8 grudnia, 2025

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Gustavo Dudamel rezygnuje z pracy w Operze Paryskiej

Gustavo Dudamel rezygnuje z pracy w Operze Paryskiej

Maestro Gustavo Dudamel zrezygnował z funkcji dyrektora muzycznego Opery Paryskiej w sierpniu, cztery lata przed planowanym terminem i po zaledwie dwóch sezonach w tej pracy, firma ogłosiła w czwartek.

42-letni Dudamel, który również dyryguje Los Angeles Philharmonic i obejmie stanowisko dyrektora muzycznego i artystycznego New York Philharmonic w 2026 roku, powiedział, że rezygnuje, aby spędzać więcej czasu z rodziną.

„Z ciężkim sercem i po wielu rozważaniach ogłaszam swoją rezygnację” – napisał w oświadczeniu. „Nie mam innych planów niż być z moimi bliskimi, którym jestem głęboko wdzięczny za to, że pomogli mi nadal być silnym w moim postanowieniu, aby się rozwijać i nadal stawiać czoła wyzwaniom, zarówno osobistym, jak i artystycznym, każdego dnia”.

Dwuletnia kadencja Dudamela byłaby jedną z najkrótszych we współczesnej Operze Paryskiej. Jego nagłe odejście jest czymś niezwykłym w branży muzyki klasycznej, gdzie dyrygenci na ogół pełnią swoje kontrakty, a pory roku są zwykle planowane z wyprzedzeniem. Jego rezygnacja nastąpiła kilka miesięcy po tym, jak nagle ogłosił, że opuści stanowisko w Los Angeles, które piastuje od 2009 roku, do Nowego Jorku, kiedy jego kontrakt wygasa z końcem sezonu 2025-26.

Alexandre Neve, dyrektor generalny Opery Paryskiej, pochwalił „szczególny związek” Dudamela z orkiestrą i powiedział, że szanuje jego wybór. Powiedział w wywiadzie, że Dudamel od stycznia wyrażał obawy co do jego zdolności do wykonywania swoich obowiązków, w tym znajdowania czasu na intensywne występy i harmonogramu prób wymaganego przez operę.

„W końcu doszedł do wniosku, że nie może dać instytucji tego, czego, jak sądził, wymaga ta instytucja” – powiedział Neff.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy Neff mówił o proponowanych metodach przetrzymywania Dudamela w Paryżu.

„Nie próbowałem skręcić mu ręki” – powiedział Neff. „Graliśmy różnymi scenariuszami i ustaleniami harmonogramu. Ale w końcu uznał, że posiadanie tytułu to dla niego za mało”.

READ  Minionki: The Rise of Gru bije rekordy kasowe

Przedstawiciele Dudamela powiedzieli w czwartek, że nie jest on dostępny na rozmowę.

Opera i Dudam wciąż dyskutują, co zrobić z jego planowanymi zobowiązaniami na sezon 2023-24. Miał poprowadzić nową inscenizację „Lohengrina” Wagnera i paryską premierę „Anioła zagłady” Thomasa Addisa, a także kilka koncertów z orkiestrą.

Odejście Dudamela stwarza możliwość, że może on pogłębić swoje zaangażowanie w Filharmonii Nowojorskiej wcześniej niż oczekiwano. Ze względu na konflikty w harmonogramie nie planował większej obecności w Nowym Jorku aż do sezonu 2026-27. Dudamel, który dyrygował orkiestrą w IX Symfonii Mahlera w zeszłym tygodniu, nie ma żadnych zobowiązań w Nowym Jorku w przyszłym sezonie.

Prezes i dyrektor generalny Philharmonic Deborah Borda, która prawie dwie dekady temu pomogła Dudamelowi rozpocząć karierę w Los Angeles i namówiła go do podjęcia pracy w Nowym Jorku, powiedziała, że ​​ma nadzieję, że od przyszłego roku będzie mógł spędzać więcej czasu z orkiestrą. Sezon, ale nic nie jest omawiane.

„Jest bardzo jasny, że nie chce teraz podejmować tej decyzji” – powiedziała w wywiadzie.

Kiedy Dudamel podjął pracę w Nowym Jorku, niektórzy w branży spekulowali, że stara się zminimalizować dojazdy do Paryża. Ale Borda powiedział, że Dudamel, który urodził się w Wenezueli, zdał sobie sprawę podczas pandemii, że chce spędzić więcej czasu w Hiszpanii, gdzie teraz mieszka jego żona, 12-letni syn, rodzice i babcia.

O decyzji o rezygnacji powiedziała: „Nie ma wątpliwości, że spotka się z krytyką”. „Ale myślę, że to odważny i ważny krok”.

W Paryżu Dudamel wyreżyserował głośne produkcje współczesnych oper, takich jak Nixon Johna Adamsa w Chinach i klasyków, takich jak Turandot Pucciniego. Wydawało się, że jest wysoko ceniony przez dziwnych muzyków orkiestrowych, chociaż czasami zbierał mieszane recenzje europejskich krytyków. Jest to inscenizacja „Tristana i Izoldy” Wagnera, którą dyrygował na początku tego roku Nagłówki gazet kiedy soprany zostały wygwizdane.

READ  Adele ujawnia, dlaczego nie wygrała EGOT

Wygląda na to, że opera przeżywa również pewne trudności finansowe. Występy zaplanowane przez Orkiestrę Opery Paryskiej w Londynie i Wiedniu w kwietniu zostały nagle odwołane. Barbican Centre w Londynie stwierdziło, że „ze względu na czynniki, które obecnie sprawiają, że koncertowanie jest wyzwaniem finansowym” dla zespołu.

Jego nominacja w 2021 roku na początkową kadencję sześciu sezonów była zamachem stanu dla firmy, którą Ludwik XIV założył w 1669 roku jako Académie Opéra. To był mało prawdopodobny związek, biorąc pod uwagę napięty harmonogram Dudamela i częste zobowiązania w Los Angeles. I chociaż zdobył sławę i uznanie jako dyrygent symfoniczny, miał mniejsze doświadczenie z operą.

Dudamel powiedział wtedy, że poczuł chemię z Operą Paryską po debiucie swojej firmy w 2017 roku z „Cyganerią”.

„Czułem taką więź z domem, muzykami, chórem i całym zespołem” – powiedział w wywiadzie dla The New York Times w 2021 roku. „Jestem tu od półtora miesiąca i czuję się jak Jestem w domu.”

Odejście Dudamela stawia Operę Paryską w trudnej sytuacji. Neff powiedział, że orkiestra będzie polegać na gościnnych dyrygentach, którzy pomogą wypełnić luki na nadchodzące sezony, i że firma wkrótce zacznie szukać stałego dyrygenta „w celu znalezienia najlepszej osoby, a nie łatwo dostępnej”.

„Jesteśmy wystarczająco silni, aby przetrwać ten okres, podczas gdy szukamy kogoś nowego” – powiedział.

W czwartek firma poinformowała o decyzji Dudamela 175 muzyków. Neff powiedział, że niektórzy zauważyli zmianę w ich relacjach z Dudamelem w ciągu ostatnich kilku miesięcy i odczuli ulgę, że teraz jest rozwiązanie.

– Spodziewali się, że coś się wydarzy – powiedział. „Jest rozczarowanie i smutek, ale jest to także chwila ulgi, wiedząc, co się dzieje”.