NASA ogłosiła w sobotę, że zwróci na Ziemię statek kosmiczny Starliner Boeinga bez astronautów Butcha Wilmore’a i Sonny’ego Williamsa na pokładzie statku kosmicznego. Powrót bez załogi umożliwia NASA i Boeingowi dalsze gromadzenie danych testowych Starlinera podczas jego następnego lotu do domu, nie ponosząc przy tym większego ryzyka, niż jest to konieczne dla załogi.
Willmauer i Williams, którzy udali się na ISS w czerwcu na pokładzie lotu testowego załogi Boeinga NASA, byli zajęci między innymi wspieraniem badań i konserwacji stacji, testowaniem systemu Starliner i analizą danych.
„Loty kosmiczne są ryzykowne, nawet jeśli są najbezpieczniejsze i najbardziej rutynowe” – powiedział administrator NASA Bill Nelson. „Loty testowe ze swej natury nie są ani bezpieczne, ani rutynowe”. Decyzja o zatrzymaniu Butcha i Sonny’ego na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej sprowadź Boeinga Starliner do domu bez załogi. Jest to wynik naszego zaangażowania w bezpieczeństwo: naszą podstawową wartość i naszą gwiazdę północną”. „Jestem wdzięczny zarówno zespołom NASA, jak i Boeingowi za całą ich niesamowitą i szczegółową pracę”.
Willmore i Williams będą oficjalnie kontynuować pracę w ramach załogi Ekspedycji 71/72 do lutego 2025 r. Powrócą do domu na pokładzie statku kosmicznego Dragon wraz z dwoma innymi członkami załogi przydzielonymi do misji agencji SpaceX Crew-9. Oczekuje się, że Starliner opuści stację kosmiczną i dokona bezpiecznego i kontrolowanego ponownego wejścia na pokład oraz lądowania na początku września.
NASA i Boeing zidentyfikowały wycieki helu i doświadczyły problemów z silnikami kontrolującymi reakcję statku kosmicznego 6 czerwca Gdy Starliner zbliżył się do stacji kosmicznej, zespoły inżynierów zakończyły swoje prace Ogromna ilość pracyObejmuje to przegląd szeregu danych, przeprowadzanie testów w locie i naziemnych, organizowanie niezależnych przeglądów z ekspertami agencji ds. napędu oraz opracowywanie różnych planów awaryjnych ponownego wejścia na pokład. Niepewność i brak zgody ekspertów nie spełniają wymogów agencji dotyczących bezpieczeństwa i wydajności lotów kosmicznych z udziałem ludzi, co skłoniło kierownictwo NASA do przeniesienia astronautów na misję Crew-9.
„Podejmowanie takich decyzji nigdy nie jest łatwe, ale chcę pochwalić zespoły NASA i Boeinga za wnikliwą analizę, przejrzyste dyskusje i skupienie się na bezpieczeństwie podczas testów w locie z załogą” – powiedział Ken Bowersox, zastępca administratora w Dyrekcji Operacji Kosmicznych NASA. „Dowiedzieliśmy się wiele o statku kosmicznym podczas jego podróży na stację i operacji w doku. Będziemy także w dalszym ciągu gromadzić więcej danych o Starlinerze podczas powrotu bezzałogowego i ulepszać system na potrzeby przyszłych lotów na stację kosmiczną”.
Starliner został zaprojektowany do autonomicznego działania i odbył już dwa loty bez załogi. NASA i Boeing będą współpracować nad dostosowaniem planowania zakończenia misji i systemów Starliner, aby przygotować się na powrót bez załogi w nadchodzących tygodniach. Starliner musi wrócić na Ziemię przed wystartowaniem misji Crew-9, aby upewnić się, że na stacji dostępny jest port dokujący.
„Starliner to statek kosmiczny o bardzo dużych możliwościach i ostatecznie sprowadza się to do konieczności zapewnienia wyższego poziomu pewności w zakresie wydajności powrotnej załogi” – powiedział Steve Stich, kierownik programu Commercial Crew w NASA. „Zespoły NASA i Boeinga przeprowadziły ogromną liczbę testów i analiz, a ten test w locie dostarcza ważnych informacji na temat osiągów Starlinera w przestrzeni kosmicznej. Nasze wysiłki pomogą przygotować się na powrót bez załogi i w znacznym stopniu wpłyną na przyszłe działania naprawcze statku kosmicznego”.
Program komercyjnych załóg NASA wymaga, aby statek kosmiczny wykonał lot testowy z załogą, aby wykazać, że system jest gotowy do regularnych lotów do i ze stacji kosmicznej. Po powrocie Starlinera agencja dokona przeglądu wszystkich danych związanych z misją, aby poinformować o dodatkowych działaniach niezbędnych do spełnienia wymagań certyfikacyjnych NASA.
Misja agencji SpaceX Crew-9, która pierwotnie miała na pokładzie czterech członków załogi, wystartuje nie później niż we wtorek 24 września. Agencja udostępni więcej informacji na temat Crew-9, gdy szczegóły zostaną sfinalizowane.
NASA i SpaceX pracują obecnie nad kilkoma rzeczami przed startem, w tym nad zmianą konfiguracji siedzeń na pokładzie Crew-9 Dragon i modyfikacją manifestu tak, aby zawierał dodatkowy ładunek, rzeczy osobiste i skafandry kosmiczne dla Dragona dla Willmore’a i Williamsa. Ponadto NASA i SpaceX będą teraz korzystać z nowych obiektów w Space Launch Complex 40 na stacji kosmicznej Cape Canaveral na Florydzie w celu wystrzelenia Crew-9, zapewniając większą elastyczność operacyjną w związku z planami startu NASA. Clipper Europy On uwalnia.
Misja Crew-9 będzie dziewiątą misją rotacyjną do stacji kosmicznej w ramach programu Commercial Crew Programu NASA, który współpracuje z amerykańskim przemysłem lotniczym i kosmicznym, aby osiągnąć cel, jakim jest bezpieczny, niezawodny i opłacalny transport do i ze stacji orbitalnej dotyczące rakiet i statków kosmicznych wyprodukowanych w USA wystrzeliwanych z terytoriów USA.
Od ponad dwudziestu lat ludzie nieprzerwanie mieszkają i pracują na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, pogłębiając wiedzę naukową i demonstrując nowe technologie, dzięki czemu przełomowe badania naukowe nie są możliwe na Ziemi. Stacja służy jako ważne stanowisko testowe dla NASA, umożliwiające zrozumienie i pokonanie wyzwań związanych z długotrwałymi lotami kosmicznymi oraz rozszerzenie możliwości komercyjnych na niskiej orbicie okołoziemskiej. Ponieważ spółki komercyjne skupiają się na świadczeniu usług i miejsc docelowych w transporcie kosmicznym w ramach solidnej gospodarki znajdującej się na niskiej orbicie okołoziemskiej, kampania NASA Artemis na Księżycu jest w toku, w związku z przygotowaniami agencji do przyszłej eksploracji Marsa.
Więcej informacji na temat programu komercyjnych załóg NASA można uzyskać pod adresem:
https://www.nasa.gov/commercialcrew
-koniec-
Mira Bernstein/Josh Finch
Siedziba, Waszyngton
202-358-1100
[email protected] / [email protected]
Steve Ceciloff/Daniel Sempsrott/Stephanie Plosinski
Centrum Kosmiczne Kennedy’ego na Florydzie
321-867-2468
[email protected] / [email protected] / [email protected]
Leah Cheshire/Sandra Jones
Centrum Kosmiczne Johnsona w Houston
281-483-5111
[email protected] / [email protected]
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Kiedy astronauci wystartują?
Podróż miliardera w kosmos jest „ryzykowna”
Identyczne ślady dinozaurów odkryto na dwóch kontynentach