19 września, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

Kombinezony kosmiczne wyprodukowane przez SpaceX i Boeing nie są kompatybilne

Kombinezony kosmiczne wyprodukowane przez SpaceX i Boeing nie są kompatybilne

NASA jest nadal zajęta oceną ryzyka, jakie może wiązać się z powrotem na Ziemię astronautów Sonny’ego Williamsa i Butcha Wilmauera, którzy od początku czerwca utknęli na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Statek kosmiczny Starliner Boeinga napotkał problemy techniczne, które zmusiły agencję kosmiczną do wdrożenia kilku planów awaryjnych.

Choć NASA i Boeing utrzymują, że Starliner jest gotowy do wyniesienia dwóch członków załogi na powierzchnię w sytuacji awaryjnej – pomimo możliwości wystąpienia wielu awarii silników – alternatywne opcje wspólnego podróżowania mogą narazić Williamsa i Willmore’a na znaczne ryzyko.

Po pierwsze, skafandry kosmiczne Starlinera nie są kompatybilne z tymi używanymi na pokładzie statku kosmicznego Crew Dragon firmy SpaceX. Oznacza to, że jeśli duet powróci na pokład zadokowanej obecnie na stacji kapsuły SpaceX, co jest jednym z planów ratunkowych rozważanych przez NASA, polecą bez kombinezonu, tak jak ma to miejsce w przypadku statku kosmicznego Starliner. NASA potwierdziła to podczas telekonferencji w zeszłym tygodniu – Jest to niefortunna rzeczywistość dla agencji kosmicznej, która prawdopodobnie będzie czynnikiem wpływającym na jej nadchodzącą decyzję.

Chociaż skafandry kosmiczne do startu i wejścia, w przeciwieństwie do skafandrów EVA, są noszone wewnątrz statku kosmicznego jako środek ostrożności na wypadek utraty ciśnienia w kabinie, mogą uratować życie w sytuacji awaryjnej. Mogą również pomóc w regulacji temperatury, a w niektórych przypadkach zbierać dane i przekazywać je do oprogramowania statku kosmicznego.

Niekompatybilność kombinezonów SpaceX i Boeinga wynika z charakteru programu Commercial Crew Programu NASA, w ramach którego sfinansowano rozwój zarówno Starlinera Boeinga, jak i Crew Dragon firmy SpaceX.

„W każdej epoce lotów kosmicznych poprzedzającej obecną NASA stosowała inny model zakupu statków kosmicznych” – wyjaśniła Swapna Krishna z kanału YouTube Ad Astra w Najnowsze wideo objaśniająceDodał, że NASA była „głęboko zaangażowana” w cały proces.

READ  Filmy uchwyciły kulę ognia przecinającą panoramę Toronto, zanim uderzyła w ziemię w pobliżu wodospadu Niagara

Jednak dzięki Commercial Crew NASA umożliwia swoim prywatnym partnerom „projektowanie i wprowadzanie innowacji, pod warunkiem że firmy spełniają ogólne wymagania i standardy bezpieczeństwa NASA, a także osiągają określone kamienie milowe, z których jednym jest udany lot testowy z załogą” – wyjaśnił Krishna.

Agencja jednak „nie określiła”, że skafandry kosmiczne „muszą być ze sobą kompatybilne”, w ten sposób NASA „zarządza ryzykiem”, utrzymując możliwie jak najszerszy zakres opcji na wypadek, gdyby któraś z nich coś poszło nie tak.

Ponieważ Boeing i SpaceX wybrały dwa całkowicie różne podejścia do projektowania, nie jest możliwe po prostu zastąpienie jednego drugim.

Nawet gdyby Williams i Wilmore zostali załadowani do już zapełnionego Dragona z Załogi 8, I Kriszna wyjaśnił, że w jakiś sposób przygotowali swoje kombinezony, ale kapsuła została zaprojektowana tylko dla czterech pasażerów, mimo że pierwotnie miała pomieścić siedmioosobową załogę. Oznaczało to, że ich skafandry i tak nie miałyby gdzie ich podłączyć.

Na szczęście NASA ma zupełnie odrębną opcję powrotu dwóch astronautów na Ziemię: nadchodząca misja SpaceX Crew-9, która mogłaby wystartować z zaledwie dwoma członkami załogi, a nie czterema, aby zrobić miejsce dla Williamsa i Willmore’a, umożliwiając im powrót gdzieś w lutym .

W takim przypadku agencja kosmiczna mogłaby po prostu wysłać obojgu dwa dodatkowe kombinezony, co byłoby wygodniejszą opcją.

Niezależnie od tego, czy Williams i Wilmore powrócą na statku kosmicznym Crew 8, czy na następnym locie SpaceX, pozbycie się kłopotliwego Starlinera Boeinga prawdopodobnie nadal będzie bolesne.

Gigantyczna firma kosmiczna i NASA Zaangażowany w miliardy dolarów Kapsuła jest w trakcie opracowywania, więc jej powrót bez pasażerów na pokładzie byłby ogromnym wotum nieufności.

Więcej o Starlinerze: Urzędnik Boeinga twierdzi, że nie jest zaskoczony, że astronauci Starlinera utknęli w kosmosie