20 września, 2024

Świat Biotworzyw

Informacje o Polsce. Wybierz tematy, o których chcesz dowiedzieć się więcej

UAW rozszerza strajk w GM i Stellantis, ale ogłasza postęp w rozmowach w Fordzie

UAW rozszerza strajk w GM i Stellantis, ale ogłasza postęp w rozmowach w Fordzie


Nowy Jork
CNN

Związek zawodowy United Auto Workers rozszerza swój strajk przeciwko GM i Stellantis, ale stwierdził, że postęp w negocjacjach z Fordem oznacza, że ​​nie zwiększy on liczby pracowników Forda na liniach pikiet.

Prezydent UAW Shawn Fain ogłosił to w piątek rano. „Dzisiaj w południe czasu wschodniego wszystkie centra dystrybucji części GM i Stellantis rozpoczną strajk” – powiedział. „Zamkniemy dystrybucję części, dopóki te dwie firmy nie opamiętają się i nie złożą poważnej oferty”.

Ale Fine stwierdził, że w ofertach Forda nastąpiła znaczna poprawa i dlatego strajk nie został tam rozszerzony.

„Chcemy zdać sobie sprawę, że Ford poważnie podchodzi do osiągnięcia porozumienia” – powiedział. „W szczególności Stellantis i GM będą potrzebować poważnego nacisku”.

Strajk obejmie teraz 38 części i centra dystrybucyjne General Motors i Stellantis w 20 stanach. Centra dystrybucji zazwyczaj wysyłają części do dealerów w celu wykorzystania ich w naprawach, zatem takie posunięcie może szybko ograniczyć zdolność dealerów do dokonywania napraw, co jest najbardziej dochodową częścią ich działalności.

Obejrzyj tę interaktywną treść na CNN.com

GM stwierdził, że rozszerzony strajk jest „niepotrzebny”, ale planuje kontynuować negocjacje w dobrej wierze.

„Dzisiejsza eskalacja kadry kierowniczej wyższego szczebla UAW jest niepotrzebna” – stwierdziła firma w piątkowym oświadczeniu. „Mamy plany awaryjne na różne scenariusze i jesteśmy gotowi zrobić to, co najlepsze dla naszej firmy, naszych klientów i dealerów… Będziemy nadal negocjować w dobrej wierze ze związkiem zawodowym, aby jak najszybciej osiągnąć porozumienie”.

Stellantis wyraził także swoje rozczarowanie działaniami związku.

„Mamy wątpliwości, czy kierownictwo związku jest zainteresowane terminowym osiągnięciem porozumienia. Wydaje się, że jest bardziej zainteresowane realizacją własnych programów politycznych niż negocjacjami w najlepszym interesie naszych pracowników i trwałości naszej działalności w Stanach Zjednoczonych biorąc pod uwagę ostrą konkurencję na rynku” – czytamy w oświadczeniu, jest to, że wczoraj złożyliśmy bardzo konkurencyjną ofertę… i jak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi na tę ofertę. Z niecierpliwością czekamy na produktywne zaangażowanie kierownictwa UAW, abyśmy mogli w dobrej wierze negocjować i osiągnąć porozumienie.

READ  Rynki wschodzące odnotowały rekordową serię wypłat inwestorów zagranicznych

Ogłoszenie postępu w Fordzie wzbudziło jednak nadzieję, że strajk uda się, przynajmniej tam, stosunkowo szybko zakończyć. Do piątku niewiele wskazywało na to, że związek i zarząd trzech spółek są bliskie osiągnięcia porozumienia.

„Ford pilnie współpracuje z UAW, aby osiągnąć porozumienie, które nagradza naszych pracowników i umożliwia Fordowi inwestowanie w tętniącą życiem, rozwijającą się przyszłość” – stwierdził Ford w oświadczeniu. Dodał: „Chociaż czynimy postępy w niektórych obszarach, nadal mamy znaczne luki do wypełnienia w kluczowych kwestiach gospodarczych. Ostatecznie kwestie są ze sobą powiązane i muszą działać w ramach kompleksowego porozumienia, które wspiera nasz wspólny sukces. ”

Billa Poliano/Getty Images

Członkowie United Auto Workers strajkują w fabryce Forda Michigan, 15 września 2023 r. w Wayne w stanie Michigan. Po raz pierwszy w historii UAW uderzył jednocześnie w wielką trójkę producentów samochodów: Forda, General Motors i Stellantis.

Oświadczenie następuje zaledwie kilka dni po osiągnięciu przez Forda wstępnego porozumienia z kanadyjskim związkiem zawodowym Unifor, które zapobiegło strajkowi ponad 5000 pracowników przemysłu samochodowego w tym kraju, który spowodowałby zamknięcie jego trzech fabryk.

Chociaż strajk będzie kontynuowany na trzech strajkujących liniach montażowych – fabryce Ford Truck w Wayne w stanie Michigan, fabryce GM w Wentzville w stanie Missouri i fabryce Stellantis w Toledo – nie zostaną dodane żadne dodatkowe zakłady, a jedynie centra dystrybucji części. Ale to wytworzy znaczną presję na GM i Stellantis za pośrednictwem ich sieci dealerów. Stellantis sprzedaje pojazdy w Ameryce Północnej pod markami Jeep, Ram, Dodge i Chrysler.

Związek rozpoczął strajk 15 września, strajkując zaledwie w trzech z 25 zakładów montażowych firm w USA, a około 12 700 ze 145 000 członków tradycyjnej „Wielkiej Trójki” wyszło tego samego ranka.

Około 5625 członków UAW pracuje nad nowymi celami strajku ogłoszonymi w piątek. To oznaczałoby, że łączna liczba strajkujących członków UAW wyniesie nieco ponad 18 300. Strajk będzie teraz rozciągał się od wybrzeża do wybrzeża, a pracownicy będą strajkować w zakładach od Wirginii po Kalifornię.

READ  Peloton, Tesla, Winnebago, Dollar Tree, Intel i więcej ruchów giełdowych

Agenci i centra naprawcze

Nowe strajki są wymierzone w szczególności w agentów wyrządzających krzywdę.

Dealerzy samochodowi Wielkiej Trójki nie są własnością samej Wielkiej Trójki. Zamiast tego są indywidualnymi franczyzobiorcami, którzy kupują samochody od producentów, a następnie sprzedają je klientom.

Jednak zwykła sprzedaż samochodów nie jest sposobem, w jaki dealerzy zarabiają dużo pieniędzy: dealerzy zarabiają dużo pieniędzy na mechanikach w centrach serwisowych. Za każdym razem, gdy samochód wymaga naprawy, prawdopodobnie potrzebuje nowej części, a wielu kierowców przywozi swoje samochody bezpośrednio do dealerów w celu naprawy, zwłaszcza gdy są objęte gwarancją.

Jednak rozszerzony strajk UAW jest teraz wymierzony w centra dystrybucji części GM i Stellantis. Bez wysyłania nowych części do centrów serwisowych dealerzy wkrótce zaczną się wyczerpywać, co może zmusić ich do rezygnowania z napraw samochodów i generowania ogromnych potencjalnych przychodów.

Billa Poliano/Getty Images

Członkowie i zwolennicy United Auto Workers zbierają się w siedzibie głównej Stellantis w Ameryce Północnej 20 września 2023 r. w Auburn Hills w stanie Michigan.

Bez tego dodatkowego źródła przychodów sami właściciele dealerów mogliby zacząć zwiększać presję na GM i Stellantis, aby zaczęły iść na ustępstwa na rzecz swoich pracowników, tak jak zrobił to Ford.

Ford, który poszedł na ustępstwa we wszystkim, od wyeliminowania poziomu płac po bezpieczeństwo pracy, centra serwisowe swoich dealerów prawdopodobnie będą działać normalnie.

To pierwszy raz, kiedy związek uderzył w wszystkich trzech głównych producentów samochodów jednocześnie. Tradycyjnie wybierała jedną firmę na raz jako cel swoich działań funkcjonalnych. W większości przypadków wszyscy pracownicy tej firmy strajkowali w tym samym czasie.

Związek upiera się, że lepiej jest zastosować tę nową strategię ukierunkowanych strajków, które zakłócają działalność, ale wspomniał o możliwości podjęcia dodatkowych działań w przyszłości, jeśli przedsiębiorstwa nie odpowiedzą na jego żądania.

Podczas piątkowego ogłoszenia Finn zauważył, że „utrzymujemy naszą elastyczność i możliwość eskalacji w razie potrzeby”.

Z Międzynarodowego Związku UAW/Facebook

Sean Vine przemawia na żywo na Facebooku 22 września 2023 r.

Związek rozpoczął negocjacje, żądając natychmiastowej podwyżki o 20% dla swoich członków i całkowitej podwyżki o 40% w ciągu czteroletniego okresu obowiązywania umowy.

Chce także cofnąć szereg ustępstw, z których związek zrezygnował podczas negocjacji w latach 2007 i 2009, kiedy Fordowi kończyły się środki pieniężne, a poprzednikom Stellantisa, General Motors i Chryslerowi, groziło bankructwo i pomoc federalna.

Wśród tych ustępstw chce cofnąć: UAW chce, aby firmy oferowały pracownikom zatrudnionym od 2007 r. tradycyjne plany emerytalne i opiekę zdrowotną dla emerytów, które są obecnie dostępne tylko dla starszych pracowników. Wzywa także do wznowienia dostosowań kosztów utrzymania w celu ochrony pracowników przed wzrostem cen, a także do zniesienia minimalnego poziomu wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników zatrudnionych od 2007 r.

W miarę zbliżania się piątku firmy odnotowują podwyżkę każdej oferty o około 20% w całym okresie obowiązywania umowy, w tym natychmiastowe podwyżki o około 10%.

Ale mimo że firmy osiągają rekordowe lub prawie rekordowe zyski, twierdzą, że żądania związkowe są nieosiągalne i postawiłyby je w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej w porównaniu z rywalami spoza związku, w tym Teslą i zagranicznymi producentami samochodów posiadającymi fabryki w USA.

Od 14:15 czasu wschodniego akcje GM wzrosły (GM(obniżone o 0,5% i Stellantis)STLA(Ford niewiele się zmienił)F) Akcje wzrosły o 2,2%.