Dyrektor generalny JetBlue, Robin Hayes, powiedział, że transakcja będzie owocna dla inwestorów i pasażerów.
„Cieszymy się, że możemy zaoferować tę atrakcyjną mieszankę, która przyspiesza nasz strategiczny wzrost, umożliwiając JetBlue dostarczanie unikalnej kombinacji niskich cen i wyjątkowej obsługi większej liczbie klientów na większej liczbie tras” – powiedział w oświadczeniu.
wyższe zarobki
Ale eksperci branżowi stwierdzili, że transakcja może doprowadzić do wyższych cen w całej branży. Natomiast umowa Frontier-Spirit mogła połączyć dwie linie lotnicze, które miały bardzo niskie taryfy podstawowe. Żadna z linii lotniczych nie ma miejsc w Klasie Pierwszej lub Klasie Biznes.
„Spirit and Frontier odgrywają dużą rolę w opłatach, które płacisz, nawet jeśli nigdy nie podróżowałeś” – powiedział Scott Keys, założyciel Scott’s Cheap Flights, strony internetowej, która pomaga pasażerom znaleźć tańsze bilety. „Kiedy Delta ogłosiła podstawową cenę ekonomiczną w 2012 roku, opisali ją inwestorom jako 'taryfa dopasowana do ducha’, ponieważ ich obiad został zjedzony przez światowych przewoźników budżetowych. Nie jestem fanem żadnej z tych dwóch kombinacji, ale lubię opcja JetBlue jest jeszcze mniej.” .
Z tego powodu umowa JetBlue firmy Spirit będzie prawdopodobnie podlegać ścisłej kontroli antymonopolowej ze strony Departamentu Sprawiedliwości USA, szczególnie jeśli Departament Sprawiedliwości uzna przejęcie za szkodliwe dla konsumentów.
Więcej konkurencji?
Ale te wątpliwości dotyczące umowy z JetBlue nigdzie nie znalazły się w czwartkowych komentarzach Spirita.
„Cieszymy się, że możemy połączyć się z JetBlue dzięki naszej rozszerzonej umowie, aby stworzyć najsilniejszego krajowego konkurenta niskokosztowego dla dominujących amerykańskich linii lotniczych” – powiedział dyrektor generalny Ted Christie.
W wywiadzie dla CNBC w czwartek Christie był naciskany na krytykę, jaką wygłosił w przeszłości na temat oferty JetBlue, oraz jego sceptycyzm co do zgody organów regulacyjnych na transakcję.
„W ciągu ostatnich kilku miesięcy wiele się nauczyliśmy” – powiedział. „Mają solidną strategię, aby dokończyć tę umowę. Będziemy po ich stronie, aby upewnić się, że tak się stanie, ponieważ jest to dobre dla naszej grupy. Część narracji jest taka, że stworzyłoby to głównego narodowego rywala Wielkiej Czwórki ”.
Hayes z JetBlue powiedział, że najlepszym argumentem dla organów regulacyjnych jest to, że umowa ta uratuje innego dużego krajowego przewoźnika i stworzy więcej konkurencji, a nie mniej.
„Jesteśmy skoncentrowani na załatwieniu tej umowy” – powiedział w CNBC. „Skupiamy się na wprowadzaniu większej liczby samolotów, oferowaniu niższych cen i wspaniałych produktów klientom w większej liczbie regionów geograficznych, niż JetBlue lub Spirit mogą zrobić samodzielnie”.
Chociaż pasażerom podobają się niższe ceny oferowane w Spirit i Frontier, zwykle nie podoba im się ta usługa. Według amerykańskiego Departamentu Transportu, Spirit miał największą liczbę skarg pasażerskich w 2021 r. – 11,45 skarg na 100 000 pasażerów. JetBlue zajął drugie miejsce pod względem liczby skarg na tej podstawie z 6,38, a Frontier zajął trzecie miejsce z 5,78. Frontier miał najgorszy wskaźnik reklamacji w 2020 r., kiedy zarejestrował 49,31 reklamacji na 100 000 klientów.
Sprawa
Transakcja ogłoszona w czwartek wypłaci akcjonariuszom Spirit 33,50 USD za akcję w gotówce, w tym zaliczkę w wysokości 2,50 USD za akcję w gotówce, która zostanie wypłacona na podstawie zgody akcjonariuszy Spirit na transakcję — jeszcze przed zamknięciem transakcji.
JetBlue zapłaci akcjonariuszom Spirit dodatkowe 10 centów miesięcznie za jakiekolwiek opóźnienie w zamknięciu po grudniu tego roku, co może podnieść cenę do 34,15 USD za akcję. A jeśli organy regulacyjne zatrzymają transakcję, JetBlue zapłaci Spirit 70 milionów dolarów, a jego akcjonariusze otrzymają dodatkowe 400 milionów dolarów.
Spirit będzie musiał zapłacić Frontierowi 25 milionów dolarów, aby pokryć koszty poniesione przez Frontier podczas rozmów o fuzji. Jeśli JetBlue sfinalizuje umowę z Spirit w ciągu najbliższych 12 miesięcy, Spirit będzie winien Frontierowi dodatkowe 69 milionów dolarów.
W środowy wieczór, kiedy umowa z Spirit została rozwiązana, Frontier ubolewał, ale obiecał, że będzie w stanie się rozwijać nawet bez fuzji.
„Ponieważ JetBlue dąży do przekształcenia Spirit Airlines w wysokokosztową linię lotniczą, Frontier będzie bezkonkurencyjny jako lider w zakresie bardzo niskich kosztów” – powiedziała.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych