23 listopada, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Niemiecka akceptacja chińskiego pakietu COSCO w porcie w Hamburgu wywołuje protest

Niemiecka akceptacja chińskiego pakietu COSCO w porcie w Hamburgu wywołuje protest
  • Zielone światło inwestycyjne Cosco podzieliło prawodawców
  • Cosco nie podejmuje decyzji zarządczych ani strategicznych
  • Chiński FM: Nadzieja na „praktyczną współpracę”
  • Sprzeciw wobec porozumienia w ramach partii koalicyjnych”

BERLIN (Reuters) – W środę rząd Niemiec zezwolił chińskiemu Cosco na zakup udziałów w terminalu w największym porcie kraju, decyzja podjęta przez kanclerza Olafa Scholza, która wywołała bezprecedensowy protest w koalicji rządzącej.

Wspierany przez ministerstwa kierowane przez socjaldemokratów pod przewodnictwem Schulze, gabinet zatwierdził 24,9% udziałów w Cosco do zainwestowania w jedną z firm logistycznych HHLA. (HHFGn.DE) Trzy terminale w porcie w Hamburgu.

Zatwierdzona inwestycja jest mniejsza niż pierwotnie planowany 35% kontyngent, do którego dążył chiński gigant żeglugowy, a HHLA i Cosco nie dają żadnego głosu w zakresie zarządzania ani decyzji strategicznych.

Jednak bolesne doświadczenie nadmiernego uzależnienia od rosyjskiego gazu zmieniło nastawienie wielu polityków do strategicznych inwestycji zagranicznych. Dwa źródła rządowe powiedziały Reuterowi, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych było tak zdenerwowane tą aprobatą, że przygotowało memorandum z posiedzenia rządu dokumentujące jego odmowę.

Inwestycja „nieproporcjonalnie zwiększa strategiczny wpływ Chin na infrastrukturę transportową w Niemczech i Europie, a także zależność Niemiec od Chin” – czytamy w dokumencie widzianym przez Reutersa. Wskazuje, że „istotne zagrożenia powstają, gdy elementy europejskiej infrastruktury transportowej są naruszone i kontrolowane przez Chiny – podczas gdy same Chiny nie pozwalają Niemcom na udział w chińskich portach”.

Mówi, że w przypadku kryzysu przejęcie otworzy drzwi do możliwości politycznego wykorzystania przez Chiny części infrastruktury krytycznej Niemiec, a także w Europie. Źródła podały, że w opracowaniu memorandum uczestniczyło Ministerstwo Gospodarki i cztery resorty kierowane przez Liberalnych Demokratów.

Schulz, były burmistrz Hamburga, po raz kolejny potwierdził swoją wolę wobec swoich koalicjantów, Partii Zielonych i Liberalnych Demokratów. Po naciskaniu w zeszłym tygodniu na jedno rozszerzenie energetyki jądrowej, posunięcie Cosco podsyciło niezgodę w kraju i wśród europejskich sojuszników, którzy sprzeciwiają się chińskim inwestycjom i już postrzegają Schulza jako coraz bardziej odizolowanego.

READ  Kontrowersje i działania na rzecz aborcji: papież Franciszek uchyla biskupa, który bronił polityków pro-choice

Schulz ma wyjechać do Chin w przyszłym tygodniu.

HHLA z zadowoleniem przyjmuje ofertę

HHLA, który jest w większości własnością miasta Hamburg i jednego z głównych użytkowników portu, z zadowoleniem przyjął transakcję.

„Doceniamy, że znaleziono rozwiązanie w merytorycznych i konstruktywnych rozmowach z rządem federalnym” – powiedziała Angela Tetzrat, przewodnicząca Rady Wykonawczej HHLA.

Powiedziała, że ​​w odpowiednim czasie pracuje nad znalezieniem porozumienia z COSCO na nowych warunkach.

Z pierwotną transakcją na poziomie 35% niemiecka firma logistyczna chciała połączyć swojego wieloletniego klienta towarowego z portem w Hamburgu w obliczu ostrej międzynarodowej konkurencji.

COSCO nie odpowiedział od razu na prośbę o komentarz. Niemieckie źródło rządowe powiedziało Reuterowi, że chińska firma zgodziła się na transakcję.

Zapytany o porozumienie rzecznik chińskiego MSZ Wang Wenbin powiedział w środę, że Chiny mają nadzieję, że zainteresowane strony „zobaczą pragmatyczną współpracę między Chinami i Niemcami w sposób racjonalny (i) przestaną robić nieuzasadnione hałasy”, nie podając dalszych szczegółów.

Zwolennicy umowy HHLA twierdzą, że pozwoli to Hamburgowi dotrzymać kroku konkurencyjnym portom, które również konkurują o chiński handel, z których część jest częściowo własnością Cosco.

(Dodatkowe raporty Andreasa Renka, Jana Schwartza, Eduardo Baptisty, Paula Carrella); Pisanie Rachel Moore, Kirsty Knoll; Montaż przez Marię Sheehan, Louise Heavens i Nicka McPhee

Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.