- Firma Blue Origin wygrała w piątek duży kontrakt z Narodową Agencją Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej na opracowanie załogowego lądownika księżycowego do przenoszenia astronautów na powierzchnię Księżyca jeszcze w tej dekadzie.
- Wysiłek prowadzony przez Blue Origin to faktycznie projekt o wartości ponad 7 miliardów dolarów.
Księżyc widziany z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 9 lipca 2018 r.
Aleksandra Gersta | NASA
WASHINGTON — Jeff Bezos właśnie otrzymał swój bilet na Księżyc od NASA.
Miliardowa firma lotnicza Blue Origin wygrała w piątek duży kontrakt z National Aeronautics and Space Administration na opracowanie załogowego lądownika księżycowego, który dostarczy astronautów na powierzchnię Księżyca jeszcze w tej dekadzie w ramach programu Artemis agencji.
Wysiłek prowadzony przez Blue Origin to faktycznie projekt o wartości ponad 7 miliardów dolarów. Kontrakt NASA jest wart nieco ponad 3,4 miliarda dolarów, poinformowali w piątek urzędnicy, podczas gdy wiceprezes Blue Origin, John Collores, powiedział, że firma również „znacząco” przyczyni się do wartości kontraktu.
„Dokonujemy dodatkowych inwestycji w infrastrukturę, która utoruje drogę pierwszym ludziom do lądowania na Marsie” — powiedział administrator NASA, Bill Nelson, ogłaszając nagrodę Blue Origin. „Nasze wspólne aspiracje są teraz nie mniej atrakcyjne niż wtedy, gdy prezydent Kennedy rzucił pokoleniu marzycieli lot na Księżyc”.
Zwycięski zespół – w skład którego wchodzą Lockheed Martin, Boeing, Draper, Astrobotic i Honeybee Robotics – uzupełnił propozycję zespołu kierowanego przez firmę Dynetics należącą do Leidos. Oczekiwano innych propozycji, ale prawdopodobnie nie zostaną one ujawnione, dopóki NASA nie opublikuje dokumentów wyjaśniających proces selekcji.
Konkurs, znany jako program Sustaining Lunar Development (SLD), był zasadniczo konkursem drugiej szansy zorganizowanym przez NASA po tym, jak zaprojektowany przez Elona Muska program SpaceX był jedynym zwycięzcą pierwszego kontraktu na lądowanie załogi w 2021 roku.
Ten pierwszy program, nazwany Human Landing System (HLS), przyznał SpaceX kontrakt o wartości prawie 3 miliardów dolarów na opracowanie wariantu rakiety Starship dla misji Artemis. Przed przyznaniem nagrody HLS NASA miała wybrać dwóch zwycięzców, ale ówczesny budżet agencji i najniższa oferta SpaceX dały tylko jednego zwycięzcę.
Zarówno HLS, jak i SLD są częścią programu NASA Artemis, mającego na celu lądowanie astronautów na Księżycu, a agencja ma nadzieję rozpocząć latanie załóg na powierzchnię Księżyca w ciągu najbliższych kilku lat. W grudniu NASA zakończyła pierwszą misję Artemis, w której nie było ludzi na pokładzie, i po raz pierwszy okrążyła Księżyc rakietą Space Launch System (SLS) i statkiem kosmicznym Orion.
Jeff Bezos po lewej i Elon Musk
Getty Images Reuters
W zeszłym roku Nelson wyjaśnił powody drugiej procedury przetargowej na dodanie kolejnego prywatnie zbudowanego lądownika księżycowego, mówiąc: „Konkurencja ma kluczowe znaczenie dla naszego sukcesu”.
„Możemy wykorzystać te pieniądze, współpracując z przemysłem komercyjnym i, poprzez konkurencję, obniżyć te koszty do NASA” – powiedział Nelson podczas zeznań w Senacie w 2022 roku.
W międzyczasie SpaceX kontynuował prace nad prawie 400-metrową rakietą Starship. W kwietniu firma po raz pierwszy podjęła próbę wyniesienia pojazdu w przestrzeń kosmiczną. Niedawno Musk oszacował, że SpaceX wyda w tym roku około 2 miliardów dolarów na rozwój Starship i oczekuje, że firma osiągnie orbitę ziemską wraz z kolejnym startem.
W zeszłym roku NASA przyznała SpaceX dodatkową nagrodę w wysokości 1,15 miliarda dolarów w ramach kontraktu HLS, z opcją zakupu drugiej demonstracji lądowania załogi od firmy. Dzięki temu całkowita wartość kontraktu HLS SpaceX wyniosła 4,2 miliarda dolarów do 2027 roku.
Do tej pory NASA zapłaciła SpaceX około 1,8 miliarda dolarów w ramach HLS, według danych federalnych.
More Stories
Kiedy astronauci wystartują?
Podróż miliardera w kosmos jest „ryzykowna”
Identyczne ślady dinozaurów odkryto na dwóch kontynentach