29 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Kat Von D broni tatuażu Milesa Davisa w nietypowym procesie dotyczącym praw autorskich

Kat Von D broni tatuażu Milesa Davisa w nietypowym procesie dotyczącym praw autorskich

Znana tatuatorka Kat Von D pojawiła się we wtorek przed sądem federalnym w Los Angeles, gdzie usłyszała zarzuty, że zrobiła „kultowe” zdjęcie legendy jazzu Milesa Davisa i wytatuowała je znajomemu bez odpowiedniego uznania i wynagrodzenia.

Pojawia się była gwiazda rzeczywistości Miami atramentu I Atrament z Los Angeles Zasiadała przed ławą przysięgłych, gdy jej prawnik oświadczył w swoim oświadczeniu wstępnym, że Von D wykorzystała słynne zdjęcie jedynie w celach „inspiracji”, ponieważ siedem lat wcześniej za darmo stworzyła „zupełnie inną” pracę na ramieniu swojej przyjaciółki.

Zdjęcie z 1989 r. znajdujące się w centrum procesu, wykonane przez prokuratora Jeffreya Sedleca, przedstawia legendę jazzu Milesa Davisa wpatrującego się bezpośrednio w obiektyw aparatu i kładącego palec na ustach w geście, który Sedelec określił we wtorek jako „chhh”. Po raz pierwszy została opublikowana w twardej oprawie Jazz Magazyn ukazał się w sierpniu 1989 r. i został zarejestrowany w Urzędzie ds. Praw Autorskich Stanów Zjednoczonych w 1994 r.

„Przekonacie się, że jest wiele różnic” – powiedział prawnik Von D, Allen Bee. Grodsky, przed ławą przysięgłych, przedstawiając jej obronę. Wskazał na „różnice w rozmieszczeniu i kształcie cieni, różnice w wykorzystaniu światła, różnice w fryzurach oraz różnice w kształcie i ucieleśnieniu oczu”. Powiedział, że tatuaż Von D nie ma marynarki ani czarnego tła. „Interpretacja Milesa Davisa dokonana przez Kat Von D była bardziej smutna niż interpretacja pana Sedlake’a” – stwierdził jej prawnik. „I widzisz, że ma ruch, którego nie ma w jego ręce. Kat Von D nie próbowała w żaden sposób zarabiać na swoich tatuażach. Nie robiła zdjęć sprzedawanych odbitek. Nie sprzedawała koszulek ani kubków. Nie sprzedawała produktów w żaden sposób.

Sedlik jako pierwszy stanął w roli świadka i spędził ponad godzinę na przeglądaniu swoich list uwierzytelniających. Profesjonalny fotograf i profesor uniwersytecki opisał, jak składał przed Kongresem zeznania na temat praw artystów i założył organizację non-profit skupiającą się na międzynarodowych standardach licencyjnych. Powiedział, że zaplanowanie portretu Davisa, wykonanie szkiców i konsultacje z samym mistrzem trębacza zajęło mu trzy lata.

„Wiedziałem, że gra cicho, aby publiczność pochyliła się i cieszyła każdą nutą” – zeznał Sedlik, wyjaśniając, w jaki sposób doszedł do gestu „szszsz”. „Wszedłem i umieściłem jego palce dokładnie w tym łuku, który miał reprezentować nutę. Budowałem w nim rzeczy podprogowe. „

Sedlik po raz pierwszy złożył pozew trzy lata temu, zarzucając, że Von D bezprawnie powielał swój chroniony prawem autorskim wizerunek i wykorzystywał go do promowania swojej marki za pośrednictwem postów w mediach społecznościowych na Instagramie, Facebooku i YouTube, które zgromadziły ponad 100 000 polubień na wszystkich platformach. Pozew zawiera linki do różnych postów w mediach społecznościowych pokazujących, jak Von D pracuje nad tatuażem na ramieniu swojego chłopaka Blake’a Farmera, od prawie siedmiu lat. Jeden post z 18 marca 2017 r. (tj We wtorek nadal był aktywny na koncie Von D) pokazuje, jak nakłada atrament na ramię rolnika, a obok niej na ścianie obok znajduje się odbitka zdjęcia Sedlca.

„Nie mogę uwierzyć, że po raz pierwszy tatuuję zdjęcie #Milesa Davisa„” – czytamy w jej komentarzu. „Dziękuję Blake, że pozwolił mi cię wytatuować!” Według Sedlika post przedstawia Von D „próbującego dokładnie odtworzyć w formie tatuażu każdy aspekt słynnego wizerunku Milesa Davisa”.

Sędziowie rozpatrujący sprawę będą teraz musieli zdecydować, czy reprodukcja Von D podlega doktrynie „dozwolonego użytku”, która pozwala na ograniczone wykorzystanie materiałów chronionych prawem autorskim bez pozwolenia. Artystyczne przedstawienia dzieł chronionych prawem autorskim mogą być chronione na mocy dozwolonego użytku, jeśli „przekształcają” temat dzieła w coś nowego, na przykład parodię, krytykę lub reportaż prasowy.

W swoich wtorkowych zeznaniach Sedlik oświadczył, że aktywnie broni praw autorskich do swojego wizerunku w Davis, nawet jeśli chodzi o tatuaż. Kiedy w 2014 roku zobaczył poprzednie zdjęcie tatuażu podobnego do swojego, skontaktował się z tą osobą i, jak zeznał, otrzymał „pełną szacunku” odpowiedź. Dodał, że mężczyzna usunął zdjęcie z mediów społecznościowych i przeprosił, co skłoniło Sedlika do wydania mu licencji z mocą wsteczną bez rekompensaty finansowej na pokrycie poprzedniego zdarzenia. Sedlik powiedział, że postrzega to jako „szansę edukacyjną”.

Była gwiazda reality show Von D twierdzi, że stworzone przez nią tatuaże są na tyle „przekształcające”, że można je uznać za dozwolony użytek.

Wspólny

Sądy od dziesięcioleci zmagają się z kwestią dozwolonego użytku. Jej stosowanie było przedmiotem zeszłorocznej decyzji Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych, którą w dużej mierze zinterpretowano jako orzeczenie utrudniające udowodnienie dozwolonego użytku. W sprawie z 2023 roku sędziowie orzekł, że obraz Andy'ego Warhola przedstawiający supergwiazdę muzyka Prince'a naruszył prawa autorskie do fotografii Lynn Goldsmith, na której został oparty. Decyzja ta umożliwiła kontynuację pozwu Goldsmitha przeciwko majątkowi Warhola. W następstwie orzeczenia Warhola sędzia prowadzący sprawę Sedlec zezwolił na rozpoznanie pozwu fotografa w związku z zastrzeżeniami Von D i roszczeniami dotyczącymi dozwolonego użytku.

Sprawa ma zostać wznowiona w środę. Oczekuje się, że Vaughn D. będzie zeznawał.