PEKIN (Reuters) – Chiny oświadczyły w piątek, że zwrócą się o pozwolenia na eksport niektórych produktów grafitowych w celu ochrony bezpieczeństwa narodowego, co stanowi najnowsze posunięcie mające na celu kontrolę dostaw tego niezbędnego minerału w odpowiedzi na wyzwania związane z ich dominacją w światowym przemyśle.
Chiny są największym na świecie producentem i eksporterem grafitu. Rafinuje także ponad 90% światowego grafitu, tworząc materiał stosowany w prawie wszystkich anodach akumulatorów pojazdów elektrycznych, czyli ujemnie naładowaną część akumulatora.
„To odważne i nieoczekiwane posunięcie Chin w zakresie grafitu zaskoczyło nas, ponieważ nadeszło znacznie wcześniej, niż ktokolwiek się spodziewał” – powiedział Ken Huynh, dyrektor handlowy Alkemy Capital Investments, która koncentruje się na rozwijaniu projektów w sektorze minerałów przetwarzających energię. .
Pekin wymaga zezwoleń na eksport w czasie, gdy wiele zagranicznych rządów zwiększa presję na chińskie firmy w związku z ich praktykami przemysłowymi.
Unia Europejska rozważa nałożenie ceł na samochody elektryczne produkowane w Chinach, argumentując, że korzystają one nieuczciwie z dotacji. Ponadto na początku tego tygodnia rząd USA rozszerzył ograniczenia w dostępie chińskich firm do półprzewodników, w tym wstrzymując sprzedaż bardziej zaawansowanych chipów AI produkowanych przez firmę Nvidia.
Obostrzenia są podobne do tych, które od 1 sierpnia nałożono na dwa metale wykorzystywane do produkcji chipów: gal i german. Ograniczenia ograniczyły ostatnio eksport tych minerałów i podniosły ceny poza granicami kraju.
Chińskie Ministerstwo Handlu stwierdziło, że przejście na grafit „sprzyja zapewnieniu bezpieczeństwa i stabilności globalnego łańcucha dostaw i łańcucha przemysłowego oraz sprzyja lepszej ochronie bezpieczeństwa narodowego i interesów”.
Dodała, że nie jest skierowany do żadnego konkretnego kraju. Według chińskich danych celnych do największych odbiorców grafitu z Chin zaliczają się Japonia, Stany Zjednoczone, Indie i Korea Południowa.
Zgodnie z nowymi ograniczeniami od 1 grudnia Chiny będą wymagać od eksporterów ubiegania się o pozwolenia na transport dwóch rodzajów grafitu, w tym grafitu syntetycznego o wysokiej czystości, wysokiej twardości i dużej gęstości oraz płatków i produktów z grafitu naturalnego.
Ministerstwo Handlu poinformowało, że trzy rodzaje „wysoce wrażliwych” elementów grafitowych zostały już poddane tymczasowej kontroli i znajdują się na nowym wykazie.
Jednocześnie zniesiono tymczasowe kontrole pięciu pierwiastków mniej wrażliwych niż grafit stosowany w podstawowych gałęziach przemysłu, takich jak stal, metale i chemikalia.
Wraz ze wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych producenci samochodów ścigają się, aby zabezpieczyć dostawy spoza Chin, ale pojawiają się niedobory.
„W związku z tymi nowymi ograniczeniami w eksporcie grafitu południowokoreańskie firmy, które w dużym stopniu polegają na Chinach w zakresie importu grafitu, będą musiały szukać alternatyw, takich jak kopalnie w Stanach Zjednoczonych czy Australii, ale dla wielu prawdopodobnie zwiększy to obciążenie kosztami”, Kang Dong powiedział.. -Jin, analityk w Hyundai Motor Securities.
Ministerstwo Handlu Korei Południowej poinformowało w oświadczeniu, że odbyło w piątek spotkanie z producentami baterii i materiałów na temat reakcji na ograniczenia eksportowe.
„Rząd Korei Południowej będzie ściśle się komunikował, aby uniknąć przerw w produkcji w sektorze akumulatorów litowo-jonowych” – powiedziała południowokoreańska minister przemysłu Ahn Deok-gyun.
Rzecznik japońskiego rządu Hirokazu Matsuno powiedział w piątek, że kraj planuje zapytać Chiny o „politykę operacyjną” nowych środków i podejmie „odpowiednie kroki”, jeśli naruszą one zasady Światowej Organizacji Handlu.
Po tym ogłoszeniu akcje nowych spółek energetycznych i producentów baterii w Chinach wzrosły.
Efekt nie jest jasny
Analitycy stwierdzili, że nie jest jasne, jaki wpływ nowe środki będą miały na grafit w perspektywie krótkoterminowej.
„Ta kontrola nie oznacza całkowitego zakazu, a poprzednia tymczasowa kontrola nie miała znaczącego wpływu na żadną branżę” – powiedział Evan Lam, starszy analityk w Counterpoint Research.
Według Mysteel ceny płatków grafitu naturalnego osiągnęły w tym tygodniu 3950 juanów (539,62 dolarów) za tonę, co oznacza spadek o 25,5% w porównaniu z początkiem tego roku ze względu na niższy popyt ze strony sektora pojazdów elektrycznych – twierdzi Mysteel.
„Działanie to mogłoby skierować ich na ścieżkę wzrostową na arenie międzynarodowej, przy jednoczesnym utrzymaniu niskich cen krajowych dla chińskich producentów akumulatorów” – powiedział Tom Kavanagh, szef działu metali do akumulatorów w firmie Argus.
Jednak eksport prawdopodobnie wzrośnie przed 1 grudnia, zwłaszcza do krajów o ugruntowanej branży akumulatorów, takich jak Japonia, Korea Południowa i Stany Zjednoczone, powiedział Echo Ma, analityk w Rystad Energy.
W ostatnich latach Chiny ograniczyły wydobycie grafitu naturalnego w celu ochrony środowiska, a zamiast tego od 2021 r. zwiększyły produkcję grafitu syntetycznego. Według firmy konsultingowej Mysteel forma syntetyczna stanowi obecnie 70% chińskiej produkcji.
(1 dolar = 7,3200 chińskiego juana)
(Reportaż: Siye Liu, Amy Love i Dominic Paton w Pekinie, Brenda Goh w Szanghaju, Heikung Yang w Seulu oraz Nick Carey i Eric Onstad w Londynie; przygotowanie: Mohammed do biuletynu arabskiego; przygotowanie: Mohammed do biuletynu arabskiego) Redakcja autorstwa Christophera Cushinga i Christiana Schmollingera
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych