20 września, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Kanye West: Dlaczego Adidasowi, Gapowi i innym tak długo zajęło zerwanie więzi?

Kanye West: Dlaczego Adidasowi, Gapowi i innym tak długo zajęło zerwanie więzi?


Nowy Jork
CNN Biznes

Na początku tego tygodnia adidas jego partnerstwo Z raperem i projektantem mody Ye (który wcześniej był w Kanye West). Jej decyzja pojawiła się w tym samym czasie, co Fala innych firm Ona również zerwała kontakty z artystą – ale kilka tygodni później Yi zaczął wygłaszać obraźliwe uwagi.

Wielu zastanawiało się: co tak długo zajęło Adidasowi i innym?

W końcu zachowanie Ye było niepokojące czasami. Zadzwonił nawet do Adidasa bezpośrednio podczas podcastu, w którym wygłaszał antysemickie komentarze, chwaląc się, że firma nigdy nie zerwie z nim więzi.

Ostatnia historia zaczęła się na początku października, kiedy Ye Nosi koszulkę z logo „White Lives Matter”, Oświadczenie, że Liga Przeciw Zniesławieniu jest powiązana z Ku Klux Klanem. Wtedy zaczynał Adidas Po raz pierwszy nawiązała współpracę z artystą w 2013 roku W przypadku butów i ubrań marki Yeezy powiedziała, że ​​dokonuje przeglądu partnerstwa.

Następnie, podczas występu w odcinku podcastu „Drink Champs” w weekend 16 października, Yi powtórzył antysemickie teorie spiskowe. Wśród innych obraźliwych zarzutów. on jest Odsyłany bezpośrednio do adidas„Mogę mówić antysemickie rzeczy”, powiedział, „a Adidas nie może mnie zawieść”. „Co teraz?”

Przez kilka dni wydawało się to być prawdą.

Adidas nie ogłosił, że zerwał kontakty z Ye do wtorku 25 października, ponad tydzień po ukazaniu się podcastu.

W tym oświadczeniu Firma powiedziała „Nie toleruje antysemityzmu i jakiegokolwiek innego rodzaju mowy nienawiści”, nazywając ostatnie komentarze Yi „niedopuszczalnymi, nienawistnymi i niebezpiecznymi”, a także narusza „wartości firmy, takie jak różnorodność, integracja, wzajemny szacunek i uczciwość”.

Adidas nie był jedyną firmą, która nie spieszyła się: Balenciaga przeciął krawaty z Ye W zeszłym tygodniu i w jego trakcie Rozstaliśmy się, Jab, i ty We wrześniu linia Yeezy Gap nie zjechała z półek Do tego tygodnia. Foot Locker powiedział również w tym tygodniu, że usunie produkty Yeezy i TJ Maxx podążał za nim Mówiąc, że nie będzie już kupować przedmiotów na sprzedaż w sklepach.

READ  Podsumowanie dziesiątego sezonu The Masked Singer: ujawniono zwycięzcę i wicemistrza

Ale adidas podkreślił o wiele więcej po komentarzach Ye w podcaście „Drink Champs”.

Dlaczego opóźnienie? W takiej sytuacji firmy stają przed dylematem – powiedział Andrew Gilman, założyciel i dyrektor generalny CommCore, grupy konsultingowej specjalizującej się w komunikacji kryzysowej. Z drugiej strony powiedział: „Musisz być naprawdę szybki”. „Jednocześnie chcą być umyślni”.

Podczas chodzenia po linie firmy mogą się poślizgnąć. Zły ruch może mieć konsekwencje dla ich finansów i reputacji.

Wygląda na to, że ostatnia kropla dla adidasa była Obraz, który stał się wirusowy Koniec tego tygodnia. Zdjęcia z wiaduktu nad autostradą w Los Angeles pokazują małą grupę protestujących wznoszących ręce w nazistowskim pozdrowieniu za transparentami z napisem „Honk If You Know” obok „Kane Right About Jews”.

Gdy to zdjęcie pojawiło się w Internecie, na Adidasa wzrosła presja, by zajął stanowisko.

Amy Chanler, profesor public relations w Szkole Komunikacji Uniwersytetu Bostońskiego, powiedziała, że ​​incydent „obudził te firmy”, odnosząc się nie tylko do Adidasa, ale także do innych firm, które zerwały w tym tygodniu kontakty z Ye. Uświadomiło im to: „To nie tylko Kanye rozmawia z Kanye… są inni ludzie słuchający”.

Ci ludzie, którzy potwierdzili antysemickie przesłanie Yi, nie są jedną z firm, z którymi chcesz się wiązać. Ich zdaniem „nie możemy w ogóle być związani – nawet drugorzędnym – z tymi grupami nienawiści” – powiedział Chanler.

Jeśli chodzi o incydenty z przeszłości, Chanler zauważył, że firmy nie zawsze wiedzą, jak daleko za daleko, nawet jeśli krytycy je wzywają. Ponadto firmy mogą obawiać się, że zajęcie się kontrowersyjnym incydentem spowoduje jego upublicznienie.

I martwią się, że jako pierwsi zajmą stanowisko.

„Kiedy jesteś pierwszy, staje się to coraz bardziej oczywiste, jesteś marką numer jeden, o której wszyscy mówią” – powiedział Chanler. „Kiedy nie jesteś pierwszy, dołączenie do tej mody jest o wiele łatwiejsze”.

READ  Bristol Palin ujawnia dziewiątą rekonstrukcję piersi: „Tak nieśmiała”

A potem, w szczególności w przypadku Adidasa, dochodzi do finansowych konsekwencji zerwania więzi.

Firma poinformowała w tym tygodniu, że z powodu tej decyzji Adidas w czwartym kwartale weźmie 250 milionów euro (około 249 milionów dolarów). Douglas Hand, prawnik zajmujący się modą, który jest partnerem w Hand Baldachin & Associates, zauważył, że od tego momentu sytuacja może się pogorszyć.

„To tylko efekt krótkoterminowy” – powiedział. Zauważył, że „Kanye i Wizzie byli ważnym składnikiem ich przychodów i rentowności”. „W rzeczywistości zamykają markę, która odniosła dla nich bardzo, bardzo duży sukces”.

Produkty Yeezy ok 2 miliardy dolarów sprzedaży Według Morgana Stanleya, w ubiegłym roku Adidas stanowił 8% całkowitych przychodów firmy. Linia pomogła Adidasowi przyciągnąć nowych klientów i uzyskać więcej miejsca na półkach w sklepach. (Adidas powiedział, że pozostaje „wyłącznym właścicielem wszystkich praw projektowych do istniejących produktów, a także poprzednich i nowych kolorów w ramach partnerstwa” z Ye.)

Adidas powiedział, że poniesie znaczną stratę w czwartym kwartale z powodu zerwania więzi z Yi.

Adidas ma finansowe zobowiązanie wobec swoich akcjonariuszy. Zanim zrezygnujesz z tak opłacalnej transakcji, musisz upewnić się, że jest to właściwy ruch.

Hand powiedział, że większość spółek publicznych „wiele zawdzięcza decyzjom finansowym, poza decyzjami, które mogą być bardziej zgodne z misją”.

Ale zamoczenie stóp wiąże się z pewnymi kosztami.

Firma może zaszkodzić jej reputacji. Gilman zauważył, że nie jest jeszcze jasne, czy tak się stanie w tym przypadku. „To, co tracą, zależy od początkowej siły marki” – powiedział Gilman.

Milcząc przez kilka dni po tym, jak Yi pojawił się w podkaście, Chanler powiedział: „Adidas przegapił okazję do wygłoszenia mocnego i konsekwentnego oświadczenia w obliczu antysemityzmu”.

CNN Jordan Valinsky, Sonya Hamasaki i Nathaniel Merson przyczynili się do powstania tego raportu.