- autor, Mateusz Wall
- Rola, Reporter technologiczny
Nasze telefony komórkowe są coraz inteligentniejsze, ale co z sieciami komunikacyjnymi, w których działają?
Nazywa się Apple Intelligence i ma zostać zintegrowany z chatbotem Siri w telefonach, a jego celem jest ułatwienie i przyspieszenie korzystania z niego. I zmień Siri w bardziej osobistego asystenta.
Następuje to po AI Galaxy AI firmy Samsung i AI Gemini firmy Google dla telefonów Pixel.
Wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji oznacza, że telefony będą wykonywać więcej obliczeń, co oznacza, że będą wytwarzać i wykorzystywać więcej danych. Spowoduje to większą presję na sieci komórkowe, takie jak O2, EE, Vodafone i Three w Wielkiej Brytanii.
Aby pomóc im się dostosować, tego typu firmy telekomunikacyjne również coraz częściej wprowadzają sztuczną inteligencję, mówi Ian Fogg, dyrektor ds. innowacji sieciowych w firmie konsultingowej CCS Insight.
„Operatorzy sieci wykorzystują sztuczną inteligencję do dynamicznego zarządzania częstotliwościami radiowymi, aby zapewnić optymalny poziom usług, na przykład do zarządzania wieżami komórkowymi, zużywają mniej energii w okresach niskiego zapotrzebowania”.
Rosnące wykorzystanie sztucznej inteligencji do obsługi sieci komórkowych stało się w dużej mierze globalne. Natomiast w Korei Południowej Korea Telecom jest teraz w stanie identyfikować lokalizacje i naprawiać usterki w ciągu minuty dzięki monitorowaniu sieci opartemu na sztucznej inteligencji, mówi Alex Sinclair, dyrektor ds. technologii w GSMA, organie reprezentującym globalnych operatorów sieci komórkowych.
Tymczasem AT&T w USA korzysta z predykcyjnych algorytmów sztucznej inteligencji, które zbadały biliony poprzednich alertów sieciowych, aby ostrzec ją, gdy coś może pójść nie tak.
Inni operatorzy, tacy jak Vodafone, wykorzystują cyfrowe bliźniaki oparte na sztucznej inteligencji – wirtualne cyfrowe repliki rzeczywistego sprzętu, takiego jak maszty i anteny – do ciągłego monitorowania wydajności swoich sieci.
Sztuczną inteligencję wykorzystuje się także do zarządzania tym, jak ogromne centra danych w coraz większym stopniu wykorzystują energię do chłodzenia serwerów i optymalizacji pojemności pamięci masowej.
Eksplozja danych wynikająca z rosnącego wykorzystania sztucznej inteligencji to kolejny powód, dla którego firmy telekomunikacyjne na całym świecie w dalszym ciągu inwestują w tzw. samodzielne sieci komórkowe 5G. Wykorzystuje to nową, dedykowaną infrastrukturę 5G, zamiast polegać częściowo na modernizacji starszego, mniej wydajnego systemu 4G.
Samodzielna sieć 5G zapewnia znacznie większe prędkości i możliwości. Niektórzy eksperci uważają jednak, że nawet ta technologia o najwyższych specyfikacjach nie wystarczy, aby sprostać wymaganiom ery sztucznej inteligencji.
Na tegorocznym Mobile World Congress w Barcelonie m.in. Niektórzy eksperci argumentowali Sztuczna inteligencja nie będzie w stanie osiągnąć pełnego potencjału do czasu wprowadzenia technologii 6G począwszy od 2028 r.
Chociaż klienci mobilni zwykle zauważają sieć tylko wtedy, gdy coś pójdzie nie tak, są bardziej świadomi, gdy poziom obsługi klienta jest niski, co wiąże się ze wszystkimi szkodami dla reputacji, jakie może to wyrządzić markom.
Dlatego branża ma również nadzieję, że sztuczna inteligencja może radykalnie poprawić sposób interakcji z klientami i obsługi klientów.
Na przykład Global Telco AI Alliance – spółka joint venture składająca się z Deutsche Telekom, e&, Singtel, Softbank i SK Telecom z 1,3 miliarda klientów w 50 krajach – ma na celu opracowanie chatbota AI zaprojektowanego specjalnie dla sektora telekomunikacyjnego, AI. Rodzaj pytań, jakie zwykle zadają klienci.
Założyciele sojuszu mają nadzieję, że ten specjalnie przeszkolony chatbot będzie w stanie obsłużyć najbardziej podstawowe zapytania klientów, pozostawiając pracownikom call center swobodę skupienia się na bardziej złożonych sprawach.
W międzyczasie firma Vodafone nawiązała współpracę z usługą Azure OpenAI firmy Microsoft, aby ulepszyć obsługę klienta, pod przewodnictwem swojego cyfrowego asystenta Tobi, który współpracuje z ponad 40 milionami klientów miesięcznie w 13 krajach i w 15 językach.
Im więcej Tobi będzie w stanie odpowiedzieć na zapytania klientów bez konieczności interwencji człowieka, tym mniej będzie skarg, co jest dobre dla zysków i reputacji firmy.
„Postrzegamy sztuczną inteligencję przede wszystkim jako «wirtualnego asystenta» człowieka” – mówi Scott Beattie, dyrektor ds. technologii w Vodafone. „Już widzimy, jak sztuczna inteligencja uwalnia czas pracowników Vodafone od żmudnej, powtarzalnej pracy ręcznej, umożliwiając im skupienie się na bardziej kreatywnych działaniach, które przynoszą korzyści naszym klientom i środowisku”.
Dodaje, że sztuczna inteligencja daje klientom większą swobodę pracy nad bardziej złożonymi sprawami. Vodafone twierdzi również, że platforma Azure OpenAI pomaga klientom łatwiej znaleźć to, czego szukają w witrynach internetowych firmy, a wstępne dowody wskazują na podwojenie liczby udanych podróży klientów online i zmniejszenie liczby połączeń uzupełniających o 10%.
Choć wielu komentatorów obawia się, że sztuczna inteligencja może doprowadzić do masowej utraty miejsc pracy w sektorze telekomunikacyjnym, a drobne zadania będą w coraz większym stopniu automatyzowane przez oprogramowanie, Sinclair z GSMA uważa, że może ona faktycznie wzmocnić pozycję, szczególnie w krajach o niższych poziomach dochodów.
„Sztuczna inteligencja zapewni rynkom wschodzącym specjalistyczne narzędzie, które pomoże im nadrobić zaległości” – mówi. „Popieramy próby demokratyzacji sztucznej inteligencji, aby jej zastosowanie nie ograniczało się tylko do bogatych”.
Uważa, że część pesymistycznych ocen na temat sztucznej inteligencji jest przesadzona, dlatego wypowiada się w bardziej optymistycznym tonie.
Jest to pogląd podzielany przez Iana Fogga z CCS Insight: „Sztuczna inteligencja istnieje od wielu lat i jest wykorzystywana do określonych celów. [telecoms] sprawy. Jednak obecnie są one stosowane w tak wielu obszarach – sieci, sprzęcie, oprogramowaniu – że każde narzędzie, którego obecnie używamy, ma potencjał, aby stać się znacznie lepsze.
„Sztuczna inteligencja może sprawić, że sieci będą bardziej ekologiczne, a świat stanie się bardziej wydajnym miejscem”.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych