SZANGHAJ (AP) – globalni i chińscy producenci samochodów planują zaprezentować w tym tygodniu kilkanaście nowych elektrycznych SUV-ów, sedanów i samochodów typu muscle car na Auto Shanghai, ich pierwszym wydarzeniu sprzedażowym na dużą skalę od czterech lat na rynku, który stał się warsztatem. Rozwój elektrycznych, samojezdnych samochodów i innych technologii.
Producenci samochodów konkurują o to, by wprowadzać na rynek szybsze, bardziej luksusowe i wyposażone w więcej funkcji samochody elektryczne na największym i najbardziej ruchliwym rynku tej technologii. Rządząca Partia Komunistyczna zainwestowała miliardy dolarów w dotacje na wczesny wykup w rodzącej się branży. Światowe marki o ugruntowanej pozycji stają w obliczu ostrej konkurencji ze strony chińskich konkurentów.
Po raz pierwszy od 2019 roku dyrektorzy ze Stanów Zjednoczonych, Europy i Japonii udają się na największe na świecie targi motoryzacyjne po zniesieniu w grudniu ograniczeń antywirusowych, które uniemożliwiały większość podróży do Chin. Na największym rynku w branży w czasie pandemii kontynuowano pokazy samochodowe, ale na mniejszą skalę. Globalne marki były reprezentowane przez pracowników swoich oddziałów w Chinach.
Kierowcy na największym na świecie rynku motoryzacyjnym kupili w ubiegłym roku 5,4 miliona czysto elektrycznych pojazdów, czyli około dwóch trzecich z łącznej liczby 8 milionów na świecie, a także 1,5 miliona benzynowo-elektrycznych hybryd. To ponad jedna czwarta całkowitej sprzedaży pojazdów wynoszącej 23,6 miliona. Oczekuje się, że w tym roku sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie o kolejne 30%.
„Konsumenci stracili zainteresowanie samochodami napędzanymi benzyną. To największe wyzwanie dla zagranicznych marek, aby konkurować w Chinach” – powiedział analityk branżowy John Zeng z LMC Automotive. „Będą musiały zaprezentować swoje najlepsze produkty z zakresu pojazdów elektrycznych”.
Pekin łagodzi dotacje rządowe i przenosi ciężar na producentów samochodów, wymagając od nich zarabiania kredytów na sprzedaż pojazdów elektrycznych. Producenci inwestują miliardy dolarów w opracowywanie modeli, które mogą konkurować ceną i funkcjami bez subsydiów. Wielu z nich tworzy spółki osobowe, aby dzielić wygórowane koszty.
Targi motoryzacyjne w Szanghaju 2023 wypełniają przepastne centrum wystawowe w Szanghaju, subkontynent o powierzchni 1,5 miliona metrów kwadratowych (16 milionów stóp kwadratowych), który należy do największych na świecie.
Volkswagen AG, najlepiej sprzedająca się marka w kraju, twierdzi, że planuje oferować 28 modeli, z których połowa jest zelektryfikowana. Volkswagen twierdzi, że zadebiutuje limuzyną ID.7, która obiecuje zasięg 700 kilometrów (435 mil) na jednym ładowaniu.
Chiński BYD Auto, który rywalizuje z Tesla Inc o tytuł najlepiej sprzedającego się na świecie producenta samochodów elektrycznych, mówi, że zadebiutuje swoim supersamochodem U9 od swojej luksusowej marki Yangwang. Producent samochodów twierdzi, że U9, z ceną naklejki 1 miliona juanów (145 000 USD), może przyspieszyć od zera do 100 kilometrów na godzinę (60 mil na godzinę) w dwie męczące sekundy.
Sprzedaż samochodów w Chinach osiągnęła najwyższy poziom w 2017 r. i wyniosła 24,7 mln, ale spadła w 2020 r. do 20,2 mln po zamknięciu dealerów w ramach działań mających na celu powstrzymanie COVID-19. Odradzają się, ale nie wracają do poziomu sprzed pandemii.
Poparcie partii rządzącej dla rozwoju samochodów elektrycznych wpisuje się w plany zdobycia globalnego bogactwa i wpływów poprzez przekształcenie Chin w producenta lukratywnych technologii.
Ta represja nadwyrężyła stosunki z Waszyngtonem i innymi partnerami handlowymi, którzy odcięli dostęp do zaawansowanych chipów procesorowych używanych przez producentów smartfonów, samochodów elektrycznych i innych zaawansowanych technologicznie produktów. Własne odlewnie w Chinach mogą dostarczać chipy niskiej jakości stosowane w wielu samochodach, ale nie procesory do sztucznej inteligencji i inne zaawansowane funkcje.
Według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów sprzedaż benzynowo-elektrycznych hybryd i pojazdów czysto elektrycznych wzrosła o 26,2% rok do roku w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku do 1,6 miliona. Sprzedaż pojazdów czysto elektrycznych wzrosła o 14,4% do 1,2 miliona, podczas gdy sprzedaż pojazdów hybrydowych wzrosła o 75,1% do 433 000.
Tesla i niektóre inne marki obniżyły ceny o 5% do 15% począwszy od stycznia po spowolnieniu wzrostu sprzedaży, chociaż pozostały one na silnym poziomie w porównaniu z recesyjnymi rynkami amerykańskimi i europejskimi. To wywołało ostrzeżenia, że presja wywierana na branżę z dziesiątkami wschodzących marek może zmusić mniejszych producentów samochodów do fuzji lub wycofania się z biznesu.
A Chiny wraz ze Stanami Zjednoczonymi są również liderem w rozwoju autonomicznych taksówek i ciężarówek.
Baidu Inc. , znany jako program uruchamiający wyszukiwarkę, jest najbardziej widoczny wśród programistów, którzy obejmują również Pony.ai. Geely Group, właściciel samochodów Volvo, Lotus i Polestar, ogłosił plany dotyczące pojazdów samojezdnych połączonych satelitarnie. Huawei Technologies Ltd. Do produkcji wyposażenia sieciowego w samojezdnych pojazdach górniczych i przemysłowych.
Baidu i Pony.ai zapewniły sobie pierwsze w Chinach licencje na oferowanie usług transportowych w Pekinie bez kierowcy z bezpiecznym kierowcą na pokładzie, który przejmie kontrolę w przypadku sytuacji awaryjnej w 2022 r. Nastąpiło to 18 miesięcy po tym, jak Alphabet Inc. Usługa powitalna w Phoenix w Arizonie.
„Widzimy bardzo silne wsparcie ze strony rządu” – powiedział Jason Law z Canalys.
Na targach motoryzacyjnych chińska marka Aito planuje pokazać swój nowy SUV M5 z autonomiczną technologią opracowaną we współpracy z Huawei Technologies Ltd. Producent sprzętu telekomunikacyjnego rozszerza działalność na samochody i inne branże po tym, jak sankcje USA nałożone w sporze technologicznym z Pekinem zmiażdżyły biznes smartfonów Huawei.
Chiński rynek jest tak ogromny, że nawet marki, których największą zaletą są ryczące, benzynowe silniki, przechodzą na elektryczność.
BMW AG twierdzi, że cała gama samochodów na targach Auto Shanghai będzie elektryczna. Niemiecka luksusowa marka sportowa twierdzi, że zaprezentuje dwa nowe modele, i7 M70L i XM Red Label, oraz po raz pierwszy pokaże M760Le w Chinach.
Włoski Maserati, jednostka Stellantis znana z używania wysokowydajnych silników Ferrari, planuje zaprezentować swój pierwszy elektryczny SUV i twierdzi, że jego elektryczny samochód sportowy będzie miał swoją azjatycką premierę.
Chińska luksusowa marka NIO Inc. , która konkuruje z Teslą na rynku premium, aby zaprezentować swój najnowszy SUV, ES6. Obiecuje zasięg 610 kilometrów (380 mil) na jednym ładowaniu.
Mercedes-Benz planuje zaprezentować elektrycznego SUV-a pod swoją luksusową marką Maybach oraz dwa SUV-y. Firma ma również wspólne przedsięwzięcia EV z BYD Auto i Geely Group.
Toyota twierdzi, że planuje zaprezentować dwa nowe modele z linii bZ pojazdów bezemisyjnych. Nissan planuje zaprezentować koncepcję elektrycznego kabrioletu Max-Out. Honda przedstawia nowy prototyp swojej skoncentrowanej na Chinach marki e:N electric.
Pomimo tych inwestycji zachodnie i japońskie marki muszą bardziej agresywnie podchodzić do rozwoju pojazdów elektrycznych, aby nadążyć za szybkim rozwojem Chin, powiedział Zeng z LMC. Powiedział, że wielu zajmuje dużo czasu, aby stworzyć modele za granicą bez chińskiego wkładu.
„Model, który przywożą do Chin, jest trzy lub cztery lata za chińskimi modelami pod względem jazdy i wyposażenia” – powiedział Zeng. „Muszą nauczyć się projektować i testować samochody w Chinach dla Chin”.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych