Eksperymentalny naddźwiękowy odrzutowiec NASA jest gotowy do zaprezentowania się w czerwono-biało-niebieskiej kolorystyce przed swoim dziewiczym lotem, podczas którego po cichu przełamie barierę dźwięku nad Ziemią.
Samolot X-59 Quiet SuperSonic Technology (Quessst) wjeżdża do hangaru lakierniczego w zakładzie Lockheed Martin Skunk Works w Palmdale w Kalifornii 14 listopada 2023 r. Kolorystyka samolotu została zmieniona z zielonej na białą z dźwiękiem. Niebieski spód i czerwone akcenty na skrzydłach.
Jednak nowe malowanie Patriotic to coś więcej niż tylko estetyka. Farba pomoże chronić X-59 przed wilgocią i korozją, a konstrukcja zawiera również kluczowe oznaczenia bezpieczeństwa, które pomogą w operacjach naziemnych i powietrznych. Po ukończeniu prac malarskich zespół odpowiedzialny za eksperymentalny samolot dokona dokładnych ostatecznych pomiarów masy i kształtu, aby udoskonalić projekt X-59.
„Jesteśmy bardzo podekscytowani osiągnięciem tego etapu misji. Kiedy X-59 wyjedzie z hangaru w nowym malowaniu i barwach, przewiduję, że ten moment zapiera mi dech w piersiach, ponieważ zobaczę, jak nasza wizja nabiera życia”. Cathy Bahm, kierownik projektu demonstracyjnego na niskich lotach – stwierdził w oświadczeniu. „Przyszły rok będzie wielkim rokiem dla X-59 i ekscytujące będzie to, że w końcu wygląd zewnętrzny samolotu będzie pasował do niesamowitej misji, która stoi przed nami”.
Powiązany: Zobacz, jak naukowo wyglądający „cichy” naddźwiękowy odrzutowiec NASA X-59 wyłania się z hangaru (wideo)
Przełamanie bariery dźwięku uderzeniem, a nie hukiem
X-59 zaprojektowano nie tylko tak, aby latał szybciej niż dźwięk, ale także generował mniej hałasu w przypadku przekroczenia bariery dźwięku. Zamiast wydawać grzmot dźwiękowy, gdy uderzy w siłę Macha-1, samolot powinien wydać dźwiękowe „uderzenie” podobne do dźwięku zamykających się drzwi samochodu z dużej odległości.
Samolot jest budowany przez firmę Lockheed Martin w zakładzie produkującym zaawansowane samoloty Skunk Works w Palmdale w Kalifornii. Po ukończeniu X-59 przeleci nad niewybranymi jeszcze społecznościami w Stanach Zjednoczonych, a jego operatorzy będą następnie zbierać od mieszkańców dane na temat hałasu powodowanego przez samolot.
Jeśli program X-59 zakończy się sukcesem, może zmienić przepisy, które obecnie zabraniają latania naddźwiękowymi statkami powietrznymi nad lądem.
More Stories
Kiedy astronauci wystartują?
Podróż miliardera w kosmos jest „ryzykowna”
Identyczne ślady dinozaurów odkryto na dwóch kontynentach