Waszyngton — Departament Sprawiedliwości złożył w czwartek pozew federalny, oskarżając Ticketmaster i jego spółkę-matkę Live Nation o nielegalną monopolizację branży rozrywki na żywo kosztem zarówno bywalców koncertów, jak i artystów.
W 128-stronicowy pozew cywilny Urzędnicy federalni w postępowaniu złożonym przed Sądem Okręgowym Stanów Zjednoczonych dla Południowego Okręgu Nowego Jorku zarzucili Live Nation, że Live Nation w sposób niezgodny z prawem zniechęcała konkurencję i nadmiernie obciążała konsumentów, częściowo poprzez posiadanie spółki Ticketmaster, skutecznie dając jej kontrolę nad znaczną częścią rynku rozrywki na żywo .
Urzędnicy Departamentu Sprawiedliwości oświadczyli w czwartek, że starają się wprowadzić zmiany strukturalne w sposobie prowadzenia działalności firmy, co może obejmować podział obu podmiotów.
W 2022 roku Menedżer biletów Niewłaściwe zarządzanie sprzedażą biletów na trasę koncertową The Eras Tour Taylor Swift Wywołało to masowe oburzenie opinii publicznej w związku z kontrolą Live Nation nad branżą rozrywkową i biletową. CBS News wcześniej informowało, że gdy wyszło na jaw fiasko Swifta, wydział antymonopolowy Departamentu Sprawiedliwości prowadził już dochodzenie w sprawie firmy.
Pozew
Prokurator generalny Merrick Garland ogłosił sprawę w Departamencie Sprawiedliwości, przedstawiając zarzuty leżące u podstaw skargi.
„Zarzucamy, że Live Nation zbyt długo nielegalnie monopolizowało rynki branży koncertów na żywo w Stanach Zjednoczonych. Czas to rozbić. Amerykanie są na to gotowi” – powiedziała Garland, znana fanka Swifta. Niezbyt subtelne nawiązanie do Jedna z jej piosenek.
W pozwie federalnym, do którego dołączyło 29 stanów i Dystrykt Kolumbii, oskarżono giganta branży rozrywkowej o tłumienie innowacji w branży poprzez stworzenie czegoś, co urzędnicy nazywają samonapędzającym się „kołem zamachowym”, wykorzystującym różne elementy biznesowe do pobierania wszystkich powiązanych opłat. Z koncertami.
Według skargi to koło zamachowe pozwala firmie pobierać od klientów opłaty, a następnie wykorzystywać te przychody do przyciągania głównych artystów i wiązania ich długoterminowymi umowami w celu sprzedaży większej liczby biletów.
„Monopol Live Nation oraz antykonkurencyjne zachowanie, które chroni i utrzymuje ten monopol, uderza w strunę właśnie dlatego, że zagrożona branża to branża, która od pokoleń inspiruje, bawi i rzuca wyzwanie Amerykanom” – stwierdzono w skardze. „Zachowanie, które podważa konkurencję, nie tylko szkodzi strukturze branży muzycznej na żywo i niezliczonym osobom, które w niej pracują, ale także szkodzi podstawom twórczej ekspresji i artyzmu, które leżą u podstaw naszych osobistych, społecznych i politycznych zyje.”
W 2010 roku federalne organy regulacyjne, w tym te z Departamentu Sprawiedliwości, zatwierdziły fuzję Live Nation i Ticketmaster, ostatecznie umożliwiając umieszczenie promocji, obiektów i branży sprzedaży biletów pod kontrolą jednej firmy.
Jednak w pozwie złożonym w czwartek stwierdzono, że od tego czasu stosunki te zaszkodziły amerykańskim konsumentom i stwarzają bariery dla artystów. Starsi urzędnicy Departamentu Sprawiedliwości zarzucili, że Live Nation i Ticketmaster bezprawnie naciskały na konsumentów w celu uzyskania pieniędzy nawet po zapłaceniu artystom, za pośrednictwem – jak to określili – monopolistycznych pośredników.
Ze skargi wynika, że Live Nation ma silnie uzbrojone firmy, którym grozi odwet finansowy w przypadku prowadzenia interesów z konkurentami, a także sprawuje kontrolę nad rynkiem, grożąc odwołaniem przyszłych wydarzeń, jeśli lokale nie zdecydują się na korzystanie wyłącznie z Ticketmaster.
Taka kontrola oznacza, że bywalcy koncertów płacą więcej za bilety, a artyści podróżujący podpisują długoterminowe umowy na występy wyłącznie w miejscach korzystających z programu sprzedaży biletów – stwierdził Departament Sprawiedliwości.
Live Nation stwierdziło w oświadczeniu, że pozew „nie rozwiąże ważnych dla fanów kwestii, dotyczących cen biletów, opłat za usługi i dostępu do programów na żądanie”. Firma stwierdziła,[c]Uznanie Ticketmaster za monopolistę może na krótką metę być sukcesem PR dla Departamentu Sprawiedliwości, ale przegrałoby to w sądzie, ponieważ ignoruje podstawowe zasady ekonomii rozrywki na żywo i zauważa, że „konkurencja stale zmniejsza udział Ticketmaster w rynku i marżę zysku”.
„Będziemy bronić się przed tymi bezpodstawnymi zarzutami, wykorzystamy tę okazję, aby rzucić światło na branżę i w dalszym ciągu nalegać na reformy, które naprawdę chronią konsumentów i artystów” – oznajmiło Live Nation.
Na posiedzeniu Senatu w styczniu 2023 r. artyści zaświadczyć O kontrolowaniu ich przez Live Nation. Clyde Lawrence z zespołu Lawrence’a zeznał, że siła Live Nation leży w tym, że jest promotorem, miejscem i firmą sprzedającą bilety.
„Ponieważ Live Nation jest właścicielem sali, zapewnia pieniądze na występ i sprzedaje bilety, ma ogromną władzę w negocjacjach z artystami” – powiedział komisji, podając przykład: Na jeden występ Lawrence ustalił cenę biletów na 30 dolarów. Po tym, jak Ticketmaster dodał 40% opłaty, fani płacili 42 dolary za bilet. Po opłaceniu obiektu zespół otrzymał 12 dolarów za bilet, z czego około połowa została przeznaczona na pokrycie kosztów trasy.
„Twitter geek. Nieprzejednany czytelnik. Dumny fanatyk mediów społecznościowych. Subtelnie czarujący muzyczny nerd.”
More Stories
Sabrina Carpenter zdobywa pierwsze miejsce na listach przebojów piosenką „Please Please Please”: NPR
Uraz głowy księżniczki Anny tylko pogłębia trwający kryzys królewski
Tamayo Perry, ratownik i aktor „Piratów z Karaibów”, zmarł po ataku rekina na Hawajach