20 września, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Filipiny twierdzą, że chiński statek staranował statek straży przybrzeżnej i łódź zaopatrzeniową w sporne mielizny

Filipiny twierdzą, że chiński statek staranował statek straży przybrzeżnej i łódź zaopatrzeniową w sporne mielizny

Starszy urzędnik bezpieczeństwa Filipin powiedział Associated Press, że wśród filipińskich członków załogi nie było ofiar i trwa ocena uszkodzeń obu statków.

Dwa incydenty w pobliżu Second Thomas Shoal, gdzie Chiny wielokrotnie próbowały odizolować filipińską placówkę marynarki wojennej, mogły być gorsze, gdyby statki nie były w stanie szybko oddalić się od chińskich jednostek, powiedział urzędnik. Urzędnik wypowiadał się pod warunkiem zachowania anonimowości ze względu na brak uprawnień do publicznego wypowiadania się w tej sprawie.

Rozległe roszczenia terytorialne Chin na Morzu Południowochińskim, w tym na wyspach u wybrzeży Filipin, zwiększyły napięcie i wciągnęły w spór Stany Zjednoczone, wieloletniego sojusznika Filipin.

Używał inicjałów oficjalnej nazwy Chin, Chińskiej Republiki Ludowej, oraz nazwy używanej przez Filipiny w odniesieniu do Drugiej Ławicy Thomasa. Dodała, że ​​Waszyngton wraz ze swoimi sojusznikami pomaga chronić suwerenność Filipin i wspiera wolny i otwarty region Indo-Pacyfiku.

Chińska straż przybrzeżna stwierdziła, że ​​filipińskie statki „przekroczyły” chińskie wody „bez zezwolenia” pomimo wielokrotnych ostrzeżeń radiowych, co skłoniło statki do ich zatrzymania. Za spowodowanie kolizji obwiniała filipińskie statki.

„Zachowanie strony filipińskiej poważnie narusza międzynarodowe przepisy dotyczące unikania kolizji na morzu i zagraża bezpieczeństwu żeglugi naszych statków” – stwierdziła chińska straż przybrzeżna w oświadczeniu opublikowanym na swojej stronie internetowej.

READ  Malejąca liczba weteranów D-Day wzywa do upamiętnienia lekcji II wojny światowej w rocznicę

Władze chińskie oświadczyły, że zatrzymują filipińskie statki przewożące „nielegalne materiały budowlane”.

Grupa zadaniowa rządu Filipin zajmująca się Morzem Południowochińskim stwierdziła, że ​​do kolizji doszło, gdy dwie filipińskie łodzie zaopatrzeniowe, którym towarzyszyły dwa statki filipińskiej straży przybrzeżnej, zmierzały w celu dostarczenia żywności i innych zapasów na teren wojskowy objęty chińską blokadą.

Dodała, że ​​działania chińskich statków „rażąco lekceważyły ​​Kartę Narodów Zjednoczonych (UNCLOS)” i międzynarodowe przepisy mające na celu zapobieganie kolizjom morskim.

Kiedy filipińskie statki dostarczają zaopatrzenie filipińskiej piechoty morskiej i marynarzom stacjonującym na spornych mieliznach, często dochodzi do bliskich kolizji. Ale to był pierwszy raz, kiedy filipińskie władze ogłosiły, że ich statki zostały uderzone przez chińskie statki.

W przeszłości chińscy urzędnicy bagatelizowali zarzuty, jakoby chińskie statki egzekwujące roszczenia terytorialne Pekinu były w rzeczywistości statkami paramilitarnymi przebranymi za łodzie rybackie.

Pomimo wysiłków Chin jedna z dwóch łodzi była w stanie manewrować i dostarczać zaopatrzenie małej jednostce stacjonującej na pokładzie osieroconego okrętu wojennego BRP Sierra Madre – podała grupa zadaniowa.

Morze Południowochińskie to jeden z najbardziej ruchliwych szlaków handlowych na świecie. Spory dotyczą Chin, Filipin, Wietnamu, Malezji, Tajwanu i Brunei i stanowią punkt zapalny na delikatnej linii podziału w rywalizacji USA-Chiny w regionie.

Na początku sierpnia statek chińskiej straży przybrzeżnej użył armatki wodnej przeciwko jednej z dwóch filipińskich łodzi zaopatrzeniowych, aby uniemożliwić mu zbliżenie się do Drugiej Ławicy Thomasa. To rozgniewało prezydenta Ferdynanda Marcosa Jr. i skłoniło Ministerstwo Spraw Zagranicznych w Manili do wezwania ambasadora Chin do złożenia ostrego protestu.

Waszyngton odpowiedział ponawiając ostrzeżenie, że jest zobowiązany do obrony Filipin jako sojusznika traktatowego.

Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych oskarżyło Waszyngton o „grożenie Chinom” poprzez podnoszenie możliwości aktywacji traktatu o wzajemnej obronie między USA i Filipinami. Pekin wielokrotnie ostrzegał Stany Zjednoczone przed ingerencją w regionalne spory terytorialne.

READ  Śmierć Darii Duginy: Stany Zjednoczone uważają, że elementy w ukraińskim rządzie pozwoliły na zamach pod Moskwą, podają źródła

Ambasador Unii Europejskiej w Manili Luc Veron powiedział, że wydarzenia „oraz ich powtarzanie i intensyfikacja są niebezpieczne i bardzo niepokojące”. Dodał, że Unia Europejska przyłącza się do Filipin „w ich wezwaniu do pełnego poszanowania prawa międzynarodowego na Morzu Południowochińskim”.

Orzeczenie arbitrażu z 2016 r. na podstawie Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza unieważniło roszczenia Pekinu ze względów historycznych do niemal całego Morza Południowochińskiego. Chiny odmówiły udziału w arbitrażu, o który zwróciły się Filipiny, odrzuciły orzeczenie i nadal je kwestionują.

___

Powiązany pisarz prasowy Huizhong Wu z Bangkoku przyczynił się do powstania tego raportu.