28 grudnia, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Blue Origin przedstawia makietę prototypu lądownika księżycowego Blue Moon

Blue Origin przedstawia makietę prototypu lądownika księżycowego Blue Moon

WASZYNGTON – Blue Origin zaprezentowało pełnowymiarową makietę bezzałogowej wersji lądownika księżycowego Blue Moon, która przetestuje technologie przeznaczone dla wersji załogowej, opracowywanej w ramach wysiłków NASA Artemis.

W Posty w mediach społecznościowych 27 października firma pokazała zdjęcia makiety Blue Moon Mark 1, znajdującej się w zakładzie produkcyjnym silników w Huntsville w stanie Alabama. Lądownik ma dostarczyć na powierzchnię Księżyca trzy tony ładunku.

Dziewiczy lot Blue Moon Mark 1 będzie, jak firma nazywa, „misją Pathfinder” i oznaczona jako MK1-SN001. „MK1-SN001 sprawdził się w krytycznych systemach, w tym w silniku BE-7, napędzie i systemach zasilania płynami kriogenicznymi, awionice, ciągłej komunikacji w dół i precyzyjnym lądowaniu” – stwierdziła firma na swojej stronie internetowej.

Przyszłe lądowniki Mark 1, począwszy od MK-SN002, będą dostępne do przewozu ładunków klientów, powiedział Blue Origin. Blue Origin jest jedną z 14 firm uczestniczących w programie NASA Commercial Lunar Payload Services dotyczącym bezzałogowych lądowań na Księżycu. Firma nie podała jednak, kiedy mogłaby zostać wystrzelona misja Pathfinder lub przyszłe lądowniki Blue Moon Mark 1.

„Dwa lądowniki Mark 1 będą latać wczesnym rankiem do New Glen” – powiedział Ben Sischi, starszy dyrektor ds. inżynierii trwałości Księżyca w Blue Origin, podczas dyskusji panelowej na konferencji AIAA ASCEND 23 października. Konkretne informacje na temat dat premiery.

Lądownik Mark 1 był częścią trwającej serii, która obejmuje lądownik Mark 2 przeznaczony do lądowań z załogą, powiedział John Coulouris, starszy wiceprezes ds. transportu księżycowego w Blue Origin, podczas dyskusji panelowej podczas sympozjum poświęconego eksploracji przestrzeni kosmicznej Von Brauna organizowanemu przez Amerykańskie Towarzystwo Astronautyczne 25 października. . . NASA wybrała ten lądownik w ramach programu Human Landing System (HLS) w maju, dołączając do pojazdu Starship firmy SpaceX.

Zauważył, że wymagania NASA dotyczące HLS obejmują lądowanie w promieniu 100 metrów od określonej lokalizacji. Blue Origin opracowuje system nawigacji uwzględniający teren, wykorzystujący technologię lidarową, który został przetestowany podczas lotów suborbitalnych New Shepard, a później podczas lądowania Mark 1, pod kątem dokładności lądowania „do jednego metra” – powiedział.

Ogłoszenie Blue Origin zbiegło się z Opublikowano w mediach społecznościowych Administrator NASA Bill Nelson, który wraz z grupą, w skład której wchodził założyciel Blue Origin, Jeff Bezos, pokazał mu wizję modelu błękitnego księżyca. Blue Moon „pomoże zapewnić astronautom na Księżycu stały rytm życia i pracy, zanim wyruszymy na Marsa” – powiedział Nelson.

Ani NASA, ani Blue Origin nie ujawniły, kiedy Nelson i Bezos odwiedzą obiekt, ale Nelson był w Huntsville 25 października, aby przemawiać na sympozjum von Brauna.

Postęp statków kosmicznych

Załogowa wersja Blue Moon ma zostać użyta w misji Artemis 5 prawdopodobnie nie wcześniej niż pod koniec tej dekady. Podczas lądowania Artemis 3 i 4 wykorzystany zostanie statek kosmiczny SpaceX.

Na sympozjum von Brauna Benji Reed, starszy dyrektor ds. programów lotów załogowych w SpaceX, powiedział, że „główny nacisk” w rozwoju lądowników kosmicznych kładzie się na technologiach naprowadzania, nawigacji i sterowania potrzebnych dla lądowników księżycowych, a także systemach kontroli termicznej i wytwarzania energii . .

Powiedział: „Dobra wiadomość jest taka, że ​​pracowaliśmy nad wieloma kluczowymi kamieniami milowymi programu oraz nad wieloma technologiami, które pracujemy nad rozwojem i udoskonaleniem”. Wykorzystano w tym celu „niezwykle bogate doświadczenie” z innych programów SpaceX, takich jak misje Dragon na Międzynarodową Stację Kosmiczną. „To będą trudne obszary, ale z pewnością możemy tego dokonać jako zespół, aby tak się stało”.

Jednak jednym z największych wyzwań było umożliwienie lotu połączonego statku kosmicznego i pojazdu superciężkiego. Opóźnienia w tych wysiłkach wzbudziły obawy opinii publicznej wśród urzędników NASA co do ogólnego rozwoju lądownika księżycowego Starship, a co za tym idzie, misji Artemis 3, której wystrzelenie jest obecnie zaplanowane na koniec 2025 r.

Jim Frey, zastępca administratora NASA ds. rozwoju systemów eksploracyjnych, zasugerował w sierpniu, że NASA może rozważyć bliżej nieokreślone alternatywne misje dla Artemis 3, jeśli wystąpią „poważne błędy” w statku kosmicznym. Powiedział wówczas, że NASA właśnie otrzymała od SpaceX zaktualizowany harmonogram rozwoju statków kosmicznych, ale agencja potrzebuje „trochę czasu na jego przetrawienie”.

Przemawiając do panelu na Sympozjum von Brauna 25 października, Frye nie ujawnił szczegółów na temat tej osi czasu ani tego, jak może ona wpłynąć na Artemis 3. „Naprawdę cieszę się, że pokazali nam tak kompleksową rzecz” – stwierdził. powiedział. „Skup się” – powiedział, uwzględniając różne punkty orientacyjne prowadzące do lądowania załogi.

„Do wystrzelenia potrzebujemy OFT 2, więc mam nadzieję, że wszyscy na tej sali będą kibicować OFT 2” – powiedział, odnosząc się do drugiego testu lotu orbitalnego statku Starship/Super Heavy. „Musimy odnieść sukces, aby zaprowadzić nas znacznie dalej na drodze”.

Free powiedział, że Artemis 3 nie powinien skupiać się wyłącznie na statku kosmicznym, wskazując na prace potrzebne nad Orionem, który po raz pierwszy w tej misji będzie latał z pierścieniem dokującym, oraz systemem Space Launch System i skafandrami kosmicznymi opracowywanymi przez Axiom Space.

„Oś czasu, którą nam przekazali, pokazuje nam ich przemyślenia na temat postępów w dotarciu do tych dat” – powiedział o harmonogramie statku kosmicznego SpaceX. „Musimy dowiedzieć się, jak to pasuje do reszty projektu, aby dotrzeć do daty misji”.