Sprzedaż Tesli wzrosła w ciągu ostatnich trzech miesięcy 2023 r. po obniżce cen przez producenta samochodów i pośpiechu klientów, aby skorzystać z ulg podatkowych na samochody elektryczne – ulg, które w 2024 r. będą trudne do osiągnięcia.
Firma Powiedział we wtorek W czwartym kwartale sprzedała 484 500 samochodów, w porównaniu z 435 000 w trzecim kwartale i 405 000 w czwartym kwartale 2022 roku. W całym roku Tesla sprzedała 1,8 miliona samochodów. Dzięki tym zyskom Tesla jest na dobrej drodze do sprzedaży ponad dwóch milionów samochodów w 2024 r., co może wyprzedzić uznanych producentów samochodów, takich jak Mercedes-Benz i Renault.
Odbicie sprzedaży w czwartym kwartale powinno rozwiać obawy inwestorów dotyczące tego, czy Tesla jest w stanie obronić swoją dominację na rynku pojazdów elektrycznych w obliczu rosnącej konkurencji ze strony tradycyjnych producentów samochodów.
W ciągu ostatniego roku Tesla straciła udział w rynku na rzecz konkurentów, takich jak General Motors, Hyundai, Ford Motor Company i Volkswagen, wprowadzając na rynek więcej pojazdów elektrycznych. Tesla stanowi połowę wszystkich pojazdów elektrycznych sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych. W 2022 roku Tesla zdobyła dwie trzecie rynku.
Producent samochodów elektrycznych Rivian poinformował we wtorek, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy roku sprzedał prawie 14 000 samochodów. Liczba ta znacznie wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim, ale w porównaniu z trzecim kwartałem spadła o około 10 procent.
W Chinach, największym rynku samochodów elektrycznych, Tesla musi stawić czoła intensywnej konkurencji ze strony BYD i innych chińskich producentów samochodów. W czwartym kwartale BYD sprzedało na całym świecie 526 000 w pełni elektrycznych pojazdów, przewyższając liczbę Tesli, co było wyczynem, którego spodziewało się wielu analityków motoryzacyjnych, biorąc pod uwagę szybki rozwój chińskiej firmy.
W miarę jak rynek rozszerza się poza zamożnych, pierwszych użytkowników tej technologii, chińscy producenci samochodów zaczęli szybciej oferować szeroką gamę niedrogich modeli elektrycznych. To oni są głównymi klientami, którzy kupowali Tesle przez cały okres istnienia firmy.
„Klienci kupujący teraz pojazdy elektryczne to drudzy użytkownicy, którzy mają zasadniczo odmienne potrzeby” – powiedział Shai Natarajan, partner w Mobility Impact Partners, funduszu private equity skupiającym się na inwestycjach w zrównoważony transport. „Dbają o wymierne, natychmiastowe obniżenie całkowitego kosztu posiadania i dbają o komfort”.
W Europie Volkswagen i jego oddziały Audi i Skoda sprzedają więcej pojazdów elektrycznych niż Tesla, chociaż Tesla Model Y jest zdecydowanie najlepiej sprzedającym się modelem na kontynencie, jak wynika z danych opracowanych przez firmę badawczą motoryzacyjną Schmidt.
W Stanach Zjednoczonych osoby zainteresowane zakupem samochodu elektrycznego miały silną motywację do odebrania dostawy przed końcem roku ze względu na nowe przepisy mające na celu wykluczenie Chin z łańcucha dostaw.
Tesla ostrzegła na swojej stronie internetowej, że po 31 grudnia dwie tańsze wersje sedana Model 3 nie będą kwalifikowały się do federalnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów. Samochody zawierają akumulatory wyprodukowane w Chinach. Niemcy i niektóre inne kraje europejskie również anulowały dotacje dla nabywców samochodów elektrycznych.
Aby utrzymać sprzedaż, Tesla obniżyła ceny, oferując na swojej stronie internetowej Model 3 za znacznie poniżej 30 000 dolarów, po uwzględnieniu ulg podatkowych. Pod koniec grudnia liczba tanich samochodów wymienionych na stronie zmalała, co wskazywało, że strategia okazała się skuteczna. Jednak obniżki cen zmniejszyły zyski Tesli, które w trzecim kwartale spadły o 44% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Tesla zapowiedziała, że 24 stycznia ogłosi wyniki za czwarty kwartał 2023 r.
Chociaż w 2024 r. mniej pojazdów Tesli będzie kwalifikować się do federalnych ulg podatkowych, firma jest w lepszej sytuacji niż większość jej konkurentów. Edycja Performance Modelu 3, która obejmuje ulepszone koła i hamulce, nadal będzie kwalifikować się do dotacji, podobnie jak wszystkie wersje SUV-a Modelu Y. Strona internetowa rządu federalnego. Tesla produkuje akumulatory do tych samochodów w fabryce w Nevadzie obsługiwanej przez firmę Panasonic, co pozwala jej spełniać lokalne wymagania produkcyjne.
Daje to Tesli znaczną przewagę nad konkurentami takimi jak Ford, który stwierdził, że jego sportowy samochód Mustang Mach-E nie będzie kwalifikował się do otrzymania kredytu w nowym roku.
Ford i inne firmy polegają na producentach w Chinach w zakresie kluczowych komponentów. Ford buduje fabryki akumulatorów w Stanach Zjednoczonych, ale ich produkcja rozpocznie się dopiero w 2025 roku.
General Motors buduje akumulatory w nowej fabryce w Ohio, ale ma trudności z zapewnieniem jej pełnej wydajności. GM oznajmił w grudniu ubiegłego roku, że początkowo ulgami podatkowymi będzie objęty jedynie Chevrolet Bolt. Elektryczne Cadillac Lyriq i Chevrolet Blazer nie będą się już kwalifikować.
GM oświadczył, że dostosowuje swój łańcuch dostaw w taki sposób, aby te i inne pojazdy, w tym elektryczne wersje pickupa Chevrolet Silverado i SUV Equinox, kwalifikowały się do objęcia programem na początku roku.
Tesla i inni producenci samochodów mogą również skorzystać na niższych stopach procentowych w nowym roku. Inwestorzy obstawiają, że Rezerwa Federalna i inne banki centralne zaczną obniżać stopy procentowe w miarę spadku inflacji.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych