Eksperymentalny naddźwiękowy odrzutowiec NASA jest gotowy do zaprezentowania się w czerwono-biało-niebieskiej kolorystyce przed swoim dziewiczym lotem, podczas którego po cichu przełamie barierę dźwięku nad Ziemią.
Samolot X-59 Quiet SuperSonic Technology (Quessst) wjeżdża do hangaru lakierniczego w zakładzie Lockheed Martin Skunk Works w Palmdale w Kalifornii 14 listopada 2023 r. Kolorystyka samolotu została zmieniona z zielonej na białą z dźwiękiem. Niebieski spód i czerwone akcenty na skrzydłach.
Jednak nowe malowanie Patriotic to coś więcej niż tylko estetyka. Farba pomoże chronić X-59 przed wilgocią i korozją, a konstrukcja zawiera również kluczowe oznaczenia bezpieczeństwa, które pomogą w operacjach naziemnych i powietrznych. Po ukończeniu prac malarskich zespół odpowiedzialny za eksperymentalny samolot dokona dokładnych ostatecznych pomiarów masy i kształtu, aby udoskonalić projekt X-59.
„Jesteśmy bardzo podekscytowani osiągnięciem tego etapu misji. Kiedy X-59 wyjedzie z hangaru w nowym malowaniu i barwach, przewiduję, że ten moment zapiera mi dech w piersiach, ponieważ zobaczę, jak nasza wizja nabiera życia”. Cathy Bahm, kierownik projektu demonstracyjnego na niskich lotach – stwierdził w oświadczeniu. „Przyszły rok będzie wielkim rokiem dla X-59 i ekscytujące będzie to, że w końcu wygląd zewnętrzny samolotu będzie pasował do niesamowitej misji, która stoi przed nami”.
Powiązany: Zobacz, jak naukowo wyglądający „cichy” naddźwiękowy odrzutowiec NASA X-59 wyłania się z hangaru (wideo)
Przełamanie bariery dźwięku uderzeniem, a nie hukiem
X-59 zaprojektowano nie tylko tak, aby latał szybciej niż dźwięk, ale także generował mniej hałasu w przypadku przekroczenia bariery dźwięku. Zamiast wydawać grzmot dźwiękowy, gdy uderzy w siłę Macha-1, samolot powinien wydać dźwiękowe „uderzenie” podobne do dźwięku zamykających się drzwi samochodu z dużej odległości.
Samolot jest budowany przez firmę Lockheed Martin w zakładzie produkującym zaawansowane samoloty Skunk Works w Palmdale w Kalifornii. Po ukończeniu X-59 przeleci nad niewybranymi jeszcze społecznościami w Stanach Zjednoczonych, a jego operatorzy będą następnie zbierać od mieszkańców dane na temat hałasu powodowanego przez samolot.
Jeśli program X-59 zakończy się sukcesem, może zmienić przepisy, które obecnie zabraniają latania naddźwiękowymi statkami powietrznymi nad lądem.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Kiedy astronauci wystartują?
Podróż miliardera w kosmos jest „ryzykowna”
Identyczne ślady dinozaurów odkryto na dwóch kontynentach