TOKIO (AP) – Duży samolot pasażerski i samolot Japońskiej Straży Przybrzeżnej zderzyły się we wtorek na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio i stanęły w płomieniach, zabijając pięć osób na pokładzie samolotu Straży Przybrzeżnej – podali urzędnicy.
Minister transportu Tetsu Saito potwierdził, że wszystkie 379 osób na pokładzie lotu JAL-516 Japan Airlines opuściło samolot bezpiecznie, zanim Airbus A350 całkowicie stanął w płomieniach.
Saito powiedział, że pilot samolotu Bombardier Dash-8 należący do Straży Przybrzeżnej uciekł, ale pięciu członków załogi zginęło. Władze poinformowały, że samolot przygotowywał się do startu, aby dostarczyć pomoc obszarom dotkniętym w poniedziałek silnym trzęsieniem ziemi.
Materiał telewizyjny pokazał pomarańczową kulę ognia wybuchającą z samolotu Japan Airlines, który zderzył się podczas lądowania, a następnie samolot wypluł dym z boku, gdy leciał na pas startowy. W ciągu 20 minut wszyscy pasażerowie i członkowie załogi zeszli szybami awaryjnymi, aby uciec.
Podczas gdy strażacy próbowali ugasić pożar strumieniami wody, obszar otaczający skrzydło samolotu pasażerskiego zajął się ogniem. Ogień rozprzestrzenił się po całym samolocie, który ostatecznie się zawalił. Pożar ugaszono po około sześciu godzinach.
Wtorkowy wypadek był pierwszym poważnym uszkodzeniem Airbusa A350, jednego z najnowszych dużych samolotów pasażerskich w branży. Do komercyjnej służby wszedł w 2015 r. Airbus oświadczył w oświadczeniu, że wyśle specjalistów, aby pomogli urzędnikom japońskim i francuskim w dochodzeniu w sprawie wypadku oraz że samolot został dostarczony Japan Airlines pod koniec 2021 r.
Minister transportu powiedział, że samolot A350 wystartował z lotniska Shin Chitose niedaleko miasta Sapporo.
Pożar będzie prawdopodobnie postrzegany jako główny przypadek testowy kadłubów wykonanych z kompozytów z włókna węglowego, takich jak A350 i Boeing 787, a nie tradycyjnych aluminiowych poszyć.
„Niewiele wiemy, jak spalają się materiały kompozytowe” – powiedział konsultant ds. bezpieczeństwa John Cox. „To najbardziej katastrofalny pożar samolotu kompozytowego, jaki mogę sobie wyobrazić. Z drugiej strony kadłub chronił (pasażerów) przed naprawdę strasznym pożarem, nie palił się przez chwilę i nie wypuścił wszystkich. ”
Jak powiedział dyrektor generalny JAL Tadayuki Tsutsumi na konferencji prasowej pod koniec wtorku, A350 „normalnie wchodził i lądował” na pasie startowym, nie precyzując, w jaki sposób zderzył się z samolotem Straży Przybrzeżnej. Noriyuki Aoki, który jest także dyrektorem generalnym JAL, powiedział, że linia lotnicza potwierdza, że samolot miał pozwolenie na lądowanie od urzędników lotniczych.
Oczekuje się, że policja zbada incydent w związku z podejrzeniem zaniedbania zawodowego – podała telewizja NHK.
Rzecznik Straży Przybrzeżnej Yoshinori Yanagishima powiedział, że samolot Bombardier Dash-8 z bazy w Haneda miał udać się do Niigata, aby dostarczyć pomoc mieszkańcom dotkniętym tajfunem. Śmiertelne trzęsienie ziemi W okolicy w poniedziałek. Silnik turbośmigłowy Dash-8 jest szeroko stosowany w lotach krótkodystansowych i pasażerskich.
Zastępca dowódcy Straży Przybrzeżnej Yoshio Seguchi powiedział reporterom, że pilot Straży Przybrzeżnej poinformował swoją bazę, że jego samolot eksplodował po zderzeniu z samolotem komercyjnym.
Shigenori Hiraoka, szef Biura Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Transportu, powiedział, że do kolizji doszło, gdy samolot JAL wylądował na jednym z czterech pasów startowych Hanedy, gdzie samolot Straży Przybrzeżnej przygotowywał się do startu. Urzędnicy ds. bezpieczeństwa transportu analizowali kontakt między urzędnikami kontroli lotów a obydwoma samolotami i planowali przesłuchać urzędników JAL w celu ustalenia przyczyny kolizji.
Hiraoka pochwalił JAL za „podjęcie odpowiednich środków” w celu bezpiecznej ewakuacji wszystkich pasażerów i członków załogi.
„W ciągu kilku minut cała kabina wypełniła się dymem” – powiedział szwedzkiej gazecie Aftonbladet 17-letni Szwed Anton Deby, pasażer samolotu Japan Airlines. Rzuciliśmy się na ziemię. Potem otworzyły się drzwi awaryjne i rzuciliśmy się na nie.
„Dym w kabinie szczypał jak cholera. To było piekło. Nie mieliśmy pojęcia, dokąd jedziemy, więc wybiegliśmy na pole. Panował chaos” – dodała Debbie.
Inny pasażer powiedział telewizji NHK, że stewardessy zachowywały się spokojnie i poprosił wszystkich, aby zostawili bagaże, po czym zgasły wszystkie światła, a temperatura w kabinie zaczęła rosnąć. Pasażerka powiedziała, że obawiała się, że nie wyjdzie z samolotu żywa.
Wszyscy pasażerowie i załoga zsunęli się po kanałach ratunkowych i przeżyli. Niektórzy pasażerowie w wywiadach medialnych mówili, że ulgę poczuli dopiero po przybyciu na trawiasty obszar poza pasem startowym.
JAL powiedział, że czterech pasażerów zostało zabranych do placówki medycznej. NHK podała, że 14 innych osób zostało rannych.
Cox, konsultant ds. bezpieczeństwa, powiedział, że personel pokładowy „wykonał absolutnie fantastyczną robotę”, wyciągając pasażerów z samolotu.
„Pokazuje, że jest dobrze wyszkolony” – powiedział Cox. „A jeśli spojrzysz na wideo, ludzie nie próbują wyciągnąć rzeczy z kosztów ogólnych. Koncentrują się na wydostaniu się z samolotu”.
Minister transportu powiedział, że urzędnicy dokładają wszelkich starań, aby zapobiec opóźnieniom w dostarczaniu materiałów pomocowych na obszary dotknięte trzęsieniem ziemi. Władze odpowiedzialne za transport poinformowały, że trzy pozostałe pasy startowe lotniska zostały ponownie otwarte.
Haneda to najbardziej ruchliwe z dwóch głównych lotnisk obsługujących stolicę Japonii, obsługujące wiele lotów międzynarodowych i międzykontynentalnych. Jest szczególnie preferowany przez osoby podróżujące służbowo ze względu na bliskość centralnych części miasta.
Dwusilnikowy, dwukadłubowy samolot A350 jest używany przez wiele międzynarodowych linii lotniczych obsługujących loty długodystansowe. Według Airbusa w użyciu jest ponad 570 samolotów.
Według strony internetowej Japan Airlines eksploatują 16 samolotów A350-900. Niedawno ogłosiła szczegóły dotyczące 13 nowszych samolotów A350-1000, które planuje wprowadzić do służby, twierdząc, że po prawie 20 latach stanie się „nowym liderem w usługach międzynarodowych”. Pierwszy z tych samolotów przybył kilka tygodni temu i miał lecieć na trasie Haneda–Nowy Jork JFK.
Grupa handlowa Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Powietrznego oświadczyła na platformie mediów społecznościowych X, że jest myślami z osobami na pokładach obu samolotów i stwierdziła, że „ostatnie dwa dni były trudne dla Japonii”.
___
Yamaguchi relacjonował z Kioto w Japonii. Adam Schreck w Osace w Japonii, Jan M. Olsen w Kopenhadze w Danii i David Koenig w Dallas wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.
„Przyjazny analityk. Przez całe życie pionierem kulinarnych. Irytująco skromny ćpun internetu”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy