ExxonMobil i Chevron, dwie największe amerykańskie firmy naftowe, odnotowały w piątek stosunkowo niewielki wzrost zysków, ponieważ zostały zmuszone do prowadzenia działalności w obliczu niższych cen ropy i gazu ziemnego.
Powolne, ale wciąż dobre wyniki nastąpiły po rekordowych zyskach w 2022 r., kiedy rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała gwałtowny wzrost cen paliw kopalnych przez większą część roku. Do końca 2022 roku niższy popyt na paliwa w Europie i Azji pomógł obniżyć ceny. Rafinerie nadal osiągały dobre wyniki, co pomogło Exxon i Chevron zwiększyć ich przychody.
Exxon odnotował zysk w pierwszym kwartale w wysokości 11,4 mld USD, w porównaniu do 5,95 mld USD rok wcześniej. Jest to jednak spadek w porównaniu z 12,8 miliardami dolarów osiągniętymi w czwartym kwartale 2022 roku.
Chevron radził sobie nieco lepiej, odnotowując zyski w wysokości prawie 6,6 miliarda dolarów w pierwszym kwartale, co stanowi poprawę w stosunku do 6,3 miliarda dolarów i 6,4 miliarda dolarów z poprzedniego roku w czwartym kwartale 2022 roku.
Dyrektor generalny Exxon, Darren Woods, wyraził wiarę w przyszłość, choć powiedział, że globalne perspektywy dla rynków energii będą w dużej mierze zależeć od ożywienia gospodarczego w Chinach.
„Zapotrzebowanie na benzynę wydaje się bardzo rozsądne” – powiedział Woods. „Wydaje się, że popyt na samoloty i środki transportu rośnie. Perspektywy wyglądają bardzo dobrze.”
Popyt na benzynę, olej napędowy i inne paliwa wzrósł wraz z wychodzeniem światowej gospodarki ze spowolnienia spowodowanego pandemią w latach 2020 i 2021. Jednak pomimo wyższych cen ropy i paliw przez większą część minionego roku, obie firmy ostrożnie podchodzą do zwiększania inwestycji w celu zwiększenia produkcji.
Chociaż obie firmy zwiększyły produkcję w ciągu ostatnich dwóch lat w basenie permu, który leży na granicy Teksasu i Nowego Meksyku, ostatnia produkcja Chevron nie spełniła wcześniejszych oczekiwań. Oba skupiły się bardziej na zwrocie gotówki akcjonariuszom poprzez zwiększenie dywidend i wykup akcji własnych.
„Podczas gdy rynki towarowe pozostają niepewne, nasze podejście pozostaje niezmienione” — powiedział Mike Wirth, dyrektor generalny Chevron. „Zastosowanie dyscypliny kapitałowej i kosztowej do przewagi aktywów zarówno w tradycyjnym, jak i nowym biznesie energetycznym oznacza stały zwrot gotówki dla akcjonariuszy”.
Exxon kontynuuje zwiększanie wydobycia na głębokich wodach u wybrzeży Gujany i ogłosił w tym tygodniu, że rozpocznie tam piąty projekt, w ramach którego spodziewa się wydobyć 250 000 baryłek ropy dziennie począwszy od 2026 roku.
Exxon, Chevron i inne firmy naftowe pojawiają się od 2022 roku z rekordowymi zyskami, po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym, która spowodowała gwałtowny wzrost cen ropy naftowej i gazu ziemnego. Jednak od tego czasu ceny paliw kopalnych stopniowo spadały, pomimo spadku zapasów ropy w USA, ponieważ inwestorzy są coraz bardziej przekonani, że światowa gospodarka i popyt na energię zwalniają.
W ostatnich dniach cena ropy spadła poniżej 80 dolarów za baryłkę, po skoku do ponad 120 dolarów w czerwcu ubiegłego roku. Ceny nieco się ustabilizowały po tym, jak Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) uzgodniła z Rosją i jej sojusznikami na początku tego miesiąca ograniczenie wydobycia ropy naftowej o 1,2 miliona baryłek dziennie do końca roku. Rzeczywiste cięcia wyniosły około połowy tej kwoty, co oznacza spadek o mniej niż 1 procent światowych dostaw.
Dostawy pozostają silne. Eksport rosyjskiej ropy i gazu nie spadł tak bardzo, jak oczekiwali eksperci po tym, jak kraje europejskie zaczęły go mniej kupować. Dzieje się tak dlatego, że Chiny, Indie i inne kraje rozwijające się kupują więcej rosyjskiej ropy i gazu.
Światowe ceny LNG spadły od początku roku o 45 procent. W Stanach Zjednoczonych regularne ceny benzyny spadły o około 12 procent, a ceny oleju napędowego o 14 procent w ciągu ostatnich 12 miesięcy, według autoklubu AAA. Globalny popyt na ropę i LNG wciąż rośnie, ale powoli.
Spadek cen paliw kopalnych jest częściowo spowodowany wyjątkowo ciepłą pogodą na półkuli północnej, a zwłaszcza w Europie zeszłej zimy, która zmniejszyła popyt na gaz ziemny i olej opałowy. Ale obawy, że globalne spowolnienie gospodarcze ograniczy działalność produkcyjną, przekonały wielu handlowców, że ceny będą nadal spadać.
Istnieją inne przyczyny słabego popytu na benzynę w najbliższych latach. W tym tygodniu Międzynarodowa Agencja Energii przewidywała, że jeden na pięć nowych samochodów sprzedanych w tym roku będzie elektryczny, w porównaniu z 2% cztery lata temu. Organizacja twierdzi, że sprzedaż samochodów na baterie przyspieszy w ciągu dekady w Chinach, Stanach Zjednoczonych i Europie.
Pan Wirth powiedział, że podczas gdy popyt na olej napędowy spadł, popyt na paliwo do silników odrzutowych wzrósł. „Zapotrzebowanie na benzynę na całym świecie w zasadzie powróciło do poziomów sprzed pandemii” – powiedział. „W Azji obserwujemy powrót popytu, ponieważ Chiny nadal się otwierają i zwiększają mobilność”.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych