Dziesiątki ratowników i gapiów tłoczyło się w pobliżu stromego wąwozu na obrzeżach kurortu w środkowym Nepalu, gdzie w niedzielę rozbił się regionalny samolot pasażerski, gdy ratownicy przeczesywali gruzy na skraju klifu i w dolinie poniżej.
Do tej pory potwierdzono śmierć 68 osób po tym, jak regionalny samolot pasażerski z 72 osobami na pokładzie rozbił się w cieśninie podczas lądowania na nowo otwartym lotnisku w kurorcie Pokhara, zgodnie z ogłoszeniem opublikowanym na Twitterze przez krajowy urząd lotnictwa cywilnego . To najgorsza katastrofa lotnicza w kraju od trzech dekad.
Agencja podała w oświadczeniu, że wciąż brakuje czterech osób. Agencja podała, że 53 pasażerów samolotu to Nepalczycy, pięciu Hindusów, czterech Rosjan, dwóch Koreańczyków, jeden z Australii, jeden z Argentyny, jeden z Irlandii i jeden z Francji. Było czterech członków załogi.
Nie od razu wiadomo, co było przyczyną wypadku.
Świadek powiedział, że widział, jak samolot wirował dziko w powietrzu po tym, jak zaczął lądować, obserwując go z balkonu. Gaurav Gurung powiedział, że samolot spadł z nosa w lewo, a następnie uderzył w wąwóz.
Bishnu Tiwari, lokalny mieszkaniec, który rzucił się na miejsce katastrofy w pobliżu rzeki City, aby pomóc w poszukiwaniu ciał, powiedział, że akcję ratunkową utrudniał gęsty dym i szalejący ogień.
„Ogień był tak gorący, że nie mogliśmy zbliżyć się do wraku. Słyszałem, jak jeden mężczyzna woła o pomoc, ale z powodu płomieni i dymu nie mogliśmy mu pomóc” – powiedział Tiwari.
Na miejscu katastrofy, około 1,6 kilometra (prawie mili) od międzynarodowego lotniska Pokhara, ratownicy spryskali węże strażackie i liny do innej płonącej części wraku poniżej. Część zwłok, spalonych nie do poznania, strażacy przenieśli do szpitali, gdzie zgromadzili się pogrążeni w żałobie krewni. Na lotnisku w Katmandu członkowie rodziny wydawali się oszołomieni, gdy byli eskortowani i czasami wymieniali gorące słowa z urzędnikami, czekając na informacje.
„Samolot zapalił się po tym, jak się rozbił. Wszędzie był dym” – powiedział Jurong.
Władze lotnicze poinformowały, że ostatni kontakt samolotu z lotniskiem miał miejsce w pobliżu City Gorge o godzinie 10:50, zanim się rozbił.
Dwusilnikowy ATR 72, obsługiwany przez Nepal Airlines Yeti, był w drodze ze stolicy Katmandu do Pokhary. Lot trwał 27 minut. Nie znaleziono jeszcze żadnych ocalałych. W niedzielę firma ogłosiła zawieszenie wszystkich regularnych lotów w poniedziałek.
Tek Bahadur KC, starszy urzędnik administracyjny w dystrykcie Kaski, powiedział, że spodziewa się, że ratownicy znajdą więcej ciał na dnie doliny.
Zdjęcia i filmy opublikowane na Twitterze pokazały smugi dymu unoszące się z miejsca katastrofy, około 1,6 km (prawie mili) od międzynarodowego lotniska Pokhara. Kadłub został podzielony na wiele części rozrzuconych wzdłuż cieśniny.
Strażacy przenieśli ciała, niektóre spalone nie do poznania, do szpitali, gdzie zgromadzili się pogrążeni w żałobie krewni. Na lotnisku w Katmandu członkowie rodziny wydawali się oszołomieni, gdy byli eskortowani i czasami wymieniali gorące słowa z urzędnikami, czekając na informacje.
Premier Pushpa Kamal Dahl, który po wypadku rzucił się na lotnisko, utworzył komisję do zbadania wypadku.
„Wypadek był tragiczny. Na ratunek wysłano pełne siły nepalskiej armii i policji” – powiedział.
MSZ Korei Południowej poinformowało w oświadczeniu, że wciąż próbuje potwierdzić los dwóch południowokoreańskich pasażerów i wysłało na miejsce personel. Rosyjski ambasador w Nepalu Aleksiej Nowikow potwierdził śmierć czterech rosyjskich obywateli na pokładzie.
Omar Gutierrez, gubernator argentyńskiej prowincji Neuquen, poinformował na swoim oficjalnym koncie na Twitterze, że argentyńską pasażerką samolotu była Janet Pallavicino z jego prowincji.
Strona Palavecino na Facebooku mówi, że była kierownikiem hotelu Suizo w Neuquen.
Na stronie określiła się jako miłośniczka podróży i turystyki przygodowej. „Pasjonuję się górami! Jeżdżę na rowerze. Uwielbiam mój ogród i wieś. Uwielbiam malować!” Napisałem.
Jej konto zawiera wiele jej zdjęć w górach.
Omawiany typ samolotu, ATR 72, był używany przez wiele linii lotniczych na całym świecie do krótkich lotów regionalnych. Wprowadzony pod koniec lat 80. przez francusko-włoską spółkę, model samolotu brał udział w kilku śmiertelnych wypadkach na przestrzeni lat. W 2018 roku ATR 72 obsługiwany przez irańskie linie Aseman Airlines rozbił się w mglistym obszarze górskim, zabijając 65 osób na pokładzie.
Na Tajwanie dwa poprzednie wypadki ATR 72-500 i ATR 72-600 miały miejsce w odstępie zaledwie kilku miesięcy.
W lipcu 2014 roku TransAsia ATR 72-500 rozbił się podczas próby lądowania na malowniczym archipelagu Penghu między Tajwanem a Chinami, zabijając 48 osób na pokładzie. ATR 72-600 obsługiwany przez te same tajwańskie linie lotnicze rozbił się wkrótce po starcie w Tajpej w lutym 2015 r. Po awarii jednego z jego silników i wyłączeniu drugiego, najwyraźniej przez pomyłkę.
Katastrofa z 2015 r., która została uchwycona na dramatycznym materiale filmowym, na którym samolot zderzył się z taksówką, gdy wymknęła się spod kontroli, zabiła 43 osoby i skłoniła władze do uziemienia na pewien czas wszystkich tajwańskich ATR 72. TransAsia zawiesiła wszystkie loty w 2016 roku, a później zaprzestała działalności.
ATR zidentyfikował samolot biorący udział w niedzielnym incydencie jako ATR 72-500 w tweecie. Według danych śledzenia samolotu z Flightradar24.com, samolot miał 15 lat i był „wyposażony w przestarzały transponder z niewiarygodnymi danymi”. Według danych Airfleets.net, wcześniej latał nim indyjski Kingfisher Airlines i tajlandzki Nok Air, zanim został przejęty przez Yeti w 2019 roku.
Rzecznik firmy Sudarshan Partola powiedział, że flota Yeti Airlines składa się z sześciu samolotów ATR72-500.
Pokhara, położona 200 kilometrów (125 mil) na zachód od Katmandu, jest bramą do Annapurna Circuit, popularnego szlaku turystycznego w Himalajach. Nowe międzynarodowe lotnisko w mieście zaczęło działać zaledwie dwa tygodnie temu. Został zbudowany przy chińskim wsparciu budowlanym i finansowym. Chiński ambasador w Nepalu Chen Song powiedział na Twitterze, że był „głęboko zszokowany”, gdy dowiedział się o incydencie.
„W tym trudnym czasie nasze myśli są z mieszkańcami Nepalu. Chciałbym złożyć najszczersze kondolencje ofiarom i szczere wyrazy współczucia rodzinom ofiar” – napisał.
Niedzielny wypadek jest najbardziej śmiertelnym wypadkiem w Nepalu od 1992 roku, kiedy 167 osób na pokładzie samolotu Pakistan International Airlines zginęło, gdy rozbił się o wzgórze podczas próby lądowania w Katmandu.
Nepal, w którym znajduje się osiem z 14 najwyższych gór świata, w tym Mount Everest, ma historię wypadków lotniczych. Według bazy danych Aviation Safety Foundation, od 1946 roku w Nepalu miały miejsce 42 śmiertelne wypadki lotnicze.
W ubiegłym roku 22 osoby zginęły, gdy samolot rozbił się na zboczu góry w Nepalu. W 2016 roku Tara Air Twin Otter lecący z Pokhary do Katmandu rozbił się po starcie, zabijając wszystkie 23 osoby na pokładzie.
W 2012 roku samolot Agni Air lecący z Pokhary do Jomsom rozbił się, zabijając 15 osób. Sześć osób przeżyło. W 2014 roku samolot Nepal Airlines lecący z Pokhary do Jumli rozbił się, zabijając 18 osób na pokładzie.
W 1992 roku wszystkie 167 osób na pokładzie samolotu Pakistan International Airlines zginęło, gdy rozbił się o wzgórze podczas próby lądowania w Katmandu.
Od 2013 roku Unia Europejska zakazuje liniom lotniczym z Nepalu latania do bloku 27 krajów, powołując się na niskie standardy bezpieczeństwa. W 2017 r. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego odnotowała poprawę w nepalskim sektorze lotniczym, ale UE nadal wzywa do reform administracyjnych.
„Przyjazny analityk. Przez całe życie pionierem kulinarnych. Irytująco skromny ćpun internetu”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Sąd Najwyższy Brazylii grozi zawieszeniem działalności Spółki X w związku z najnowszymi wydarzeniami w ramach toczącego się sporu
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy