LONDYN (Reuters) – Największy strajk kolejowy w Wielkiej Brytanii od 30 lat rozpoczął się we wtorek, a dziesiątki tysięcy pracowników wyszło w związku ze sporem dotyczącym wynagrodzeń i miejsc pracy, który może utorować drogę do strajku przemysłowego na dużą skalę w całej gospodarce w nadchodzącym miesiące.
Niektórzy z ponad 40 000 pracowników kolei, którzy mieli strajkować we wtorki, czwartki i soboty, zebrali się na liniach pikiet od świtu, zatrzymując sieć, a główne stacje opustoszały. Londyńskie metro również zostało w większości zamknięte z powodu oddzielnego strajku.
Premier Boris Johnson, pod presją, aby zrobić więcej, aby pomóc brytyjskim rodzinom, które stoją w obliczu najpoważniejszego od dziesięcioleci kryzysu gospodarczego, powiedział, że strajk przemysłowy zaszkodzi przedsiębiorstwom, które nadal odbudowują się po pandemii.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
Związki zawodowe twierdzą, że strajki kolejowe mogą być początkiem „lata niezadowolenia”, ponieważ nauczyciele, ratownicy medyczni, pracownicy utylizacji odpadów, a nawet prawnicy zmierzają w kierunku strajku przemysłowego, ponieważ gwałtownie rosnące ceny żywności i paliw spowodowały wzrost inflacji o prawie 10%. Czytaj więcej
„Brytyjski pracownik potrzebuje podwyżki” – powiedział Sky News Mick Lynch, sekretarz generalny pracowników kolei, marynarki i transportu (RMT).
„Potrzebują bezpieczeństwa pracy, przyzwoitych warunków i ogólnie uczciwej umowy, jeśli możemy uzyskać to, że nie musimy zakłócać brytyjskiej gospodarki, którą mamy teraz, która może rozwijać się latem”.
Johnson powiedział, że związki zawodowe krzywdzą ludzi, którym rzekomo pomagają.
„Posuwając się naprzód z tymi strajkami kolejowymi, zwalniają pasażerów, którzy ostatecznie wspierają miejsca pracy pracowników kolei, jednocześnie wpływając na przedsiębiorstwa i społeczności w całym kraju” – powiedział jego biuro.
Rząd spotkał się z krytyką ze strony prawodawców opozycji za odmowę udziału w rozmowach w celu rozwiązania sporu. Ministrowie twierdzą, że to od związków zależy bezpośrednia współpraca z pracodawcami kolejowymi.
Sondaż YouGov przeprowadzony na początku tego miesiąca wykazał, że opinia publiczna na temat strajków była podzielona: około połowa ankietowanych sprzeciwiała się temu środkowi, a nieco ponad jedna trzecia twierdziła, że je popiera.
Leo Rudolph, 36-letni prawnik, który poszedł do pracy, powiedział, że będzie tym bardziej urażony, im dłużej spór będzie się przeciągał.
– To nie byłoby odosobnione wydarzenie, prawda? Powiedział Reuterowi. „Z pewnością będę bardziej sfrustrowany za każdym razem, gdy to się stanie”.
niszczące dmuchanie
Gospodarka brytyjska początkowo mocno odbiła się od pandemii COVID-19, ale połączenie niedoborów siły roboczej, zakłóceń łańcucha dostaw, inflacji i problemów handlowych po Brexicie doprowadziło do ostrzeżeń przed recesją.
Rząd twierdzi, że zapewnia dodatkowe wsparcie milionom najbiedniejszych rodzin, ale twierdzi, że wzrost płac powyżej inflacji zaszkodzi podstawom gospodarki.
„Nieustannie wysoki poziom inflacji będzie miał znacznie większy wpływ na pakiety płacowe ludzi w dłuższej perspektywie, niszcząc oszczędności i przedłużając nasze trudności na znacznie dłużej” – powiedział Johnson.
Wybuch strajków przemysłowych przyniósł porównania z latami 70., kiedy Wielka Brytania stanęła w obliczu powszechnych strajków robotniczych, w tym „zimy niezadowolenia” w 1978 i 1979 roku. Czytaj więcej
Liczba brytyjskich pracowników, którzy są członkami związków zawodowych, zmniejszyła się prawie o połowę od lat 70., a rezygnacje z pracy były mniej powszechne, po części z powodu zmian wprowadzonych przez byłą konserwatywną premier Margaret Thatcher w celu ograniczenia uprawnień związkowych i utrudnienia dzwonienia do związków zawodowych. strajk. .
Sekretarz ds. transportu Grant Shapps powiedział, że rząd zmieni prawo tak szybko, jak to możliwe, aby zmusić operatorów kolejowych do świadczenia minimalnych usług w dni strajkowe i umożliwić innym pracownikom tymczasowe zastępowanie pracowników, którzy odeszli.
„Podejmiemy kroki, aby upewnić się, że tego rodzaju rzeczy będą mniej szkodliwe w przyszłości” – powiedział Sky News.
Strajki mają miejsce, gdy podróżni na brytyjskich lotniskach cierpią z powodu chaotycznych opóźnień i odwołań w ostatniej chwili z powodu braku personelu, podczas gdy wielu Brytyjczyków musi czekać miesiącami na przybycie nowych paszportów z powodu opóźnień w procedurach.
Strajk kolejowy oznacza, że tylko około połowa brytyjskiej sieci kolejowej będzie otwarta w dni strajkowe z bardzo ograniczonymi usługami działającymi na tych liniach i ciągłymi zakłóceniami w dniach między strajkami.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
Montaż dokonali Edmund Blair, Kate Holton i Raisa Kasulowski
Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych