Krach, który zmusił Southwest Airlines do odwołania ponad 16 700 lotów wakacyjnych, kosztował linię lotniczą od 725 do 825 milionów dolarów. – czytamy w petycji złożonej w piątek. Suma jest podobna do tego, co linia zarobiła w pierwszych dziewięciu miesiącach ubiegłego roku.
Kryzys pokazuje, co może pójść nie tak, gdy firma, na której polegają miliony, porusza się zbyt wolno, aby inwestować w krytyczne, ale brzydkie części swojej działalności. Linie Southwest walczyły o powrót do zdrowia po zimnej pogodzie, ponieważ procesy planowania załogi spowodowały odwołanie lotów i brak szybkiej zmiany przydziału pilotów i stewardów.
„Wielu ich pracowników, stewardów i pilotów ostrzegało przed tym od lat – że są niedoinwestowani i że są o jedną burzę od katastrofy” – powiedziała Helen Becker, dyrektor zarządzająca i starszy analityk w firmie inwestycyjnej Cowen. Bank.
Southwest powiedział w piątek, że spodziewa się straty w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku. Około połowa kosztów, których spodziewa się w tym kwartale – od 400 do 425 milionów dolarów – jest związana z utraconymi przychodami z odwołanych lotów. Pozostała część pochodzi ze zwrotów kosztów dla klientów, wartości punktów lojalnościowych przyznanych poszkodowanym podróżnym oraz wynagrodzenia za nadgodziny dla pracowników.
Według danych FlightAware, Southwest odwołało loty w ciągu ostatnich 10 dni 2022 roku z 10 miesięcy temu. Linia lotnicza odmówiła ujawnienia liczby pasażerów, których dotyczyły odwołania, pomimo szacunków na setki tysięcy.
Dyrektor naczelny Southwest, Bob Jordan, powiedział dziennikarzom w zeszłym tygodniu, że Southwest przyspieszy ulepszenia swoich systemów, ale nie powiedział, jak szybko. Linia lotnicza może podać więcej szczegółów w nadchodzących dniach i tygodniach — Southwest ma przedstawić pełne wyniki finansowe za czwarty kwartał 2022 roku jeszcze w tym miesiącu. Dochód netto przewoźnika za pierwsze dziewięć miesięcy 2022 roku wyniósł 759 milionów dolarów.
Bieżący koszt dla linii lotniczej zależy od tego, ile osób składa wnioski o zwrot kosztów i jak hojny lub skąpy jest Southwest w wypłacaniu roszczeń.
Aby zrozumieć, w jaki sposób koszty mogą się sumować, rozważmy przypadek rodziny Harterów.
Po tym, jak ich plany podróży zostały w zeszłym tygodniu wywrócone do góry nogami, Julie i Len Harder spędzili godziny na telefonie i na lotnisku, próbując zmienić termin lotu. Odzyskali podróż, ale nie wydali 300 dolarów na wynajem samochodu i hotel. Jeśli para zdecyduje się odzyskać pieniądze, które straciła, poświęcając dodatkowy czas w pracy, kwota może być jeszcze wyższa.
Zabrali swoją 14-letnią córkę Adeline z ich domu w Michigan do Los Angeles, gdzie ona i jej szkolna orkiestra marszowa wystąpiły w Rose Parade, powiedziała pani Harder. Teraz para ma nadzieję, że Southwest dotrzyma obietnicy zwrotu dodatkowych kosztów.
„To okazja, która zdarza się raz w życiu i nie zamierzamy jej przegapić” – powiedziała Harder.
Chociaż wakacyjna klęska Southwest jest wyjątkowa w swojej skali, firma miała do czynienia z innymi, mniejszymi krachami.
Na przykład w październiku 2021 r. linia lotnicza odwołała 2500 lotów w weekend świąteczny, czyli o jedną szóstą więcej niż w zeszłym miesiącu. W zgłoszeniach obligacji firma powiedziała, że odcinek będzie kosztował około 75 milionów dolarów, w tym zwroty i inne wysiłki mające na celu naprawienie sytuacji z klientami.
Southwest powiedział, że może zająć trochę czasu, aby przetworzyć i opłacić prośby o niewykorzystane bilety, zakwaterowanie, posiłki lub alternatywne aranżacje podróży z odwołanych wakacji. Ale zaczął próbować zadowolić klientów na inne sposoby. Klienci, których loty zostały odwołane lub znacznie opóźnione w tym tygodniu, otrzymają 25 000 punktów dla osób często podróżujących, które według Southwest warte są około 300 USD.
Jednym z kosztów, który jest trudniejszy do oszacowania, jest to, ile Southwest może wydać na usprawnienie swoich procesów, w tym koszt planowania pilotów i załogi. System został przeciążony w miarę narastania odwołanych lotów, zmieniając to, co było możliwym do opanowania zakłóceniem, w katastrofę.
Southwest powiedział, że system podjął już pewne kroki w celu modernizacji, ale analitycy twierdzą, że firma będzie zmuszona przyspieszyć te inwestycje. Udoskonalanie złożonych operacji i systemów oprogramowania, z których wiele korzysta ze starych technologii, które były budowane i modyfikowane przez lata, jest zawsze kosztowne i trudne. Robienie tego pod presją może być jeszcze bardziej bolesne.
„Patrzycie na znaczące uderzenie w już i tak inflacyjnym środowisku” – powiedział Scott Forbes, analityk lotniczy i obronny w Jefferies.
Istnieje możliwość inwestowania w regionie południowo-zachodnim. Od dawna ma niskie zadłużenie i konsekwentnie przynosi większe zyski niż inne duże linie lotnicze. W przeciwieństwie do wielu swoich większych konkurentów lub swoich poprzednich linii lotniczych, Southwest nie szukał ochrony przed upadłością.
Southwest wypłacił akcjonariuszom prawie 10 miliardów dolarów w ciągu pięciu lat poprzedzających pandemię, co stanowi około połowy gotówki wygenerowanej przez jej działalność w tym okresie. Związek reprezentujący pilotów linii lotniczych Inne grupy pracownicze skrytykowały kierownictwo firmy za te płace, argumentując, że kierownictwo powinno było wydać część tych pieniędzy wiele lat temu na modernizację technologii. W zeszłym miesiącu Southwest powiedział, że przywróci dywidendę z akcji, którą zawiesił w 2020 r., aby zaoszczędzić pieniądze i dostosować się do ograniczeń nałożonych na linie lotnicze otrzymujące pomoc federalną.
Southwest powiedział w oświadczeniu, że konsekwentnie wypłaca kwartalne dywidendy od ponad 40 lat, jednocześnie „równoważąc potrzeby naszych cenionych pracowników, klientów i akcjonariuszy”.
Podobnie jak inne linie lotnicze, Southwest nie ujawnia, ile wydała na ulepszenie swojej technologii w ostatnich latach. Ale ze względu na rolę agencji planowania w ostatniej klęsce, to może się zmienić.
„Chcą, aby ludzie zobaczyli, że traktują tę kwestię bardzo poważnie” – powiedziała pani Becker, analityk.
Kiedy Southwest opublikuje swoje kwartalne wyniki finansowe 26 stycznia, „Wyobrażam sobie, że staną się bardziej jasne, co jest dla nich priorytetem i nad czym będą pracować w następnej kolejności”, powiedział Christopher Wright, analityk z Third Bridge. Instytut Badań Inwestycyjnych.
Firma może zostać zmuszona do ujawnienia więcej informacji o swojej działalności i planach, aby zadowolić organy regulacyjne i ustawodawców.
Senator Maria Cantwell, waszyngtońska demokratka, która nadzoruje Departament Transportu, powiedziała w tym tygodniu dyrektorowi generalnemu linii lotniczej, Mr. Powiedział, że rozmawiał z Jordanią i planuje zbadać ochronę konsumentów i jak wzmocnić działalność linii lotniczych. .
Sekretarz transportu Pete Buttigieg powiedział, że jego agencja będzie ściśle monitorować Southwest, aby zapewnić odpowiednie odszkodowanie poszkodowanym pasażerom.
„W 2023 roku będziemy kontynuować naszą misję dalszej poprawy odpowiedzialności Southwest Airlines poprzez egzekwowanie przepisów, tworzenie przepisów i przejrzystość, aby wspierać wszystkich podróżujących samolotem” – powiedział. Powiedział na Twitterze.
W zeszłorocznym zgłoszeniu dotyczącym papierów wartościowych Southwest ostrzegło, że może spotkać się z karami regulacyjnymi, „jeśli nie będzie w stanie terminowo lub skutecznie zmienić swoich systemów”.
Być może najważniejszą grupą ludzi, których Southwest potrzebuje, aby odnieść sukces, są podróżnicy tacy jak Greg Sanders.
Pan. Sanders, jego żona i dwoje dzieci odwiedzali rodzinę w Connecticut, kiedy dowiedzieli się, że ich lot do Denver 28 grudnia został odwołany. Po rozważeniu lotu Frontier Airlines z długą nocną przesiadką, udali się do domu. Pan. Sanders oszacowała, że jej rodzina wydała 900 dolarów na wynajęty samochód, benzynę, zakwaterowanie, jedzenie, parking i opłaty.
Powiedział, że jego rodzina jest lojalna wobec Southwest ze względu na przywileje dla osób często podróżujących samolotem, takie jak prawo do zabrania osoby towarzyszącej na loty za darmo i silna obecność linii lotniczej na międzynarodowym lotnisku w Denver. Wierzy, że firma będzie postępować właściwie wobec swoich klientów.
„Każdy popełnia błędy – różne rzeczy się zdarzają – ale trzeba je poprawiać dla ludzi, naprawiać je lub przepraszać” – powiedział. — powiedział Sanders. „Myślę, że Southwest to robi, więc tak, nadal będziemy nimi latać”.
More Stories
JP Morgan spodziewa się w tym roku obniżyć stopę bazową o 100 punktów bazowych
Krokodyl i rekin pożarły prehistoryczną krowę morską, odsłaniając skamielinę
W obliczu rosnącego zaufania Demokratów Harris i Walls wyruszają w podróż autokarową po Gruzji