2017 r. rząd federalny rekompensował rządom stanowym część dochodów podatkowych, które utraciły w wyniku GST.
„To wygasło 30 czerwca, ale stany szukają teraz przedłużenia, powołując się na dwa „brakujące” „Pandemic Years” to strateg giełdowy w firmie makroekonomicznej Wealth Mills Securities w Bombaju, powiedział CNBC Kranthi Patini.
Dla rządu Modiego to żądanie może być początkiem długiej walki politycznej – nawet w krajach rządzonych przez rządzącą partię Bharatiya Janata lub jej politycznych sojuszników.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy