22 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Oczekiwany powrót Blue Origin do lotu został odwołany przed startem

Oczekiwany powrót Blue Origin do lotu został odwołany przed startem

Patrick T. Fallon/AFP/Getty Images

Widok z boku rakiety Blue Origin New Shepard startuje z miejsca startu nr 1 w zachodnim Teksasie, na północ od Van Horn, podczas lotu pasażerskiego 31 marca 2022 r.

Zapisz się na biuletyn naukowy CNN dotyczący teorii cudów. Eksploruj wszechświat dzięki wiadomościom o fascynujących odkryciach, postępach naukowych i nie tylko.



CNN

Pierwszy od ponad roku start rakiety turystycznej New Shepard firmy Blue Origin, która miała umożliwiać rezerwację klientom płacącym za krótkie wycieczki na skraj kosmosu, został odwołany w poniedziałek rano.

Jak wynika z aktualizacji udostępnionej na platformie X, znanej wcześniej jako Twitter, firma założona przez Jeffa Bezosa stwierdziła, że ​​odwołanie bezzałogowej misji naukowej było „z powodu problemu z systemem naziemnym, nad którym pracuje zespół”.

Według firmy początkowo poniedziałkowy start New Shepard został opóźniony o godzinę ze względu na niskie temperatury w miejscu startu w obiektach Blue Origin na prywatnym ranczu w zachodnim Teksasie.

Blue Origin poinformowało, że we wtorek podejmie kolejną próbę startu o godzinie 11:37 czasu wschodniego. Wystartuje przekaz na żywo Na stronie internetowej firmy.

Misja ta oznaczała powrót rakiety do lotu po tym, jak Blue Origin spędziła miesiące na rekonwalescencji po nieudanym bezzałogowym locie testowym.

Rakieta i statek kosmiczny New Shepard miały wystrzelić zestaw instrumentów naukowych 12 września 2022 r. Jednak już po minucie lotu rakieta wystrzeliła Max Q — termin lotniczy i kosmiczny odnoszący się do momentu maksymalnego nacisku na pojazd przy stosunkowo niskie ciśnienie. Na małej wysokości, gdzie atmosfera jest wciąż dość gęsta, rakieta porusza się z prędkością bliską dźwięku.

Mniej więcej w tym czasie rakieta zdawała się wyzwolić potężną falę ognia. Następnie kapsuła New Shepard, znajdująca się na szczycie rakiety, uruchomiła system przerwania startu, uruchamiając mały silnik, aby bezpiecznie wystrzelić z uszkodzonej rakiety. System ten zadziałał zgodnie z przeznaczeniem, co doprowadziło do bezpiecznego lądowania kapsuły ze spadochronem.

READ  Akcje pogłębiają tygodniowe straty wraz z eskalacją inwazji na Ukrainę

Niebieskie Pochodzenie później otwarty Przyczyną awarii jest problem z dyszą silnika, czyli dużym stożkiem kierującym płonące spaliny na dno pocisku. Według firmy komputery pokładowe samolotu dokładnie wykryły awarię i zatrzymały silnik.

Na Ziemi nie zgłoszono żadnych ofiar, a Blue Origin twierdzi, że ładunki naukowe i kapsuła mogą zostać ponownie wystrzelone.

Jednak rakieta pozostawiona bez działającego silnika ponownie uderzyła w ziemię Został całkowicie zniszczony. Zwykle po wystrzeleniu New Shepard wzmacniacz rakiety kieruje się w stronę bezpiecznego, prostego lądowania, aby można było ponownie wystartować.

Podczas czwartkowego wywiadu z gospodarzem podcastu Lexem Friedmanem Bezos powiedział, że system ucieczki, który wyrzucił kapsułę w bezpieczne miejsce, jest najtrudniejszym elementem inżynieryjnym w całej rakiecie – ale „dlatego nie mam nic przeciwko, aby ktokolwiek mógł polecieć do New Shepard”. ”

„Wspomagacz (rakieta) jest tak bezpieczny i niezawodny, jak to tylko możliwe” – dodał Bezos. „Gęstość energii jest tak ogromna, że ​​nie można mieć pewności, że nic się nie stanie. … Zatem jedynym sposobem na poprawę bezpieczeństwa jest posiadanie systemu ewakuacyjnego.

„Moim zdaniem samochód turystyczny powinien być zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej bezpieczny” – powiedział. „Nie da się tego całkowicie zabezpieczyć. To niemożliwe”.

Kiedy New Shepard wystartuje ponownie, sukces może skłonić firmę do wznowienia podróży kosmicznych dla poszukiwaczy mocnych wrażeń.

Przed awarią we wrześniu 2022 r. rakiety New Shepard wykonały 22 kolejne udane misje, w tym sześć z pasażerami na pokładzie. Bezos poleciał na rakiecie W 2021 r.

Federalna Administracja Lotnicza, która wydaje zezwolenia na komercyjne starty rakiet i której zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa publicznego, nadzorowała dochodzenie w sprawie niepowodzenia. Dochodzenie wykazało, że dysza silnika działała nieprawidłowo w wyniku narażenia na działanie wyższych temperatur, niż oczekiwała firma.

READ  Grupa zastępuje infolinię chatbotem, a chatbot zostaje wycofany z powodu złych rad

Aby rozwiązać problem, Blue Origin wprowadziło „zmiany w konstrukcji komory spalania” – obszaru silnika, w którym paliwo wybuchowo miesza się z utleniaczem – oraz zmodyfikowało „parametry operacyjne”, czyli dane, które firma wykorzystuje do modelowania bezpieczne loty.

„Dodatkowe zmiany w konstrukcji dyszy poprawiły wydajność konstrukcyjną pod obciążeniem termicznym i dynamicznym” – stwierdziła firma w marcu. oświadczenie.

FAA oficjalnie zakończyła dochodzenie w sprawie wypadku 27 września i określiła 21 „działań naprawczych”, które Blue Origin musi wdrożyć przed powrotem do lotu. Agencja nie ujawniła szczegółów na temat tych procedur. Zwróć uwagę na raport „Zawiera dane dotyczące własności i kontroli eksportu w USA Informacje te nie są udostępniane publicznie.”

Oczekiwany powrót New Sheparda do lotów następuje w momencie, gdy Blue Origin ściga się z realizacją kolejnego dużego projektu: opracowuje potężną rakietę o nazwie New Glenn, zdolną do wynoszenia na orbitę satelitów i innych dużych ładunków.

Ten pocisk był opóźniony o lata. Te same silniki, które będą napędzać wzmacniacz rakietowy New Glenn, silniki BE-4, będą także napędzać nową linię rakiet opracowaną przez United Launch Alliance, spółkę joint venture Lockheed Martin i Boeing. Nowy Zjednoczony Sojusz Launch Rakieta Vulcan Centaur ma wystartować w swoją pierwszą misję, dostarczając sponsorowany przez NASA lądownik na Księżyc w styczniu.

Podobnie New Glenn ma na horyzoncie pierwszy znaczący start, prawdopodobnie niosący satelitę NASA do badania namagnesowanego obszaru przestrzeni wokół niego. Mars Już w przyszłym roku.

W zeszłym tygodniu Bezos przyznał w wywiadzie dla podcastu, że był „bardzo zdenerwowany” pierwszym uruchomieniem New Glenn.

„Każdy start, na który jadę, dotyczący New Shepard i innych pojazdów, zawsze się denerwuje przed tymi startami” – powiedział. „Pierwszy start – bez stresu – byłby oznaką zamieszania”.