OSLO, 1 listopada (Reuters) – Europejski organ ochrony danych zgodził się rozszerzyć obowiązujący w Norwegii spoza UE zakaz „reklam behawioralnych” na Facebooku i Instagramie na wszystkie 30 krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Powiedział w środę.
Zakaz takich reklam, których celem są użytkownicy zbierający ich dane, stanowi porażkę dla amerykańskiego giganta technologicznego Meta Platforms (META.O), właściciela dwóch serwisów społecznościowych, który sprzeciwia się wysiłkom zmierzającym do ograniczenia tej praktyki.
Norweski organ regulacyjny danych stwierdził, że Meta grozi kara w wysokości do 4% jej światowego obrotu.
Decyzja EROD stanowi instrukcję dla organu regulacyjnego danych w Irlandii, gdzie znajduje się europejska siedziba Meta, aby w ciągu dwóch tygodni nałożył stały zakaz korzystania przez spółkę z reklamy behawioralnej – stwierdziła w oświadczeniu Europejska Rada Ochrony Danych (EROD). Reutera.
„27 października EROD przyjęła pilną wiążącą decyzję… o nałożeniu zakazu przetwarzania danych osobowych na potrzeby reklamy behawioralnej ze względu na umowę i uzasadniony interes na całym Europejskim Obszarze Gospodarczym” – czytamy w oświadczeniu.
W środę Meta poinformowała, że już zapowiedziała, że zapewni użytkownikom w Unii Europejskiej i Europejskim Obszarze Gospodarczym możliwość wyrażenia zgody, a w listopadzie wprowadzi model rejestracji w celu zapewnienia zgodności z wymogami regulacyjnymi.
Rzecznik powiedział: „Członkowie EROD byli świadomi tego planu od tygodni i nawiązaliśmy już z nimi pełną współpracę, aby osiągnąć wynik zadowalający dla wszystkich stron”.
„To rozwiązanie w nieuzasadniony sposób ignoruje ten rygorystyczny i solidny proces regulacyjny”.
Od 7 sierpnia na firmę Meta nakładane są w Norwegii codzienne kary w wysokości 1 miliona koron (90 000 dolarów) za naruszenie prywatności użytkowników poprzez wykorzystanie ich danych, takich jak lokalizacja lub zachowanie podczas przeglądania, do celów reklamowych, co jest powszechnym modelem biznesowym wśród największych firm technologicznych.
Norweski organ regulacyjny ds. danych Datatilsynet oświadczył we wrześniu, że skierował trwającą karę do europejskiego organu regulacyjnego, ponieważ kara ta obowiązuje wyłącznie w Norwegii.
Ta kara wygasa 3 listopada, ale według Tobiasa Godina, szefa działu międzynarodowego w Datatilsynet, Meta może narazić się na znacznie większą karę finansową.
„Ponieważ będziemy teraz mieli stały zakaz, niezastosowanie się do zakazu na poziomie UE i EOG samo w sobie byłoby naruszeniem RODO, za co może zostać nałożona kara w wysokości do 4% globalnej wielkości sprzedaży” – powiedział Godin agencji Reuters.
Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) to zasady Unii Europejskiej dotyczące prywatności informacji.
Norwegia nie jest członkiem Unii Europejskiej, ale jest częścią jednolitego rynku europejskiego.
Datatilsynet twierdzi, że decyzja ta dotyczy około 250 milionów użytkowników Facebooka i Instagrama w Europie.
(1 dolar = 11,1800 korony norweskiej)
Relacja: Gwladys Foch, redakcja: Terje Solsvik i Tomasz Janowski
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Nieuleczalny student. Społeczny mediaholik. Niezależny czytelnik. Myśliciel. Alkoholowy ninja”.
More Stories
Akcje Nvidii spadają z powodu spowolnienia wzrostu i obaw związanych z produkcją NVIDIA
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Yelp pozywa Google za naruszenie przepisów antymonopolowych