28 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Najtańszy Model Y w historii? Tesla rozpoczyna sprzedaż Modelu Y RWD w USA za 44 000 dolarów

Najtańszy Model Y w historii?  Tesla rozpoczyna sprzedaż Modelu Y RWD w USA za 44 000 dolarów

Tesla zaktualizowała swoją amerykańską stronę internetową, dodając tańszy Model Y RWD z ceną bazową 43 990 dolarów, co po uwzględnieniu zachęt może sprawić, że będzie to najtańszy Model Y, jaki kiedykolwiek był dostępny w USA.

Nowy model „zastępuje” Model Y AWD, poprzednio najtańszy model z ceną bazową 47 740 dolarów, który został wycofany w zeszłym miesiącu w wyniku niespodziewanego posunięcia.

Ale ten model ma napęd na tylne koła, a nie na wszystkie koła, więc rezygnacja z jednego silnika pozwala zaoszczędzić pieniądze tym, którzy nie potrzebują dwóch silników. Wygląda również na to, że używa tańszej baterii.

W rezultacie nowy Model Y RWD zaczyna się od 43 990 dolarów, czyli o 3750 dolarów taniej niż wersja, która została wycofana w zeszłym miesiącu. Ponadto model nadal kwalifikuje się do amerykańskiej federalnej ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne w wysokości 7500 USD, co oznacza cenę bazową po uwzględnieniu ulgi w wysokości 36 490 USD.

Wygląda na to, że nowy model może wykorzystywać tańszy akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) Tesli.

Akumulatory LFP są tańsze i trwalsze od bardziej powszechnych ogniw niklowo-manganowo-kobaltowych (NMC), ale mają niższą gęstość energii, a tym samym niższy zasięg dla danej masy/objętości akumulatora. Mają także tę zaletę, że nie zawierają kobaltu, minerału konfliktu.

Nowy „zakres standardowy” modelu Y ma zasięg 260 mil, w przeciwieństwie do poprzedniego „zakresu standardowego” z napędem na 4 koła, wynoszącego 279 mil, co naszym zdaniem może wynikać z przejścia na akumulatory LFP.

Jednakże ze względu na większą trwałość LFP zaleca się, aby móc ładować akumulator do 100% każdej nocy, w przeciwieństwie do zalecanego dziennego ładowania w wysokości 90% w przypadku sprzedaży NMC. Zatem zasięg jest raczej marny, z wyjątkiem sporadycznych podróży samochodowych, kiedy samochód NMC jest naładowany do 100% (chociaż tylko wtedy duże wartości zasięgu mają znaczenie). Lub w zimnym klimacie, gdzie LFP zwykle działa gorzej niż NMC.

Dodatkowo, czas przyspieszania od 0 do 60 w nowym modelu wynosi 6,6 sekundy w porównaniu do 5,0 sekund w przypadku poprzedniego Modelu Y AWD. Kolejna różnica: w Modelu Y RWD nie można uzyskać konfiguracji 7-miejscowej.

Standardowa gama Modelu Y z akumulatorem LFP jest dostępna w Chinach od 2021 r., a Tesla zaktualizowała ją wczoraj, dzięki czemu model podstawowy będzie osiągał prędkość od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy w porównaniu z poprzednim czasem od 0 do 100 km/h wynoszącym 6,9 sekundy ( co będzie mniej więcej pokrywać się z czasem 0-60 wynoszącym 6,6 sekundy).

Trochę więc dziwne, że „nowy” amerykański model wygląda podobnie do „starego” chińskiego modelu, przynajmniej na razie.

Od początku tego roku Tesla sprzedaje również LFP Model Y w Kanadzie.

Najtańszy amerykański model Y w historii?

To 36 490 dolarów Motywacja po Cena będzie prawdopodobnie najtańszą jak dotąd ceną Tesli Model Y w USA.

Wcześniej Tesla to robiła postęp Standardowy zakres wynosi 39 990 dolarów, ale w tamtym czasie nie kwalifikował się do ulgi podatkowej, ponieważ skończyły się ulgi Tesli na mocy poprzedniego prawa. Dodatkowo przez dwa tygodnie znajdował się w serwisie jedynie na zamówienia, pojawił się na początku stycznia 2021, następnie w lutym otrzymał obniżkę ceny, a tydzień później został usunięty z konfiguratora. Podobno przez jakiś czas było to nadal dostępne „poza menu” jako zamówienie niestandardowe.

Nie trzeba dodawać, że sytuacja z tym samochodem była zagmatwana.

Teraz – zakładając, że tym razem te samochody zostaną zbudowane i dostarczone – możemy zobaczyć kilka nowych Modeli Y zakupionych za mniej niż 30 000 dolarów, jeśli właściwy nabywca będzie mógł skorzystać z odpowiednich zachęt stanowych lub prowincjonalnych oprócz federalnej ulgi podatkowej.

Może to jednak nie potrwać długo, ponieważ ustawa ograniczająca inflację stanowi, że nowa ulga podatkowa na pojazdy elektryczne wymaga, aby akumulatory były produkowane poza Chinami, a akumulatory LFP Tesli są obecnie produkowane w Chinach. Zatem do końca roku możemy utracić dostęp do federalnej ulgi podatkowej lub zmniejszyć tę ulgę, ale możemy się tego nie dowiedzieć do tego czasu.

Według strony internetowej Tesli, dostawy mają się rozpocząć w okresie „październik-listopad 2023 r.”, więc w przypadku zamówień realizowanych obecnie czas realizacji może wynosić do 8 tygodni.

FTC: Używamy automatycznych linków partnerskich, aby zarabiać. więcej.