Kontenery w porcie Yangshan w Szanghaju, Chiny, 6 sierpnia 2019 r.
Piosenka Ali | Reutera
PEKIN – Chiński eksport wzrósł w grudniu bardziej niż oczekiwano, ale nie zrównoważył ogólnego spadku w 2023 r., jak wykazały w piątek dane celne.
Eksport w dolarach amerykańskich wzrósł w zeszłym miesiącu o 2,3% rok do roku, więcej niż prognoza sondażu Reutersa mówiąca o wzroście o 1,7%.
Według danych celnych w 2023 r. eksport spadł o 4,6%, a import o 5,5%.
Import w ujęciu dolarowym wzrósł w grudniu o 0,2% w porównaniu z rokiem poprzednim. To nieco mniej niż wzrost o 0,3% oczekiwany przez analityków ankietowanych przez Reuters.
Popyt na chińskie towary spadł w związku ze spowolnieniem globalnego wzrostu, a handel kraju z głównymi partnerami spadł w 2023 r.
W 2023 r. największym regionalnym partnerem handlowym Chin było Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej, a za nim plasowała się Unia Europejska.
Wśród krajów największym partnerem handlowym Chin pozostały Stany Zjednoczone.
Rosja była rzadkim jasnym punktem – eksport Chin do tego kraju w 2023 r. wzrósł o prawie 47%, a import o prawie 13%.
„Chińscy producenci spodziewają się wzrostu produkcji w całym 2024 r. w związku ze zwiększonym globalnym popytem, wyższymi wydatkami klientów i inwestycjami w nowe produkty” – stwierdził Caixin w grudniowym komunikacie PMI dla przemysłu.
Indeks wykazał niewielką poprawę w porównaniu do listopada. „Jednak optymizm spadł w porównaniu z listopadem i pozostał poniżej średniej z serii”.
W raporcie zaobserwowano także spadek subindeksu zatrudnienia. „Firmy często zgłaszały, że zdecydowały się nie zastępować dobrowolnie odejść ani nie zmniejszać zatrudnienia, ponieważ popyt był słabszy niż oczekiwano” – wynika z analizy Caixina.
„Nasz bazowy scenariusz zakłada wzrost eksportu o 2% w 2024 r. po spadku o 5%”. [in 2023]. „Jeśli eksport spowolni bardziej niż oczekiwano, decydenci zaczną bardziej aktywnie wspierać politykę wewnętrzną” – stwierdził w raporcie z 5 stycznia Larry Hu, główny ekonomista ds. Chin w firmie Macquarie.
W ostatnich danych handlowych Chin jasnym punktem był przemysł samochodowy. Oczekuje się, że w 2023 roku kraj ten wyprzedzi Japonię w pozycji największego eksportera samochodów na świecie.
Sarah Tan, ekonomistka Moody's Analytics, stwierdziła, że szybki rozwój rynku samochodów elektrycznych, a także popyt ze strony Rosji pomogły zwiększyć eksport samochodów z Chin.
„Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r. wielu producentów samochodów opuściło kraj, aby producenci chińscy wypełnili lukę” – stwierdziła w e-mailu. „W pierwszych jedenastu miesiącach 2023 roku dostawy pojazdów do Rosji były wartościowo prawie sześciokrotnie wyższe niż w 2022 roku”.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych