Po 14 latach prowadzenia Frick Collection, podczas których muzeum sztuki w końcu dokonało kontrowersyjnej rozbudowy swojej rezydencji Gilded Age przy Piątej Alei i tymczasowo zamieszkało w modernistycznym budynku Breuer Building przy Madison Avenue, jego dyrektor, Iana SzaferaPowiedział, że w przyszłym roku odejdzie na emeryturę.
„Moim celem jest pozostawienie organizacji w dobrej kondycji programowej i finansowej i to będzie wszystko” – powiedziała 72-letnia Szafa w rozmowie telefonicznej. „Mam nadzieję, że będę mógł przekazać to komuś z nowymi pomysłami”.
Oświadczenie to jest ostatnią z serii znaczących rezygnacji złożonych przez długoletnich dyrektorów głównych muzeów, w tym Muzeum Guggenheima, Muzeum Sztuki w Filadelfii, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco i Whitney Museum of American Art. Ponadto kontrakt Glenna D. Lurie, wieloletni dyrektor MoMA, straci stanowisko w przyszłym roku.
Takie zmiany przywództwa zapewniły instytucjom kulturalnym możliwość – a nawet mandat – ponownej kalibracji, zwłaszcza w czasie, gdy opisy stanowisk stają się coraz bardziej złożone, a obawy dotyczące różnorodności stają się coraz bardziej naglące.
Obiekt Frick jest szczególnie związany z przeszłością ze względu na zabytkową kolekcję dawnych mistrzów, takich jak Bellini, Rembrandt, Vermeer i Hals, a także lokalizację w historycznej dawnej rezydencji przemysłowca Henry'ego Claya Fricka z 1914 r., zaprojektowanej przez Carriera i Hastingsa.
Chociaż wiele muzeów zmodyfikowało swoje programy w odpowiedzi na duże zapotrzebowanie na sztukę współczesną w ostatniej dekadzie, Frick under Wardropper niezmiennie trzyma się swoich założycielskich zasad, koncentrując się na dziełach sztuki od renesansu do początków XX wieku.
Dopiero niedawno w swoim tymczasowym domu, dawnym Whitney Museum, wydawało się, że Frick poluzował krawat, pokazując Turnera, Sargenta i Fragonardsa obok wystawy poświęconej czarnemu malarzowi Barclayowi L. Hendricksowi (1945-2017), pierwszemu artyście of Color organizować indywidualną wystawę w muzeum od jego powstania w 1935 roku.
Niedawno muzeum zaprezentowało także „Żywa historia: dziwne perspektywy i starzy mistrzowie„Wraz z czterema współczesnymi artystkami – Doronem Langbergiem, Salmanem Toorem, Giną Gribbon i Toyinem Ogerem Odutolą – prezentują prace poruszające kwestie tożsamości płciowej i queer, narracje wcześniej wykluczone w muzeum skupiającym się na sztuce europejskiej.
„Musiałem o tym porozmawiać z niektórymi sekretarkami, ponieważ zaszło to dalej, niż sądzili, że to kasza” – powiedział o programie Wardropper. „Ale przyciągnęło to nowych widzów i nowe programy oraz otworzyło przed ludźmi pomysły na to, czym mogłoby być ziarno”.
Max Hollin, dyrektor Metropolitan Museum of Art, powiedział, że Szafer wykazał się „dyplomatycznymi cechami”, wprowadzając ziarno w teraźniejszość, jednocześnie oddając cześć przeszłości. „Otworzył dialog ze współczesnymi myślicielami i osobistościami kultury” – powiedział Hollin. „Frick może być postrzegany jako bardzo statyczna grupa. Myślę, że Ian to zmienił”.
Renowacja Fricka ma na celu unowocześnienie doświadczeń zwiedzających muzeum poprzez poprawę mobilności, udogodnień, infrastruktury i dostępności dla wózków inwalidzkich – w celu zaspokojenia potrzeb współczesnych odbiorców bez uszczerbku dla jakości budynku jak klejnot. Otwiera także odrestaurowane pomieszczenia mieszkalne Fricka i jego żony, Adelaide Howard Childs Frick na drugim piętrze, wcześniej wykorzystywane jako biura muzealne i niedostępne dla publiczności.
Przed pandemią frekwencja wynosiła średnio od 285 000 do 300 000 rocznie. Oczekuje się, że w rozbudowanym budynku roczny budżet operacyjny muzeum wynoszący około 30 milionów dolarów nieznacznie wzrośnie.
Jeśli chodzi o to, czy Frick powinien prezentować więcej przedstawień w stylu Hendrixa, Wardropper powiedział, że muzeum będzie nadal poszukiwać „równowagi”.
„Nie jesteśmy instytucją sztuki współczesnej i jesteśmy w mieście, w którym jest ich pełno” – powiedział. „Tam, gdzie możemy coś zmienić, to skrzyżowanie ze sztuką współczesną, które ma sens i nie tracimy z pola widzenia naszej misji, która polega na dalszym przyciąganiu młodszej publiczności zainteresowanej sztuką starożytną”.
„Myślę, że musimy pokazać zwłaszcza młodym ludziom, że jeśli skupią się na czymś i będą kopać głęboko, naprawdę mogą wydostać się na powierzchnię z czymś interesującym” – dodał.
Poprzednie wysiłki związane z ekspansją Frickowi wielokrotnie udaremniały tę ekspansję, a Wardropper wyraźnie nosi pewne blizny bojowe. W obliczu gwałtownych protestów… Próby renowacji muzeum nie powiodły się w latach 2014 i 2015, zanim propozycja Selldorf Architects została ostatecznie zatwierdzona w 2018 roku.
Konserwatorzy przyrody, projektanci, krytycy i architekci sprzeciwiali się wysiłkom Fricka zmierzającym do usunięcia jego spokojnego ogrodu przy East 70th Street, zaprojektowanego przez brytyjskiego architekta krajobrazu Russella Page'a, i obawiali się utraty kameralnej skali muzeum. Wśród demonstrantów byli członkowie Komisja ds. Ochrony Zabytków Nowego Jorkuwraz z koalicją Zjednoczcie się, aby ocalić Freeków.
„Ogrody to dzieła sztuki” – powiedział wówczas Robert M. Stern, dziekan Wydziału Architektury Uniwersytetu Yale. „To dzieło Russella Page'a, jednego z czołowych projektantów ogrodów XX wieku, jest w doskonałym stanie i jako takie powinno być szanowane. Jest nie mniej ważne niż gobelin czy nawet obraz i uważam, że muzeum ma obowiązek uznają jego znaczenie.”
Sprzeciwiali się także przekształceniu przez muzeum sali muzycznej w prywatną salę wystawową. Sala muzyczna, w której miały odbywać się występy i pogadanki, została przeniesiona pod ziemię. Ale Wardropper powiedział, że nie ma złej woli i był zadowolony z wyniku. „Jedyne, czego nie dostaliśmy, to dok załadunkowy” – powiedział.
„Nie mogłem chować urazy i pozostać nieszczęśliwym, musiałem iść dalej” – powiedział. „Kilka lat temu poczułem się pokonany, ale większą satysfakcję daje mi świadomość, że dotarliśmy do końca. Wciąż jest kilku sąsiadów, którzy nie są do końca zadowoleni, ale myślę, że większość ludzi zdała sobie sprawę, że grys potrzebować tego.
Zgodnie z obecnym planem, przygotowanym przez Annabelle Selldorf, Frickesowie przywracają ogród zgodnie z pierwotną wizją Page, w porozumieniu z Linden B. Miller, projektantką ogrodów i działaczem na rzecz ochrony przyrody. Zamiast budować nad ogrodem, jak planowano wcześniej, Frick zbudował pod nim. Dzięki nowemu łączu zwiedzający będą mogli teraz przenieść się z muzeum do biblioteki informacji o sztuce bez konieczności wychodzenia z niego.
Nowy Frick, którego otwarcie zaplanowano na koniec tego roku, obejmuje także nowe centrum edukacyjne, małą kawiarnię i powiększony sklep muzealny. (Ograniczenia wstępu dzieci w wieku 10 lat i starszych nałożone przez firmę Frick pozostaną w mocy.)
Jeśli chodzi o dalsze losy, Wardropper powiedział, że pracuje nad dwiema książkami, jedną z Selldorfem na temat renowacji, a drugą o Fricku i jego córce Helen jako kolekcjonerach. „Nie mogę się doczekać chwili odpoczynku” – powiedział.
Podczas gdy zarząd będzie prowadził międzynarodowe poszukiwania jego następcy, Wardropper powiedział, że byłoby wspaniale, gdyby ta osoba pochodziła „od wewnątrz” i wyraził nadzieję, że tak się stanie. Xavier F. łosoś, Zastępca dyrektora i główny koordynator „będzie jednym z kandydatów”.
Z doktoratem Warduber posiada tytuł magistra historii sztuki uzyskany na Uniwersytecie Nowojorskim, a wcześniej spędził dziesięć lat w Metropolitan Museum of Art, kończąc tam swoją kadencję na stanowisku kierownika Wydziału Rzeźby Europejskiej i Sztuk Dekoracyjnych. Dwadzieścia lat wcześniej pracował w Art Institute of Chicago, gdzie pełnił funkcję kuratora europejskiej sztuki dekoracyjnej, rzeźby i sztuki starożytnej.
Podczas swojej pracy w hotelu Frick Wardropper nadzorował kampanię kapitałową o wartości 290 milionów dolarów na renowację, z czego około 83 procent, czyli 242 miliony dolarów, zostało zebranych do tej pory.
Zwiększył także Radę Nadzorczą do 24 z 18 (jest trzech potomków Fricka i jeden członek honorowy) oraz opracował „Seria rozrywkowa”Koktajle z AminemDla YouTube — podczas pandemii dyskusja na temat dzieł sztuki znajdujących się w kolekcji była połączona z napojem związanym z epoką (stało się to książką i stało się światowym hitem wśród wielu osób, które nigdy wcześniej nie odwiedziły muzeum).
Trwająca już ósmy rok współpraca The Fricka ze Szkołą Filmową w Getcie umożliwia młodym filmowcom dostęp do kolekcji muzeum.
Ponieważ projekt budowlany nie został jeszcze ukończony, Wardropper nadal ma pracę do wykonania, polegającą na sprowadzeniu dzieł sztuki i personelu z powrotem do pierwotnego miejsca, a także zbieraniu pieniędzy na wystawy do 2027 r. „To będzie bardzo intensywny rok” – powiedział .
Dyrektor stwierdził jednak również, że pozytywnie ocenia możliwość dalszego stania się muzeum bardziej otwartym i dostępnym dla większej liczby zwiedzających.
„Frick był tą wieżą z kości słoniowej, do której wielu ludzi wyrzuciło klucz” – powiedział. „Myślę, że to otworzyliśmy”.
„Twitter geek. Nieprzejednany czytelnik. Dumny fanatyk mediów społecznościowych. Subtelnie czarujący muzyczny nerd.”
More Stories
Barry Keoghan dołącza do Cilliana Murphy’ego w serialu Netflix „Peaky Blinders”.
Koreańska piosenkarka popowa Taeil opuszcza grupę śpiewającą z powodu oskarżeń o przestępstwa na tle seksualnym
„Swifties for Kamala” zbiera pieniądze od celebrytów i pieniądze na kampanię dla Demokratów